Har fått ihop nästan 20 mil på min nya Riot X 2021. Har kört en hel del led men i helgen fick jag testa den i riktig lössnö. Känner mig VÄLDIGT nöjd med den, det är en fantastiskt rolig skoter. Några reflektioner. Den är förvånansvärt stabil på led. Snacket om att Alpha-boggien skulle göra den väldigt instabil på led gäller inte för Riot X. Visst, den är inte lika stabil som exempelvis en Yamaha Viper RTX, men jag var lite orolig att jag skulle tycka den var tröttsam att hantera när man färdas på leder, men det är den absolut inte. Motorn är helt fantastisk! Kraften från botten är enorm och responsen när man ger gas är omedelbar och kraftfull. Och ljudet från den gör att man vil gasa och gasa och gasa.
Variatorn kalibrering bidrar förstås till upplevelsen, och visst är den lite hetsig när man ligger och kör sakta på led, men det här får man igen i lössnön. Jag upplevde att man kunde ligga och plöja på utan att behöva varvar särskilt mycket. Den tuggade sig fram helt utan dramatik utan att man behövde hålla ner gasen särskilt mycket. Mattan ger en riktigt bra skjuts i snön trots att den är 146-tum. Hade med mig en High Country med 153-tum och 57mm kammar, och han hade det klart besvärligare. Jag insåg också fördelen med Alpha-boggien. Dels kändes den ju lätt i boggien pga att den inte binder en massa snö, men det stora utropstecknet är ju beteendet vid brutala nedlägg åt sidan. Här har jag varit van att maskinerna slutar driva på, men trots att man lutade, som det upplevdes, nästan 90 grader drev den vidare. Det här gjorde ju att svängradien blev helt fantastisk. Jag känner mig supernöjd, och det här är precis den crossover jag hade hoppats på att det skulle vara.