2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Den nya nödstoppen är då monterad precis lika dåligt på båda märken.
Tror seriöst valfri hemmaskruvare kunnat gjort ett bättre jobb än att montera den på en plastbit som rör sig 2cm när man trycker dit stoppen.
Någon japan gråter nog av förtvivlan över den finishen på en Yamaha.
Yamaha har väl inte haft nån bättre finish än de andra tidigare heller det är väl främst motorn som dom haft som varit hållbar och gett dom bra ryckte resten har väl varit sisådär även på den tiden när dom byggde skotrar själva.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Yamaha har väl inte haft nån bättre finish än de andra tidigare heller det är väl främst motorn som dom haft som varit hållbar och gett dom bra ryckte resten har väl varit sisådär även på den tiden när dom byggde skotrar själva.
Då vill jag bara fråga herrn, hur många yamaha har du ägt?
Själv har jag haft flera stycken och finishen och passformen på exempelvis SRX och som min gamla vmax och Viper 04 har jag då inte ens till dagens datum sett.
Och då har jag gått igenom några maskiner efter det av olika märken
 
Reactions: mas och Karlstad

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Då vill jag bara fråga herrn, hur många yamaha har du ägt?
Själv har jag haft flera stycken och finishen och passformen på exempelvis SRX och som min gamla vmax och Viper 04 har jag då inte ens till dagens datum sett.
Och då har jag gått igenom några maskiner efter det av olika märken
Helt klart är det så, Yamahas egentillverkade snöskotrar sopar mattan men konkurrenterna när det kommer till finishen och passformen, Har bara haft VMax, Rx-1a, Viper, sen efter det 18 årsmodell av Lynx och nu en 21a Ski-doo och dom slår ej Yamaha i det hänseendet, sen finns det ju annat att klaga på.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Har haft 4 Yamaha en SRX 440 och en RS Venture vilka har den äldre typen av huv som fälls upp vilka inte alls ställer samma krav på passform dom brukar ju gå utanpå underdelen av chassiet/kåpan så skarven döljs men Venturen var ok SRXen kommer jag knappt ihåg men så gamla modeller tänkte jag inte ens räkna med. Sen blev det Nytro MTX samt en Viper MTX av dom hade Vipern bäst passform på kåporna dock blev man deppig när man såg det ihop tejpade elsystemet vid styrhöjaren har nu en -19 Lynx och den slår alla Yamaha jag ägt vid det gäller passform på kåporna men har för mig jag läst att dom gjort nya kåpor till Sidewinder så dom är troligtvis bättre än de äldre som tex Vipern hade. Nu tycker jag visserligen inte kåporna var nått problem på Yamaha men att dom skulle vara bättre än de andra köper jag inte. Yamaha har haft och har bra motorer men resten har inte varit bättre än konkurrenterna många modeller blir ju glappstyrda fort och tex framvagnsbussingar brukar inte hålla allt för länge.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Har haft 4 Yamaha en SRX 440 och en RS Venture vilka har den äldre typen av huv som fälls upp vilka inte alls ställer samma krav på passform dom brukar ju gå utanpå underdelen av chassiet/kåpan så skarven döljs men Venturen var ok SRXen kommer jag knappt ihåg men så gamla modeller tänkte jag inte ens räkna med. Sen blev det Nytro MTX samt en Viper MTX av dom hade Vipern bäst passform på kåporna dock blev man deppig när man såg det ihop tejpade elsystemet vid styrhöjaren har nu en -19 Lynx och den slår alla Yamaha jag ägt vid det gäller passform på kåporna men har för mig jag läst att dom gjort nya kåpor till Sidewinder så dom är troligtvis bättre än de äldre som tex Vipern hade. Nu tycker jag visserligen inte kåporna var nått problem på Yamaha men att dom skulle vara bättre än de andra köper jag inte. Yamaha har haft och har bra motorer men resten har inte varit bättre än konkurrenterna många modeller blir ju glappstyrda fort och tex framvagnsbussingar brukar inte hålla allt för länge.
Håller ej med, men min nuvarande Ski-doo Freeride 21a och Polaris 19 har kommit ikapp rätt mycket.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
67
25
18
Kalix
På slutet av 80-talet jobbade jag på en skoterfirma. Vi sålde Yamaha, Arctic Cat och Lynx. Det var en vinter som vi sålde typ 125 Yamaha, 25 Lynx och minns inte hur många Arctic, men det kan ha vart runt 30 st. Vi hade reklamationer på samtliga Yamaha för ett värde av runt 25 000 kr, på Lynx hade vi reklamationer till ett värde av mellan 30-40 000 kr. På 80-talet sparkade Yamaha arsel med de andra när det gällde kvalitet, skulle nog vilja påstå att det fortfarande är så.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
På slutet av 70-talet, genom 80-talet och i början av 90-talet var Yamaha världens största skotermärke. Detta såklart för att de var före de andra fabrikaten i kvalitet, utseende och driftsäkerhet.

Att påstå att de fortfarande håller den statusen är att tro på både jultomten och rödluvan... Försäljningssiffrorna från mitten av 90-talet fram till nu visar med all tydlighet att Yamaha har blundat för vad marknaden vill ha och enbart satsat på vad direktörerna i japan och även i USA inbillat sig att kunderna vill ha.
Visst höll de kvalitet på sina 2T-tripplar och RS-maskiner, men det hjälps inte när kunderna inte vill ha DEN typen av kvalitet (inte ens amerikanarna) så därför har de halkat ned till sistaplats i skotervärlden.
Att de nu slagit sina påsar ihop med marknadens andra "förlorare" (f'låt AC-fans) och låter dem montera sina YamaCater hjälper förstås inte på kvalitetsnivån. Men däremot så har de fått ett modernare chassie för sina fina 4T-motorer.

Skulle vilja påstå att det var synd att de avslutade 2T så abrupt (förutom VK540) De skulle utvecklat nya 2T-motorer parallellt med infasningen av 4T-motorerna. Hade de gjort det så hade de nog varit före Rotax med äkta direktinsprutade 2-taktare.
Hade de dessutom satsat lite på enklare (lättare) boggies i långa maskiner, så hade nog inte varit minst idag.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Haft både Yamaha, Ski doo, och Arctic, plasten sitter där den ska och sitter kvar när man åker, check på den. På Artic nu är det bara en skruv och ca 45 sekunder att få av hela huven. Sjukt bra, till och med bäst

Tycker de fått till 2021 riktigt bra, Blasten är jag väldigt nyfiken på till barnen tror det kan vara en fin instegsmaskin och nått bra att åka och fiska med
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Haft både Yamaha, Ski doo, och Arctic, plasten sitter där den ska och sitter kvar när man åker, check på den. På Artic nu är det bara en skruv och ca 45 sekunder att få av hela huven. Sjukt bra, till och med bäst
15 sekunder och inga skruvar för att plocka bort huven på polaris :)
 
Reactions: Undie

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Man får ha väldigt snäv synvinkel för att säga så med tanke på att det bara är två år sedan Polaris lanserade en 840 motor som hade en tendens att förstöra sig själv mer än normalt.
Nu är det väll 2021 som diskuteras... att de hade ett värdelöst motor år 2019 är en helt annan sak.
 
Reactions: mattgojohn

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
Aha, så det är bara 2021 som man tittar på om man ska avgöra om någon gör väldigt mycket rätt just nu. Men det är väl knappt någon som har fått sina 2021, än mindre kört de. Så vad är det då som avgör om någon gör väldigt mycket rätt just nu, passform på plasten och hur lätt man kan ta av de? 😁
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Okej att en del har ett behov av att göra reklam för märken konstant och hela tiden.
Men varför gå dem till mötes och diskutera "fel" märke i fel forumdel överhuvudtaget?
Låt oneliners passera obesvarade så kanske det blir mindre "min pappa är starkare än din pappa" över trådarna.
Inget märke där ute är dåligt och inget är generellt bäst på allt.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
235
53
28
Karlstad
Okej att en del har ett behov av att göra reklam för märken konstant och hela tiden.
Men varför gå dem till mötes och diskutera "fel" märke i fel forumdel överhuvudtaget?
Låt oneliners passera obesvarade så kanske det blir mindre "min pappa är starkare än din pappa" över trådarna.
Inget märke där ute är dåligt och inget är generellt bäst på allt.
Appropå märkeshets. Vart är Davajn när man behöver honom 🤣
 
Reactions: eing9911

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Okej att en del har ett behov av att göra reklam för märken konstant och hela tiden.
Men varför gå dem till mötes och diskutera "fel" märke i fel forumdel överhuvudtaget?
Låt oneliners passera obesvarade så kanske det blir mindre "min pappa är starkare än din pappa" över trådarna.
Inget märke där ute är dåligt och inget är generellt bäst på allt.
Haha vafan det skrivs ju inget här på Arctic sidan (eller forum överlag) så man får vara glad att någon skriver nått och bjuda till lite 👍

Jasså polaris huv går fortare att ta av... Undra varför 🤔🤗
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Haha vafan det skrivs ju inget här på Arctic sidan (eller forum överlag) så man får vara glad att någon skriver nått och bjuda till lite 👍

Jasså polaris huv går fortare att ta av... Undra varför 🤔🤗
Den här tråden skulle ju va stendöd om det inte var massa OT.
Det finns många anledningar till att polarishuven är lätt att plocka bort :)