44 eller 51mm matta, x-trim 800 -10?

R

RevMan

ta summan ink frakt i ditt fall 940$ x svenska kronans värde x 1,25 då får du summan du får betala.
Nu har du bara räknat med momsen
Man måste räkna in tullen också.
Tullen räknas på priset med frakten och momsen läggs på sen plus postens avgifter.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Har 51mm Challenger på min Xtrim -10'a, Men vid vissa "vår snöförhållanden" är den inte bra, går med fotstegen mot snön och klättrar inte upp.
09 körde jag Back Country 44, i många avseende en bättre matta.
Dreva inte ner en Xtrim 800 -10, dreva upp 1-2 kugg istället, mkt. bättre axx & toppfart.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag kommer dreva min maskin 21/49 för att jag har pratat med folk som vet att det fungerar och för att minska remslitage.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
21/49 ger en toppfart på endast 119kmt, då blir man smiskad av en SRV 540 på sjön!
Std 23/45 ger 141kmt
24/45 152kmt
25/45 158kmt (std Rave)

24/45 och 280mil på samma rem, Ultimax XS 803
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
har du rätt prylar i variatorn går den på overdrive och då går det ca 150 kmt enligt mätaren och jag tvivlar starkt på att hastighets mätaren visar så mycket fel...
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ovan är räknat på 1 : 1 Går den över på Overdrive får man ta det som en bonus, Allt mellan 1:1 och overdrive stjäl så mkt mer effekt att man förlorar axx.,prestanda på att ligga där.
 
R

RevMan

jag skulle nog ha satsat på 21/45.
lite senare i höst så kommer det rekomendationer från BRP på vad som ska sitta i variatorerna och drevning på xtrim boondocker med 51mm matta.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
När tros dessa rekommendationer komma?

Kan en 54mm assaultmatta från en -10 vara nåt att ha på x-trimen?
Om man skär ner den till 50mm vill säga.

Snabba svar uppskattas!!
 
R

RevMan

Vet inte, lite senare i höst.
Är det samma delning så funkar det men jag har läst på många ställen att den är stenhård. Alltså inte riktigt optimal i lössnö.
Som du skriver så måste du skära ner den. 50mm kommer också att ta i när den flexar lite men den går runt iaf.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
51mm är inga problem, vad max är vet jag inte. Varför kan inte tillverkarna ange det?
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Blir ingen 44mm, ska ha 51 har bestämt det nu.
Du som åkte på 51mm mulle, har du gjort nå mer än att dreva upp?
Är rädd för att den kommer käka rem med 51mm om man inte drevar rätt.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Körde 44 på min -09, den gick 280mil std drev på samma rem 803. Jag var verkligen nöjd med den mattan, drog som f-n på hårt spår,i lössnön ingen anmärkning,
Mattan är mjuk och småförslitningarna ökade med milen.

Med -10'an och 51matta hade jag stora förhoppningar om ännu bättre upplevelser, men dom utgick, i djupaste lössnön ingen större skillnad mot 44, efter hård led är den för hård,bara tokspinner.
men på den sista blötaste snön drar den som ett kugghjul. Sen problemet, är det tok mycket lös snö, den fastnar sällan när du ska iväg men när du drar fullt i denna sitation blir den lik en båt som inte planar upp, den går med fotstegen i backen och bara råmar saktare o saktare, drar jag nu upp den på en skida så planar den ut och farten ökar, tar jag tillbaka den går den saktare o saktare.
Jag har en svag aning att mycket snö åker med mattan tillbaka!
Som sagt jag dreva upp 1 eller 2 kuggar för att få härliga axxet att vara i 15kmt ytterliggare, den är snäll att komma iväg med och jag tror remsliret upphör vid 19kmt. dvs ovan denna hastighet kan du inte nöta rem oavsett drevning eller matta! (minns du någon SRX 440 varför dom åkte så vansinnigt fort i skogarna? Därför deras drevning och startvarv motsvarade c.a 40kmt

Onödigt,jag drar den ändå det är valfritt att läsa. En bil med manuell låda, du har 1500 varv och släpper kopplingen sakta,allt går mjukt iväg,kolla nu farten vid 1500varv den kanske är 20kmt. Det betyder att du slirat upp dig från 0-20 kmt på kopplingen, kliver du av kopplingen tvärt nästa gång så spinner bakhjulet till 20kmt.

Detta blir exakt samma på snöskoter,din drevning + tillslagsvarv är en hastighet, du kan bara nöta rem till denna hastighet eller spinna till den. Denna hastighet sänks betydligt på 2 kuggar nerdrevning och den som har flera trånga passage innan han kommer ut på sjön betyder det nog 2 remmar mindre på en säsong.
Sen att axxet skulle bli bättre med ner drevning är fel, En fiat uno har mer "nerdrevat" än en Ferrari men en Skidoo 600 har samma drevning som en 800'a det stämmer inte.

Många nämner problemet att fullt spett mot fjälltoppen i lössnön sedan stannar allt av,att den känns slö.Då vill många ta ett mindre drev. Hoppar till bilen igen alla har väl från en korsning fått spinn på 2'ans växel varvat benet tills det inte orkar spinna mer,däcken får fäste och varvräknaren sjunker direkt från 7000 varv till 5000.

Du har samma jämförelse igen, när du ger fullgas uppför spinner mattan fortare än din verkliga fart när den tids nog inte orkar spinna längre får du denna suck, bakre variatorn är fortarande öppen till den högre hastigheten och känns bara trött,du får lirka med gasen några gånger innan den vaknar till igen. Detta problem löser du med en hårdare sekundär fjäder istället, kanske i kombination med en mildare helix. Alternativt drevar du ner till den inte spinner längre, men upplevelse & adrenalin, som ökar med kraft & speed är roligare.
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Vad kan vara en optimal drevning till min re 600 -08 med 44 matta mulle???
funderade på att dreva ner men inte efter jag läst dina inlägg! :)
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
kan vara puts veck! men jag har bytt matta själv och min handlare har då inte nämnt nått om att garantin påverkas