Har varit och smugit runt lite på Arctic delen i forumet men nu tycker ja de är dags för en tråd här med
Har en 2003 F5 som ja haft sedan 2005 om ja inte missminner mig. har funkat bra med lite småmods tidigare, styrhöjare, omshimsning av dämpare, ny dyna, variatorkitt osv.
i våras så hände de en liten grej som resulterade i att ja tappade oljebehållarn till främre boggiedämparn, 2 dar innan påsken. så de slutade med att paniksöka på blocket. fick inte tag i en lös dämpare men fick köpa mig en komplett F7 EXT 144" boggie med matta för bra pris så blev att montera den lite snabbt. tänkte de skulle bli skönt att slippa lite fastkörningar!
rev löst boggien och jämförde, såg rätt fort att de visst inte var så bolt-on, fick göra drop brackets till bakre infästningen
128" vs 144"
monterad på skoterns, tog rätt bra i kylarn när den bottnade
körde under påsken med orginal 365x34x3.2 mattan men var så sjukt tråkig så beslutade mig för att göra nått åt de under sommaren.
Så, ja köpte mig en 365x38x5.1 från en polaris och kapade ner den till 34cm bredd.
bytte till 8T drivhjul (10T orginal), bytte kylare och förlängde tunneln nu i sommar.
De som fattas med de är nu ett par 8" vändhjul för att få till mattspänningen, har fått hjulen men inte monterat de än, så här slapp blev mattan med 7.125" och max spänd.
har också ett dial-a-jet som ja skulle ha monterat så man slipper böka så mkt med bestyckningen, har en digatron avgastemp som går att tuna lite efter
Nu när förlängingen är klar börjar man gruva sig för om effekten ska räcka till...
Har varit inte på att testa både Turbo och lustgas.
Lustgas funkar inte då de räcker så lite länge och är ett sånt rappel att fylla på.
Turbo skulle kunna funka riktigt bra, i varje fall i teorin. men känns som de är lite sisådär.
Däremot efter lite snack med _JP_ så börja ja fundera på lite mer volym helt enkelt, finns ett D&D kit som ger 720cc och 150-160hästar som passar, användes i crossserien i usa tidigare.
Så började klura på hur de skulle bli med högre borr, stålfoder och större kolvar.
i dagsläget har jag 71mm borr och 63mm slag, vilket ger 499cc
har 22mm kolvbult men vet INTE vad de är för avstånd mellan kolvtopp och kolvbulten, nån som vet?
hur som helst, lite snabbt räknat så använde D&D sig av 85,3mm kolvar (mest troligt 85 och avrundat uppåt)
så kollade lite om kom fram till följande:
71x63 = 499cc <- Orginal
79,7x63 = 628cc <- F7 kolvar
81x63 = 649cc <- Mountain Cat 1000 kolvar
85x63 = 714cc <- F8 kolvar
alla dessa har 22mm kolvbult gemensamt men har inte varit så ta rätt på c-c mellan kolvtopp och kolvbult, hur hittar ja åt den infon?
rent spontant känns de som att F7 eller F8 kolvarna har störst sannolikhet att passa då de sitter i "liknande" motorer.
Vad tror ni, är ja inne på rätt spår? hur svårt vore de att få till ett par bra förbränningsrum till borrade cylindrarna och hur svårt blir de att få till giljotinen till avgasporten?
Har en 2003 F5 som ja haft sedan 2005 om ja inte missminner mig. har funkat bra med lite småmods tidigare, styrhöjare, omshimsning av dämpare, ny dyna, variatorkitt osv.
i våras så hände de en liten grej som resulterade i att ja tappade oljebehållarn till främre boggiedämparn, 2 dar innan påsken. så de slutade med att paniksöka på blocket. fick inte tag i en lös dämpare men fick köpa mig en komplett F7 EXT 144" boggie med matta för bra pris så blev att montera den lite snabbt. tänkte de skulle bli skönt att slippa lite fastkörningar!
rev löst boggien och jämförde, såg rätt fort att de visst inte var så bolt-on, fick göra drop brackets till bakre infästningen
128" vs 144"
monterad på skoterns, tog rätt bra i kylarn när den bottnade
körde under påsken med orginal 365x34x3.2 mattan men var så sjukt tråkig så beslutade mig för att göra nått åt de under sommaren.
Så, ja köpte mig en 365x38x5.1 från en polaris och kapade ner den till 34cm bredd.
bytte till 8T drivhjul (10T orginal), bytte kylare och förlängde tunneln nu i sommar.
De som fattas med de är nu ett par 8" vändhjul för att få till mattspänningen, har fått hjulen men inte monterat de än, så här slapp blev mattan med 7.125" och max spänd.
har också ett dial-a-jet som ja skulle ha monterat så man slipper böka så mkt med bestyckningen, har en digatron avgastemp som går att tuna lite efter
Nu när förlängingen är klar börjar man gruva sig för om effekten ska räcka till...
Har varit inte på att testa både Turbo och lustgas.
Lustgas funkar inte då de räcker så lite länge och är ett sånt rappel att fylla på.
Turbo skulle kunna funka riktigt bra, i varje fall i teorin. men känns som de är lite sisådär.
Däremot efter lite snack med _JP_ så börja ja fundera på lite mer volym helt enkelt, finns ett D&D kit som ger 720cc och 150-160hästar som passar, användes i crossserien i usa tidigare.
Så började klura på hur de skulle bli med högre borr, stålfoder och större kolvar.
i dagsläget har jag 71mm borr och 63mm slag, vilket ger 499cc
har 22mm kolvbult men vet INTE vad de är för avstånd mellan kolvtopp och kolvbulten, nån som vet?
hur som helst, lite snabbt räknat så använde D&D sig av 85,3mm kolvar (mest troligt 85 och avrundat uppåt)
så kollade lite om kom fram till följande:
71x63 = 499cc <- Orginal
79,7x63 = 628cc <- F7 kolvar
81x63 = 649cc <- Mountain Cat 1000 kolvar
85x63 = 714cc <- F8 kolvar
alla dessa har 22mm kolvbult gemensamt men har inte varit så ta rätt på c-c mellan kolvtopp och kolvbult, hur hittar ja åt den infon?
rent spontant känns de som att F7 eller F8 kolvarna har störst sannolikhet att passa då de sitter i "liknande" motorer.
Vad tror ni, är ja inne på rätt spår? hur svårt vore de att få till ett par bra förbränningsrum till borrade cylindrarna och hur svårt blir de att få till giljotinen till avgasporten?
Last edited: