A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Är otroligt imponerad på ditt arbete! Ser riktigt proffsigt ut.

Blev väldigt nyfiken på dom här två bilderna. Måste bara fråga, hur går du tillväga när du gör småbitarna? Tänker på bild två, passformen ser ut att vara perfekt, glipar ju ingenstans. Har du räknat ut formen på något vis med papperet/ritningen som ligger under? Skulle vara riktigt intressant att veta hur du gör. :)

Och som sagt, otroligt arbete, kommer bli grymt bra i slutänden.
Klipper ut dom noga med en vanlig hand-plåtsax. Sen hamrar jag bitarna runda mot ett järnrör med hammare.
Själva formen på konorna får jag ut genom ett enkelt men bra program som heter cone.exe
Normalt brukar jag ta ut vinklar och böjar i solidworks. Men grenröret blev lite speciellt så det gjordes på papper... funkar ju lika bra det. Sedan scannades det in och använde sedan solidworks ändå för att få ut vinklarna :)
Det som är trevligt när bitarna passar perfekt ihop är att då behöver man bara smälta ihop bitarna med tigen och behöver inget tillsattsmaterial sen blir det fint även på insidan av rören vilket är ett stoort plus!

Har börjat med "the big f**kng pipe" nu :) Var faktisk inte så lätt att få plats med den då diametern på magen är hela 191mm men det ska nog bli bra om jag nu räknat rätt.. börjat klippa ut bitar och imorgon inhandlas mer gas så då blir det lite svets.
 

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Tack för svaret Asker! Cone.exe verkar helt suveränt, enkelt och bra som du säger.
Lär ju bli perfekt med TIG.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu har jag klippt ur många bitar, kommer inte ha några problem att hålla i mig i styret efter detta! :)



Sen har jag svetsat ihop dom till "rör", fortfarande mycket jobb kvar innan jag kan svetsa ihop dom helt, riktning mm så dom blir helt plan mot varandra och helt runda.


Efter dom här bitarna har jag för mig det var ca 7-8cm kvar till magen. Dessa 13 (12) bitarna ger en krök på knappt 180grader.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Grymt imponerad..
Jag är inte främmande för att använda svets, svarv och fräs.. har inga problem med att riva en motor och plocka ihop den igen.

Men jag ligger långt ifrån denna nivå på kunskap och kompetens.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ja, i denna tråd så äre julafton varenda dag i mina ögon.

en sak, bamsegrill, vet inte om du komma ihåg detta men för ungefär ett halvår sen så bad jag om ett filmklipp på din skoter in action, finns det?
kommer det ske några förändringar på din maskin inför kommande säsong?
 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
Hur mycket kan det betyda om tex svetsfogarna gör att det blir skrovligt på insidan av pipan? Går ju såklart att slipa ner de när men man bygger..
Hur har du gjort?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
ja, i denna tråd så äre julafton varenda dag i mina ögon.

en sak, bamsegrill, vet inte om du komma ihåg detta men för ungefär ett halvår sen så bad jag om ett filmklipp på din skoter in action, finns det?
kommer det ske några förändringar på din maskin inför kommande säsong?
Vi filmade lite i slutet av säsongen med en hyfsad kamera men det muppade sig efteråt när jag flytta klippen till min dator så det blev liggandes och sen föll det i glömska... Men jag ska kolla iaf om det finns nått vettigt som blev överfört :)

Och ja jag har alltid planer i mitt huvud men denna säsong blir nog lugn för mig, blir mest att fixa fel och förbättringar från förra säsongen men inget nytt motormässigt. Ska dock sägas att jag kikat på allt från att turbokonvertera förgasar 800an till ny CFI 800 till att trycka dit en RX1 spis med turbo, men har inte kommit fram till något konkret så det får vila sålänge... Sen kom jag f.ö fram till att jag aldrig kan trycka in en 4taktare eftersom asker av ren princip skulle vägra hjälpa till :cheesy: :bigsmile:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Hur mycket kan det betyda om tex svetsfogarna gör att det blir skrovligt på insidan av pipan? Går ju såklart att slipa ner de när men man bygger..
Hur har du gjort?
Svårt att säga, misstänker att det är viktigast på den första delen av pipan kanske första 50cm från cylindern att den är helt slät på insidan. Jag försöker att få det slätt och enligt mig är tillräckligt bra det jag får till, slipar endast om det råkar bli en bulle eller något (händer väll endast om jag glömmer att sätta igång gasen...). Kan säga att jag fick slipa betydligt mer på dom första piporna jag byggde med pinnsvets :)

Men vad som funkar bäst i praktiken kan nog bara en dynometer svara på... om man bygger 2st identiska pipor, den ena bränner man igenom svetsen hutlöst mycket och den andra kör man precis 100% eller något mindre genombränning på.

