2011 Freeride för tung eller?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
.. stelt.. Det är helt klart förarfel, kanske ingen har reflexer att motverka situationen, men kompetens och rutin bör finnas att veta hur man undviker den.
Jag antar att det var riktat till mig.
Då har det blivit fel på r&d-avdelningen när man skulle utveckla interfacet. Om man bygger en maskin som är lite för krånglig att hantera så är det ett interfacefel.
Sådana saker räknas in i statistiken som konstruktionsfel.
BRP gjorde liknande med XP´n, övermäktig styrning gav klagåmål som gav enklare styrning..
skattebetalarna gnällde över havererade plan och nya system utvecklades..
Jamen dåså.
Om du säger så så håller jag fullständigt med:)

Kul inlägg ;-)
Tack:becky:

JAS krascherna är förövrigt en topic som har diskuterats vida och säkerligen finns haveriundersökningar som fastslår det ena eller andra, och vad vi säger här har inte mkt. värde
Vad jag sa kom förövrigt ur haverikommissionens och försvarets utredning. En av mina lärare har jobbat en lång tid inom försvaret som tekniker och dessutom jobbade han redan när det här hände, så han hade full koll på "da shit".:cheesy:

edit: Det är ju lite pinsamt att man inte hade bättre koll än såhär just dagarna före tenta i teknisk psykologi där just konstruktionsfel av gränssnittet ligger. Jag var tvungen att konsultera min kurslitteratur: Ett felkonstruerat gränssnitt hamnar i statistiken som mänskliga faktorer. MEN, inte som förarfel.
Och då enligt den europeiska luftfartsmyndigheten EASA: s statistikstandard. Bättre standard för statistik är det svårt att hitta.
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
AP: hehe ja, jo jag förstog de var lite belägg för till inlägg, men fortfarande,

Då har det blivit fel på r&d-avdelningen när man skulle utveckla interfacet. Om man bygger en maskin som är lite för krånglig att hantera så är det ett interfacefel.
Sådana saker räknas in i statistiken som konstruktionsfel.
De beror på vem som gör statistiken, och hur man vill vinkla den. Kraschar man en Koenigsegg i 300, så skulle man kunna skylla på maskinen, den gick för fort helt enkelt, eller var de människans fel som körde över sin förmåga, är det rätt att kräva att maskinen ska kunna alltid och oavsett ska kunna korrigera människans brister som förare?

Det finns alltid (oftast) mänskliga faktorer bakom felen i maskinhaverier, dvs, även om farkosten i fråga har sina brister eller utsätter föraren för svåra situationer så hade farkosten inte havererat om föraren varit en annan. Som då i sin tur hade bedömt de rådande trafikförhållandena, väder sikt, snödjup, sjögång, fågelflockar, badbollar mm annorlunda än förare 1 och därmed undvikit haveriet..

Men jag förstår helklart vad du menar, men de e lite för ofta maskiner klandras för människans brister bara..

Back on topic! :hello:

fast frågan kanske är väl utredd? vi specificerar TS syfte.

Påstående 1.
222kg torr, en saftig bit att gräva loss när man kört fast.
Spekulation 1.
Jag tror att den känns lättare i lössnön än när man kör led.
Spekulation 2.
Dom jag känner som testat den säger i och för sig att den inte känns tung.
Fakta 1.
Polaris har kommit ikapp och gått om i viktkampen.
Fakta 2.
Xp:arna blir ju bara tyngre och tyngre....

frågan
Vad tror ni, kommer den att upplevas tung eller inte?

;)
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
...och då bestämmer vi att vi tror att den kommer att kännas lätt men stabil och att jag kommer att kunna bestiga alla 320-meterskullar i hela Västerbotten utan problem :eyebrows:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
...och då bestämmer vi att vi tror att den kommer att kännas lätt men stabil och att jag kommer att kunna bestiga alla 320-meterskullar i hela Västerbotten utan problem :eyebrows:
Jag tror det iaf ;) Även om det skulle vara så att man känner skillnad mot en annan summit så tvivlar jag på att Freeriden kommer upplevas som direkt tung, men det kan ju endast personer som faktiskt kört maskinerna säga... Men för att gå lite offtopic igen så ska det ju bli intressant hur väl Polarisen håller, det klagas ju i tråden på skidoo som bara lagt på vikt under åren eftersom chassit inte ska hålla, Polaris har ju nu ungefär samma vikt som utgångspunkt som Xpn hade, så om några år har även Proride:en lagt på sig lite hull isåfall ;) Eller nej jag tror faktiskt att Polaris fått till jevla bra chassi så jag hoppas att det kommer tåla stryk samt att man har fått till bra fastsättning av motorn samt allmän riktig drivlina...
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jo, det har du ju rätt i men problemet är att det inte går att testa en Freeride nu och jag måste beställa medan snowchecken på 8000 gäller. Om det stod 20 olika skotrar/märken här på Medborgarplatsen i Fjollträsk och det var 80cm nysnö skulle jag aldrig startat den här tråden.
Då hade jag kört Götgatan söderut på rullen och över bron och parkerat vid globen med ett flin innanför hjälmen.
Den viktminskning som kom i och med XP kändes verkligen och varför tror du Polaris tappar 20kg till 2011? Helt enkelt för att det blir lättare och roligare maskiner då.
Det var inte riktat till dig det där inlägget. Ber om ursäkt om du tog illa åt eller något ! :) Menade allmänt bara ifall man är i bytar tankar.

