Jag tycker det är bara bra att Ski-Doo lägger på vikt på sina maskiner, för det behövs verkligen. Ett äldre xp chassi är inte i så gott skick efter en säsongs hårt smiskande, sprickor hittar man på många ställen.
Förra veckan när vi var upp till fjälls fick jag snopet gå och hyra en Summit X 800 163" när variatorn i kissen pajjade.
Jag måste säga att det var en förbannat trevlig maskin efter leden trots att den är så förbenat lång. Inga problem att köra 80-100km efter leden med den förutom i kurvorna, då gick den nästan bara rakt fram.
Så jag tror, eller rättare sagt VET att en freeride som är både kortare och har bättre dämperi runt om kan komma att gå riktigt bra på led, den har väl nya skidor som förhoppningsvis förbättrar styrningen också. Jag må väl erkänna att jag lyckades köra fast med summiten en gång, men det var bara lägga i backen och rycka den bakåt någon decimeter och sen full gas framåt så var man lös, trots rätt brant uppförsbacke! Fin klättermaskin rakt fram men ingen maskin man ska börja böka med mellan träd när det går uppför iaf.