44 eller 51mm matta, x-trim 800 -10?

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Jag kan inte det till sin spets, men det finns ju hög höjds specifikattioner till alla märken, om vi tar c.a 4500 meter över havet som exempel så ger din motor bara hälften i effekt pga lägre lufttryck.
Då ger en ThunderCat bara 80hästar och du måste följa efter med allt, drevning för 80hp, variator bestyckning för 80hp, munstycken för halva flödet mm.
Därav höjdskillnader så måste man få byta allt detta utan att garantin ska spöka, att byta matta blir samma sak som att byta däck på en bil,ingen kan ifrågasätta det.

Skotern är din skoter, ingen kan hindra dig att byta det du vill, du får tom. slå sönder den med yxa om du känner för det!

Vad du INTE får göra är att montera något fel, som går sönder och sedan åka till handlaren och kräva nya delar på garanti,det är säkert någon form av bedrägeri försök.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
mullfritz
Med std drevning 24/43 är toppfarten vid 1:1 153knyck, vid overdrive 0,83:1 är max max 185kmt.
23/43 147kmt
22/43 140kmt
(formeln är inte helt 100, den tar inte hänsyn till mattans tjocklek)

Vart tillbringar du mest mil,vid havsnivå är väl std vettigt, 150kmt är troligt med 115hp, normal fjäll 900-1300 meter kanske 1-2 kugg ner.
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
mullfritz
Med std drevning 24/43 är toppfarten vid 1:1 153knyck, vid overdrive 0,83:1 är max max 185kmt.
23/43 147kmt
22/43 140kmt
(formeln är inte helt 100, den tar inte hänsyn till mattans tjocklek)

Vart tillbringar du mest mil,vid havsnivå är väl std vettigt, 150kmt är troligt med 115hp, normal fjäll 900-1300 meter kanske 1-2 kugg ner.
Jag kör 99,9% vid havsnivå.. men jag förstår inte vad som menas med overdrive?? jaha om man drevar upp den menar ni med overdrive?
En annan sak är att brp's remmar håller inte.. däremot carlisle remmen jag har nu håller...
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Allt är inte så lätt att förklara kort.
När skotern står stilla är remmen längst ner i motor variatorn och längst upp på bakre variatorn. = 3:1
Vid 1:1 menas att remmen är lika mycket växlad på båda variatorerna
0,83 : 1 är den max uppe på motorvariatorn och max nere på bakre variatorn och det kallas overdrive.
1:1 i utväxling så snurrar bakre variatorn lika snabbt som motorvariatorn,i ditt fall 8000varv per minut.

Kort o gott vet man att 1:1 har minst effektförlust och det är den lämpligaste utväxlingen att sträva efter när man beräknar drevning.
Overdriven är bra att ha i reserv, kör du standard drevningen och den orkar 153kmt på sjön, lyfter du upp skotern och håller fullt kan den dra till 185kmt och det är ju lite över vad jag tror den gör.
Skulle du nu dreva för 100kmt vid 1:1 och uppskattat 130kmt overdrive,lyft upp den och håll fullt så kommer remmen explodera efter några sekunder. Inget på drivsidan mår bra av att ligga där på max utväxlingen, bakre variatorn snurrar med 9600varv och det sliter på dreven och kedjan.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej ta det ej via pm, detta borde alla lära sig, hur drevningen påverkar...

Min åsikt är att man väljer drevning efter önskad toppfart, jag har drevat mina skotar så att de gör runt 140 km 1:1. Tycker det räcker gott. De orkar inte så mycket mer när man kör med högkamsmattor ändå.
Ingen ide att ha drevat för 200 när skotern ändå inte orkar upp till det.
Som en bil, onödigt att ha 6 växlar om den bara orkar med fyra...
 

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
J,Sandling.
Jag undrar om du fick modda mattan något för att få dit den?
Jag är själv intresserad av en matta. beställde du den från keensports? vad fick du betala i frakt?

Mvh peter