2011 Freeride för tung eller?

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
ja ski-doo har backat rejält i utvecklingen enligt mig. man marknadsförde sina maskiner 2008 men de lättaste maskinerna osv joo tacka fan för att de va lätta när inget höll på dem heller (har nämligen haft en rev xp 800r) det lilla övertag de kanske har är e-tec motorn. skotrar för 150 tusen ska inte äta remmar och det ska inte va något fel på maskinen när man får den. Min xp kom jag 100 mil på en extraförstärkt rem och då var den nerdrevad 2kugg. Ski-doo skulle ta tillbacka alla maskiner å fixa dem. Har idag en 600rr:se som jag körde 340 mil på en extraförstärkt rem (mest lössnö körning). jag vet att det är en 600 med mindre hästkrafter men det hjälps inte ski-doo är snart omkörda av polaris när det gäller försäljnings siffror jag är helt övertygad.var så nöjd med min polaris så jag betällde mig en polaris rmk assault 800 2011.men vist freeride är en grym maskin men vi som köper maskinerna måste ju säga ifrån och sätta lite press på en del skotertillverkare om det hadde varit bilindustrin hadde det aldrig hänt. det kommer dröja om det ens händer igen att jag köper en ski-doo.

Mvh

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Kommer att bli intressant att se hur Polarisarna håller ihop till vintern. De har ju trots allt bantat vikten minst lika mycket som skidoo gjorde till 2008. Kanske håller Polarisarna bättre, ingen vet ännu. Jag har i och för sig aldrig träffat någon som knäckt sitt xp chassie än men det finns ju alltid de som kör hårdare än andra. Tror dock att det inte finns någon skoter som kommer att hålla ihop så bra som Freeride. RS chasset är byggt för att ta stryk. Hoppas bara att Poo har fått till motorn annars spelar det ju ingen roll om de lyckats kapa 20kg på vikten.

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Kommer att bli intressant att se hur Polarisarna håller ihop till vintern. De har ju trots allt bantat vikten minst lika mycket som skidoo gjorde till 2008. Kanske håller Polarisarna bättre, ingen vet ännu. Jag har i och för sig aldrig träffat någon som knäckt sitt xp chassie än men det finns ju alltid de som kör hårdare än andra. Tror dock att det inte finns någon skoter som kommer att hålla ihop så bra som Freeride. RS chasset är byggt för att ta stryk. Hoppas bara att Poo har fått till motorn annars spelar det ju ingen roll om de lyckats kapa 20kg på vikten.
Träffat massor med folk som har haft problem med XP chassien samt 800r motorer. Träffat massor med folk som har haft problem med sina Poo 800. Dock har jag bara sett en tillverkare som tagit sina problem på allvar och det är Polaris. Freeriden väger mer eftersom BRP anser att det behövs. Troligvis baserat på egna erfarenheter.

Sen finns säkerligen andra skotrar som håller ihop lika bra eller bättre än freeridern. Polaris/arctic/lynx har en del modeller som är anpassade för freeride/tävling.

snajp

Välkänd medlem
2 dec 2006
106
0
6
Någon som provkört Summit freeride. Vad tyckte ni om maskinen

ang freeride

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tänkte liva upp denna tråd lite nu när jag går i skoterbytar tankar och är lite sugen på freeride.
Men ni tycker den är tung nu men i år är det elstart som standard som vad jag förstår gör 10kg till? alltså kommer den väga 230kg i år?

Är lite sugen på 137" men kommer den kanske upplevas lite tyngre nu när den både är kortare och väger 10kg till?

Är ute efter en skoter som är sjukt smidig att köra. Är manöverbarhet som jag vill åt.

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Droppar in en kommentar, har kört min freeride i ca 210 mil nu och jag vill inte kliva av den, varje gång jag kör den känns de som första gången och kan knappt sluta le när jag kör den, det med att den är tung kan jag inte säga något om, när man väl sitter fast är väl alla skotrar tunga? Den känns så mycket lättare att köra än t. ex pro rmk assaulten och är gudomligt skön att köra samtidigt som det är den stabilaste skotern jag kört, tog en platå på 16 meter med den utan problem då hade man en höjd på ca 5-7 meter, kan ligga upp emot 120-130 på guppiga leder utan problem och den hänger med bra och inga genomslag, och sen har den alla dom där härliga summit egenskaperna i lössnön också. Är du sugen på en freeride så go for it, den kommer inte göra dig missnöjd. :)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja jag är sugen som fan=) Men ser ut som dom ligger jävligt lågt i beg pris redan efter ett år så jag vet inte om jag vågar köpa någon ny så jag kanske väntar till 146 eller 137an hinner bli beg.

Vissa har jag sätt skriver dom är lite brytig att åka på skrå med så dom vill ha smalare framvagn men det håller du inte med om eller?

Ne jag tror inte häller det är hela världen med lite mer vikt men käns jävligt onödigt att dom lägger på 10kg till i form av elstart på en skoter som ändå startar på 1-2 ryck? el start trodde jag var för gubb skotrar!!!

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag är helt övertygad om att den inte kommer med elstart i Sverige. Det blir snöre och elstart som tillval.
Har bara bra saker att säga om min FR också som helhet. Fjädringen är outstanding! Kommer nog ändå att göra spårvidden smalare till nästa vinter, mest bara för att se hur det blir. Har inte haft några problem att lägga ned den på myrar osv men den är något svårare att ligga på skrå med längre sträckor som tex diken än vad jag önskar.
Ja jag är sugen som fan=) Men ser ut som dom ligger jävligt lågt i beg pris redan efter ett år så jag vet inte om jag vågar köpa någon ny så jag kanske väntar till 146 eller 137an hinner bli beg.

Vissa har jag sätt skriver dom är lite brytig att åka på skrå med så dom vill ha smalare framvagn men det håller du inte med om eller?

Ne jag tror inte häller det är hela världen med lite mer vikt men käns jävligt onödigt att dom lägger på 10kg till i form av elstart på en skoter som ändå startar på 1-2 ryck? el start trodde jag var för gubb skotrar!!!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden

Om man kommer tillrätta med remproblemen och oljeförbrukningen så lär nog andrahandsvärdet ordna upp sig. Även om elstart väger lite extra så är det j*****t skönt att ha. Tror inte att den extra vikten kommer att påverka köregenskaperna. Själv bokade jag en Summit X i förrgår men funderar på att köpa till elstart bara för att jag vant mig med den på renegaden jag har nu.