Tror definitivt inte att Freeriden kommer kännas tung när du kör och inte allt för tung när du kör fast heller för den delen. Fast de kanske blir svårare fastkörningar med den där än dom man gör med en kort XP ;)
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Det var inte riktat till dig det där inlägget. Ber om ursäkt om du tog illa åt eller något ! :) Menade allmänt bara ifall man är i bytar tankar.

Tror definitivt inte att Freeriden kommer kännas tung när du kör och inte allt för tung när du kör fast heller för den delen. Fast de kanske blir svårare fastkörningar med den där än dom man gör med en kort XP ;)
Nä´rå, jag tog inte illa upp :loco:
Jag tycker att det hade varit kalas med en Summit X 800 E-tec med 391 matta och Freeride-boggie och dämpning. Den skulle definitivt ha stått i mitt garage nästa vinter......
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag har svårt att tro att du kommer att känna att den känns tung med de kilona extra.Den kommer väl nästan upp i Rev vikt och de kändes inte klumpiga. Jag märker iaf. ingen skillnad på min RS om jag har 5l kvar i tanken el. 38l vid körning (1l =0,8kg) och när man väl har kört fast så märks det då absolut inte.
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Skulle tippa på att ett par kilo ligger i mattan som är ny.
Iom att den inte har alla "hål" som gamla mattan har så har den nog gått upp en hel del i vikt, däremot kanske inte 17kg :)
Var på tiden att "hål mattan" försvann!
 
E

ejwbegysv

Min gamla 2010 XRS HC vägde in på 243kg fulltankad och körklar... Bara en skoter var lättare av ca 60 testade skotrar....

Nya Freeridern har jag inga exakta värden på vad som gör den tyngre, men ohålad matta, lackat chassie och den nya E-tec motorn gör nog sitt till saken.

Summit E-tec 600 var tyngre än Summit 800r 2010 så några kilo ligger nog i motorn (har ej fakta på detta tyvärr utan är en gissning).
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Min gamla 2010 XRS HC vägde in på 243kg fulltankad och körklar... Bara en skoter var lättare av ca 60 testade skotrar....

Nya Freeridern har jag inga exakta värden på vad som gör den tyngre, men ohålad matta, lackat chassie och den nya E-tec motorn gör nog sitt till saken.

Summit E-tec 600 var tyngre än Summit 800r 2010 så några kilo ligger nog i motorn (har ej fakta på detta tyvärr utan är en gissning).

en 2010 hc är ju i princip en helt vanlig summit med en aning bättre dämpare.
och för dom petiga så sitter det väll nån förstärkning och en del dekaler också.


är det inte att utgå från en rs istället.

vad väger en rs torr?
lägg till låt säga 10kg på "förlängningen"
kanske lika mycket till på motor ,avgas och elsystem
skidorna är väll iaf 1kg tyngre tillsammans.

där har vi 21 kg, jävligt grovt räknat men knappast överdrivet.eller?

en rs väger väll över 200 iaf?

ni som kör rs vad säger ni?kändes det dumt att inte köpa en tnt för att den är lättare?
eller är chassie och fjädring värt dom extra kilona.


jag har beställt en freeride och tror att vikten är det minsta probemet.det största problemet är väll om den äter rem...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
självklart känner man av 20felplacerade kilon.......

........

