4 takt eller 2 takt ?

Jimpaman

Ny medlem
18 mar 2008
4
0
1
Stockholm
Hej alla.

Jag skall nu köpa mig en skoter men vet inte om det blir en 4 eller 2 takt ?
Ni som är kunniga på detta vad tycker ni ?
För och nackdelar ?

Tack och Glad Påsk

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Som jag ser det, kort och koncist:

2-takt ger mer körbara och "roligare" sportmaskiner och lössnömaskiner. Med det inte sagt att det inte finns 4-takts sport/lössnö som funkar skapligt.

4-takt gör sig bättre i touring och arbetsmaskiner, men där funkar det ypperligt. Förutsatt att man inte behöver en extrem lössnö/skogstrångt-maskin, då funkar fortfarande små smala 2-taktare bäst, typ ForestFox.

Bara att välja :cool:

mvh / Matti

W

w3stman

Har en kort 2-taktare nu men skulle jag köpa skoter idag skulle jag satsat på en lång fyrtaktare. Typ Warrior eller RX1 Mountain.

Som jag ser det:

2-takt

+Rappa
+Enligt mig mer lättmekad
+Oftast lättare

-Drar mycket bensin
-Drar olja
-Lever om rätt mycket

4-takt

+Låter skönt
+Driftsäker
+Ofta bensinsnål

-Över lag tyngre
-Inte riktigt lika rappa som de flesta 2-taktare

Så ser jag det. Gnäll inte utan alla tycker vi olika :eek:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hej alla.

Jag skall nu köpa mig en skoter men vet inte om det blir en 4 eller 2 takt ?
Ni som är kunniga på detta vad tycker ni ?
För och nackdelar ?

Tack och Glad Påsk
Kan blir lite lättare att svara om du säger vilket anvädningsområde du ska ha den till ex (familje/touring sport/lek lössnöåkning eller arbetsskoter) och vilken prisklass.

woll

Välkänd medlem
2 feb 2008
104
0
6
nog fan är rx-1:an rapp.
4taktarna drar ju från botten och behöver inte varva upp som 2 taktarna.
+ att man inte behöver tänka på olja, så det är bara att tanka rent och köra.

B

Biosteel

men rx1 e ju en slö tegelsten mot en 2 takts ledräzer FFS

woll

Välkänd medlem
2 feb 2008
104
0
6
nja.. som sagt så drar dom från botten. så rappa är dom. inte många 2 taktare som drar en rx-1:a

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Som jag ser det, kort och koncist:

2-takt ger mer körbara och "roligare" sportmaskiner och lössnömaskiner. Med det inte sagt att det inte finns 4-takts sport/lössnö som funkar skapligt.

4-takt gör sig bättre i touring och arbetsmaskiner, men där funkar det ypperligt. Förutsatt att man inte behöver en extrem lössnö/skogstrångt-maskin, då funkar fortfarande små smala 2-taktare bäst, typ ForestFox.

Bara att välja :cool:

mvh / Matti
Utmärkt beskrivning. Det som fattas är ekonomironden ;)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Beror helt vilken prisklass/användnings område du har..! :rolleyes:

Tyvär måste man upp i nyare -06 ---> på 4-takt för att de ska kunna matcha någon 2-takt... ORGINAL!
Om du nu ska ha någon lek maskin dvs =)

Men sedan finns det mer roligt att slänga på en 4-taktare än 2-takt =)
(tycker jag personligen)

//Rasmus

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
nytro rtx/mtx... är hur grymma som hellst..
själv har hag haft 2-takt hela mitt liv men nu köpte jag en vector LTX 08 och kommer aldrig att gå tillbaka till 2-takt.. är hur nöjd som hellst
riktigt rolig att leka med...
köp 4-takt.. när det är dags att skrota 2-taktarn då har inte 4 taktarn varit inne på sin första stora service med ventiljustering än...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
vet inte riktigt vilka inlägg jag svara på nu men nån kanske tar åt sig.

EN standard(kort) fiecat klättrar ifrån en RX1 mountain (gjordes tester i usa -04).

Och sedan att en 4takts skoter skulle käna på att dom "drar på hela registret" förstår jagi nte, då en variator ändå vill ha 4000 varv (därekring) innan de händer något, o då brukar de flesta 2 taktare få sin effekt.

Och sedan att en lång turbomatad 4taktare skulle dra ifrån allt hållerj agi nte heller med om, eftersom det finns turbokitt till t.ex. m1000, som jag är rätt säker på att den skulle dra Apex mountain om båda hade haft tubro.

slutsats. satsa på 2-takt om du inte är 30+

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Rent bus köpt 2t, du kör säkert inte långt varje säsong. Långturer och mkt led köp 4t.
Hittills har ingen 2t gått snålare än RX1an :) på dom körningar jag har varit med på, även SDI vill ha mer. Sen att 2t skulle vara rappare, inte det inte. Däremot är det ett helvete att hitta fäste med 4t.. sen 4000 varv som det snackas om här är långt ifrån dom 10500 som RX1an varvar till...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
berrob: vet itne om det va mitt inlägg du syftade på när du säger att det snackas om 4000 varv.
det enda jag menade var att en 2taktare har hunnit komma in i sitt register innan variator kickar in(vid cirka 4000varv) och därför anser inte jag att en 4 taktare har något att vinna då det gäller "effekt direkt" när det gäller snöskotrar.

Sen vet jag inte heller om man kör snöskoter för att det är bränslesnålt?:S

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
nog fan är rx-1:an rapp.
4taktarna drar ju från botten och behöver inte varva upp som 2 taktarna.
+ att man inte behöver tänka på olja, så det är bara att tanka rent och köra.

Rx1:an är rapp för att vara en fyrtaktare. men genom att fyrtakt är nytt i skotervärlden så har dom ju sina för och nackdelar.
(om du tänker tillbaka när elan,larv etc kom. så är fyrtakt i principt nytt.)

jag skulle rösta på Två. men det är ju en fråga du ska sälla dig själv med tyngd. gas respons, lättmekad. och hur du kör, vad du behöver.

men min röst går till 2-takt än så länge. 4 takt är inte lika genomforskat.

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
vet inte riktigt vilka inlägg jag svara på nu men nån kanske tar åt sig.

EN standard(kort) fiecat klättrar ifrån en RX1 mountain (gjordes tester i usa -04).

Och sedan att en 4takts skoter skulle käna på att dom "drar på hela registret" förstår jagi nte, då en variator ändå vill ha 4000 varv (därekring) innan de händer något, o då brukar de flesta 2 taktare få sin effekt.

Och sedan att en lång turbomatad 4taktare skulle dra ifrån allt hållerj agi nte heller med om, eftersom det finns turbokitt till t.ex. m1000, som jag är rätt säker på att den skulle dra Apex mountain om båda hade haft tubro.

slutsats. satsa på 2-takt om du inte är 30+

Det kan du inte citera de där med rx1 och firecat. om du inte visste har vi annan snö i sverige, tro det eller ej pga luftklimat, meter över havet etc etc.

vadför tror du det ser ut som i alla mountain mod maina filmer att dom tar sig upp så snyggt? hade det varit i sverige hade dom fasnat i halva backen.

men hur som helst du har ändå rätt. orginal Rx1-mountain är ingen bra klättrings maskin.