A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
hejhej!!
jag tittade på ett diagram på oljepumpen som fanns på deras sida,
har jag fattat fel eller ger den inget flöde vid 0,8bar??

verkligen imponerande bygge för övrigt!!!!
men det är väl så många som sagt så du börjar lessna...:lol:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
jag tittade på ett diagram på oljepumpen som fanns på deras sida,
har jag fattat fel eller ger den inget flöde vid 0,8bar??

:
Kollade jag med förut och reagerade också över det, att flödet är 0 vid 0.8 bar...
Men enligt asker så finns det flera byggen med denna pump så det ska fungera.
Svettigt att chansa med en så fin turbo... Jag skulle inte våga...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
turbon är som sagt kullagrad och den behöver i princip bara kontinuerligt med olja, finns också flera som kör med injektorpumpen för att pumpa oljan till turbon också då kopplar dom alla slangarna till turbon och blandar soppan i tanken. Och injektorpumpen ger inte speciellt mycket olja, får väll vara glad om man får fram några droppar per sekund...
Så pumpen ska inte vara något problem, att Boondockers mfl kör med denna pump anser jag då vara beprövat..

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
ja alltså, jag förstår ju att det är en pump som kommer funka. jag tyckte bara det såg konstigt ut...
ser ju dessutom ut att vara en otroligt smidig pump, så den måste ju va enkel att få plats med.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hade lite o göra just nu så jag tänkte att man kan ju alltid fylla ut tråden lite ;)
Va in och kikade lite på projektet i fredags och eftersom jag hade kamera med mig tänkte jag att jag slänger upp några kort, iofs inte på något direkt nytt men bilder är ju alltid trevligt :)

Syntes inte så bra på bilderna innan men det verkade bli en del metallhamrande för att göra plats för sekundäraxelns nya position...

Motorn är just nu temporärt monterad för inpassning av alla gosaker som ska dit så t.ex grenröret sitter fast i väntan på starten av pipbygget :)

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
dehär projektet bara trippas o trippas upp hela tiden :D vad blir nästa då ? lustgas å e85 ? hehe..
Varför flytta ner kedjehus ?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
dehär projektet bara trippas o trippas upp hela tiden :D vad blir nästa då ? lustgas å e85 ? hehe..
Varför flytta ner kedjehus ?
Utrymmet mellan axeln och förgasarna är ett problem på IQn nästan oavsett vilken modd man gör, nästan alltid funkar det men oftast blir det väldigt tajt... Det funkade förut men nu blir det för tajt iom intercoolern... Sen får det positiva bieffekter också som hansa skrev förut som att han bl.a får flakare attackvinkel :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har kommit lite längre på intercoolern nu och har gjort adaptrarna som ska sitta mot förgasarna.

Passade riktigt bra mot förgasarna värmde ringarna och lät dom krympa fast i förgasarna.

Sen har jag även svetsat på gavlarna på intercoolern så nu ska den bara trycktestas och sedan ska alla hål göras.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Eftersom jag hälsade på tidigare idag och kikade på adaptrarna vill jag påpeka det att passformen & utformningen är förbannat bra genomförd. Nu är det väl iofs rätt lätt att ge "inhemsk" cred men ja även om tanken bakom är lika enkel som genial så är genomförandet förbannat bra (hade inte sett adaptrarna tidigare...)
Sådär, nog om snällheter för idag :rolleyes:

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Vad använder ni så ni kommer åt att momentdra fast cylindrarna? Kollade på mina idag och det känns fan omöjligt att komma åt! Testade göra en liten specialare men det var precis att den inte höll....

Gärna en bild om ni har nått hemma kok till det :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har trycktestat och svetsat på alla anslutningar på intercoolern. Så nu är den väldigt snart klar, ska bara på med fästen och på med fläkten.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Tack tack!

Har fixat fästet till fläkten och skruvat dit dumpen.

Fläkten kommer från en yamaha R6, tack till KalleT som hade denna på lager!
Nästa blir att passa in turbon och bygga pipan.