2011 Freeride för tung eller?

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
20 kg till är inget problem om dom håller och sitter på rätt ställe, ställ upp en xp standard och en xp med 20kg till dolt så tror inte jag många skulle kunna säga vilken som är tyngre...
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Nån som vet om det är helt omöjligt att få köpa en Summit X 800 163"?
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Menar du en med gamla 800:an, med förgasare? Summit X 163¨800 E-tec är väl inga problem att beställa.
Jag menar en 2011, tyvärr med E-tec men de övriga förändringarna verkar lovande (smalare framvagn, bättre skidor, o-portad matta, etc..)

Så du kan beställa en sådan? Jag har fått svar att den inte går att beställa, annars skulle jag givetvis inte fråga som jag gör..
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Jo men de går inte att beställa, därav min fråga.. om någon lyckats få beställa en sådan.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har sålt Yamahan till förmån för en Friiraajd, vet inte vad XTXn vägde men tror Ski-doon kommer vara lättare!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
I vissa lägen kommer den kännas tyngre. Word!. Och att Polaris gått ikapp förstår jag. Xp:arna blir bara tyngre och tyngre för att Ski-doos idiotiska teknik arbetslag börjat fatta att deras maskiner inte kommer hålla länge... vilket medför att kunder blir missnöjd och tillochmed kanske söker sig till ett nytt märke. Så dom blir tvungen att bygga rejäla maskiner, maskiner som inte skär o.s.v. Och deras "Grymma" 800 E-tech kommer bara bli skratt retande. "50% mindre olja, 1.5 L/mil Blandad..." Haha... skrattretande. Vilken 2 takts motor behöver inte mycket olja? Well kanske dom har gjort alla lager i porslin eller något.. men det tvivlar jag på.
Är ingen anti ski-doo snubbe, då jag själv kör ski-doo. Men dom kommer falla! Tids nog

MVH
Så vitt jag vet så fungerar E-tec 600 riktigt bra och den drar betydligt mindre olja och bensin än tidigare motorer...E-tec 800 är väl baserad på samma teknik. Sen med några kilo hit eller dit tror jag knappast man märker så mycket av den extra vikten är rätt placerad, dvs inte längst fram på lyftbågen osv.
 
R

RevMan

e-tec systemet tillför lite vikt.
Spridarna väger kanske som förgasarna men den elektriska bränslepumpen är tyngre än den pulsdrivna pumpen på 800r.
ECMen väger betydligt mer och oljepumpen är mycket tyngre.
Däremot så är stötdämparna väldigt mycket tyngre. Summit hillclimb har i stort sett samma stötdämpare som summit X förrutom clickers i framvagn som inte gör någon viktskillnad och en piggy bag bak i boggien som tillför lite men inte mycket vikt.
Hillclimb har inga chassiförstärkningar som jag vet, bara förstärkning på boggieskenorna.

Freride är ju byggd på RSen och ni kan ju kika på fotstegen så förstår ni att den är tyngre.
Dämparna är välgit mycket tyngre. Grövre dämpare med piggybag runt om, dessutom längre dämpare bak i boggien och den är tung.
Men jag tvivlar på att den känns tyngre, snarare tvärt om. kör man den och hoppar till en felinställd summit 800-08 så tror jag att -08an känns mycket tyngre.
Rapporterna från dom som testat freeride säger ju att den är grymt lättkontrollerad och går riktigt bra.
Slutligen, jag känner ingen skillnad på vikten när jag har full eller tom tank och det är mer än 20 kg skillnad.
Utan att testa den så tror jag att ski-doo har fått till en maskin som fungerar sjukt bra direkt ut ur lådan.

Att e-tec drar lite olja och bensin är ju i stort sett bevisat.
De större evinrude utombordarna klarar sig på 0,25% olja per lite bensin.
Skotermotorerna vill ha runt 1-2% beroende på hur man kör men 800R brukar inte ha några bekymmer med att slurka i sig 4-5% olja så även där är det stor skillnad.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag tycker det är bara bra att Ski-Doo lägger på vikt på sina maskiner, för det behövs verkligen. Ett äldre xp chassi är inte i så gott skick efter en säsongs hårt smiskande, sprickor hittar man på många ställen.

Förra veckan när vi var upp till fjälls fick jag snopet gå och hyra en Summit X 800 163" när variatorn i kissen pajjade. :p Jag måste säga att det var en förbannat trevlig maskin efter leden trots att den är så förbenat lång. Inga problem att köra 80-100km efter leden med den förutom i kurvorna, då gick den nästan bara rakt fram. :D Så jag tror, eller rättare sagt VET att en freeride som är både kortare och har bättre dämperi runt om kan komma att gå riktigt bra på led, den har väl nya skidor som förhoppningsvis förbättrar styrningen också. Jag må väl erkänna att jag lyckades köra fast med summiten en gång, men det var bara lägga i backen och rycka den bakåt någon decimeter och sen full gas framåt så var man lös, trots rätt brant uppförsbacke! Fin klättermaskin rakt fram men ingen maskin man ska börja böka med mellan träd när det går uppför iaf.
 
D

Draken

Att e-tec drar lite olja och bensin är ju i stort sett bevisat.
Så länge man kör försiktigt så drar dom mindre,men matar man på och leker så tar dom inge mindre än en "vanlig" motor.
Verkar vara samma fenomen på både 600 och 800.

Skillnaden är att en etec GÅR köra billigare än en vanlig,men för den summan dom kostar mer kan man tanka ganska så mycket.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Så länge man kör försiktigt så drar dom mindre,men matar man på och leker så tar dom inge mindre än en "vanlig" motor.
Verkar vara samma fenomen på både 600 och 800.

Skillnaden är att en etec GÅR köra billigare än en vanlig,men för den summan dom kostar mer kan man tanka ganska så mycket.

jag hoppas att det blir mer skillnad än så.

tex att den ger iaf 150 hp i dom flesta förhållanden.
inte som 800r som i regel inte ger mer än 140 hp i BÄSTA fall.

har som sagt själv haft en och måste säga att det var jävligt varierande hur den gick.
innan den var helt varm gick den som bäst iaf.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Vad tror ni att ski-doo's egna wraps kommer att kosta? Någon som hört nåt?
Jag beställde en Freeride i veckan men kommer nog inte att ha någon dekalsats alls.
 
D

Draken

Ju högre desto bättre,det ryms mer reservremmar då.

Och sen extraförstärkta gångjärn i sidokåpan,för den ska ju öppnas x antal gånger..................

:becky: