Kan blir lite lättare att svara om du säger vilket anvädningsområde du ska ha den till ex (familje/touring sport/lek lössnöåkning eller arbetsskoter) och vilken prisklass.Hej alla.
Jag skall nu köpa mig en skoter men vet inte om det blir en 4 eller 2 takt ?
Ni som är kunniga på detta vad tycker ni ?
För och nackdelar ?
Tack och Glad Påsk
Utmärkt beskrivning. Det som fattas är ekonomirondenSom jag ser det, kort och koncist:
2-takt ger mer körbara och "roligare" sportmaskiner och lössnömaskiner. Med det inte sagt att det inte finns 4-takts sport/lössnö som funkar skapligt.
4-takt gör sig bättre i touring och arbetsmaskiner, men där funkar det ypperligt. Förutsatt att man inte behöver en extrem lössnö/skogstrångt-maskin, då funkar fortfarande små smala 2-taktare bäst, typ ForestFox.
Bara att välja
mvh / Matti
nog fan är rx-1:an rapp.
4taktarna drar ju från botten och behöver inte varva upp som 2 taktarna.
+ att man inte behöver tänka på olja, så det är bara att tanka rent och köra.
vet inte riktigt vilka inlägg jag svara på nu men nån kanske tar åt sig.
EN standard(kort) fiecat klättrar ifrån en RX1 mountain (gjordes tester i usa -04).
Och sedan att en 4takts skoter skulle käna på att dom "drar på hela registret" förstår jagi nte, då en variator ändå vill ha 4000 varv (därekring) innan de händer något, o då brukar de flesta 2 taktare få sin effekt.
Och sedan att en lång turbomatad 4taktare skulle dra ifrån allt hållerj agi nte heller med om, eftersom det finns turbokitt till t.ex. m1000, som jag är rätt säker på att den skulle dra Apex mountain om båda hade haft tubro.
slutsats. satsa på 2-takt om du inte är 30+