Körde 44 på min -09, den gick 280mil std drev på samma rem 803. Jag var verkligen nöjd med den mattan, drog som f-n på hårt spår,i lössnön ingen anmärkning,
Mattan är mjuk och småförslitningarna ökade med milen.
Med -10'an och 51matta hade jag stora förhoppningar om ännu bättre upplevelser, men dom utgick, i djupaste lössnön ingen större skillnad mot 44, efter hård led är den för hård,bara tokspinner.
men på den sista blötaste snön drar den som ett kugghjul. Sen problemet, är det tok mycket lös snö, den fastnar sällan när du ska iväg men när du drar fullt i denna sitation blir den lik en båt som inte planar upp, den går med fotstegen i backen och bara råmar saktare o saktare, drar jag nu upp den på en skida så planar den ut och farten ökar, tar jag tillbaka den går den saktare o saktare.
Jag har en svag aning att mycket snö åker med mattan tillbaka!
Som sagt jag dreva upp 1 eller 2 kuggar för att få härliga axxet att vara i 15kmt ytterliggare, den är snäll att komma iväg med och jag tror remsliret upphör vid 19kmt. dvs ovan denna hastighet kan du inte nöta rem oavsett drevning eller matta! (minns du någon SRX 440 varför dom åkte så vansinnigt fort i skogarna? Därför deras drevning och startvarv motsvarade c.a 40kmt
Onödigt,jag drar den ändå det är valfritt att läsa. En bil med manuell låda, du har 1500 varv och släpper kopplingen sakta,allt går mjukt iväg,kolla nu farten vid 1500varv den kanske är 20kmt. Det betyder att du slirat upp dig från 0-20 kmt på kopplingen, kliver du av kopplingen tvärt nästa gång så spinner bakhjulet till 20kmt.
Detta blir exakt samma på snöskoter,din drevning + tillslagsvarv är en hastighet, du kan bara nöta rem till denna hastighet eller spinna till den. Denna hastighet sänks betydligt på 2 kuggar nerdrevning och den som har flera trånga passage innan han kommer ut på sjön betyder det nog 2 remmar mindre på en säsong.
Sen att axxet skulle bli bättre med ner drevning är fel, En fiat uno har mer "nerdrevat" än en Ferrari men en Skidoo 600 har samma drevning som en 800'a det stämmer inte.
Många nämner problemet att fullt spett mot fjälltoppen i lössnön sedan stannar allt av,att den känns slö.Då vill många ta ett mindre drev. Hoppar till bilen igen alla har väl från en korsning fått spinn på 2'ans växel varvat benet tills det inte orkar spinna mer,däcken får fäste och varvräknaren sjunker direkt från 7000 varv till 5000.
Du har samma jämförelse igen, när du ger fullgas uppför spinner mattan fortare än din verkliga fart när den tids nog inte orkar spinna längre får du denna suck, bakre variatorn är fortarande öppen till den högre hastigheten och känns bara trött,du får lirka med gasen några gånger innan den vaknar till igen. Detta problem löser du med en hårdare sekundär fjäder istället, kanske i kombination med en mildare helix. Alternativt drevar du ner till den inte spinner längre, men upplevelse & adrenalin, som ökar med kraft & speed är roligare.