Vilken skoter känns inte tung när den sitter fast?
Precis det jag menar ju =)

Däremot så är ju alla skotrar 100kg för tunga, och vikt är, oavsett vad en del tror, alltid av ondo när det gäller allting som har med fjädring och "väghållning" osv. att göra.
(enda gången stor massa är en fördel är när man vill passera genom ett solitt föremål utan att tappa för mycket fart)

Jag har f.ö för över en månad sen beställt en Freeride så jag lär väl få facit i frågan till hösten =)
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag väntar bara på att få veta vad mitt pris blir, sen lägger jag in en beställning också:) Förhoppningsvis imorgon. Å ena brorsan gör likadant.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
en 2010 hc är ju i princip en helt vanlig summit med en aning bättre dämpare.
och för dom petiga så sitter det väll nån förstärkning och en del dekaler också.


är det inte att utgå från en rs istället.

vad väger en rs torr?
lägg till låt säga 10kg på "förlängningen"
kanske lika mycket till på motor ,avgas och elsystem
skidorna är väll iaf 1kg tyngre tillsammans.

där har vi 21 kg, jävligt grovt räknat men knappast överdrivet.eller?

en rs väger väll över 200 iaf?

ni som kör rs vad säger ni?kändes det dumt att inte köpa en tnt för att den är lättare?
eller är chassie och fjädring värt dom extra kilona.


jag har beställt en freeride och tror att vikten är det minsta probemet.det största problemet är väll om den äter rem...
Kollade upp vikten och officiell torrvikt är 195kg 2010, 10 kg på förlängningen känns lite för grovt räknat, en 163" Summit är specsad till drygt 200kg och jag kan lova att E-tec toppen samt bränslepump inte väger 10kg... Känns väl iofs inte så viktigt att diskutera egentligen då man knappast lär komma fram till något konkret svar på detta men man blir ju ändå fundersam. Jag och asker har hamnat mer på spåret att BRP kanske har gått och köpt sig en riktig våg så den specsade vikten faktiskt komma ligga nära den faktiska. Vilket vore guldstjärna i kanten för BRP men samtidigt korkat marknadsföringsmässigt då vi konsumenter uppenbarligen går mycket på den specsade vikten, blir lite som watt märkningen på slutsteg :rolleyes:
 
4

426H

Så här skrev nån snubbe på dootalk (viktskillnad mellan 2010 hillclimb och freeride):
RS-chassie med feta fotsteg: +7 kg
Etec: +5 kg
Dämpare: +3 kg
Matta: +1,5 kg
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Så här skrev nån snubbe på dootalk (viktskillnad mellan 2010 hillclimb och freeride):
RS-chassie med feta fotsteg: +7 kg
Etec: +5 kg
Dämpare: +3 kg
Matta: +1,5 kg
Känns som rätt vettiga siffror, förutom dämparna för XRSen har väl ställbara KYB dämpare med reservoar? Men det kan säkert diffa det om man räknar in bakre dämparna också...
Det är drygt 16kg vilket och är den specsade torrvikts diffen mellan dessa två maskiner, kanske är den specsade viktdiffen snubben baserar sin uppskattning på eller hade han någon mer ingående koll på skillnaderna? Aja oavsett så känns det som hyfsat vettiga siffror...
 
4

426H

Känns som rätt vettiga siffror, förutom dämparna för XRSen har väl ställbara KYB dämpare med reservoar? Men det kan säkert diffa det om man räknar in bakre dämparna också...
XRS hillclimb har inte "piggybacks" fram men det låter ändå lite mycket med 3 kg extra. Kanske hade xrs titanfjädrar? Nån som vet? Gamla summit xrs (2007) hade i alla fall det.
 
E

ejwbegysv

XRS hillclimb har inte "piggybacks" fram men det låter ändå lite mycket med 3 kg extra. Kanske hade xrs titanfjädrar? Nån som vet? Gamla summit xrs (2007) hade i alla fall det.
Sitter inte titan fram på Summit X-RS 2010
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Här kan ni se hur mycket längre bak den bakre armen sitter på Freeride gämte en vanlig Summit. (FR står längst bort från kameran) Allt för att minska "transfer" (vet inte vad man ska säga på svenska) vid hård acceleration. Men det går fortfarande att lyfta skidorna om man behöver, bara att trycka fullt.
 

Attachments

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Någon som vet vad det blir för skillnad när man höjer/sänker boogien? Det ser ju inte mycket ut, 1-2 cm max, men antar att det gör skillnad?
 

Attachments

4

426H

Transfer=viktförskjutning. Har inte provkört en freeride själv, men vad jag läst skall det inte vara några problem att lyfta skidorna med gasen trots den tillbakaflyttade infästningen. Att boggin är sänkt beror nog mest på att man vill hölja upp dom breda fotstegen från snön så att den inte fastnar lika lätt som tex gamla nytro mtx.