Men jag tror att ju slätare/jämnare insida ju bättre, när man räknar ut pipan är ju bulor och ojämnheter ingen parameter i beräkningarna...

Edit: haha så rätt bamse :) men 800cfi är nog inget att satsa på... lite lätt portning på 800vesen så går den bättre alla dagar än cfi 800an.... (utan turbo då...) men då får du komma med motorn löst på kärra.... vintern är snart här :)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
okej, vore ju kul och se lite av din maskin också :)
ja men är man nöjd (om du nu är det) så klarar man sig gott, resultatet gick ju inte och klaga på!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Äntligen hittade jag soppapumpen som ger 2,5bar på endast ca 30-40 watt,,tror det var 38watt jag hittade i någon tabell för flera år sedan. Snålare strömåtgång än det hittar du garanterat inte och inte till så bra pris heller

En bit ner på denna sida hittar du en FP612 som har denna braiga prestanda. Kostar allt från 750-1120kr ber på vart man hittar den.
Roaster tror jag firman heter som kunde fixa fram denna fför något år sedan.
http://www.bgcmotorsport.co.uk/newfuelpump.html
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Tog och köpte mig en bandputs idag.



Passar rätt bra sen...


Har svetsat ihop delarna 4 och 4 så kan man enkelt bestämma dragningen av pipan.


Det blir 3st bitar till innan magen. Så kommer den att gå typ parallellt med staget mellan dämpartornen. Måste ha magen framför staget annars tar den i huven :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Äntligen hittade jag soppapumpen som ger 2,5bar på endast ca 30-40 watt,,tror det var 38watt jag hittade i någon tabell för flera år sedan. Snålare strömåtgång än det hittar du garanterat inte och inte till så bra pris heller

En bit ner på denna sida hittar du en FP612 som har denna braiga prestanda. Kostar allt från 750-1120kr ber på vart man hittar den.
Roaster tror jag firman heter som kunde fixa fram denna fför något år sedan.
http://www.bgcmotorsport.co.uk/newfuelpump.html
Kanon tack! Ska kika på den pumpen.

Edit: Är det inte denna pump? : http://www.fuelpumpsonline.co.uk/walbro-gsl395-low-pressure-competition-turbo-carb-fuel-pump-529-p.asp



Walbro 255 (som stecka tidigare tipsade om):
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tog och köpte mig en bandputs idag.



Passar rätt bra sen...


Har svetsat ihop delarna 4 och 4 så kan man enkelt bestämma dragningen av pipan.


Det blir 3st bitar till innan magen. Så kommer den att gå typ parallellt med staget mellan dämpartornen. Måste ha magen framför staget annars tar den i huven :)
de ser förjävla lustigt ut, och att se de där bli samma volym som dina 3 singel är svårt, jag tvivlar inte ;-) men de ser som sagt lustigt ut... KEEP IT UP
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Samma volym är det inte, ska inte vara heller... Närmare 166-170% större än 1st twinpipe har inte siffrorna i huvudet nu...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
Har fått göra om lite i början på pipan, måste ha lite tvärare böj... har även gjort delarna innan magen och magen.
Måste erkänna att få plats med trippelpipor var fan lättare :) hade den bara vart 180mm som tjockast hade det vart enkelt men nu är den 191mm...

Slp twinpipe VS Singelpipan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
GLS pumpen lär vara snål också ,,kör på den likabra som ytecken.

Hur stor volym i cc har du på hela systemet från kompressor till förgasare (plenium/ic) ? Hoppas du ligger på över 1,5L-2L eller mer för lättast bestyckning och bästa register.

Och har du gjort trattar som sticker in i pleniumet en bit? Optimalast är om man har trattar som sticker in en bra bit i pleniumet och dom bör vara fullraditrattar. Duger med 5cm instick i plenium.

Viktigaste av allt i trycksättning ,,,,,, är att ta trycket till flörhusen väldigt nära kompressorn! Ju närmare kompressorn dessto bättre 5mm slangar duger.

Tryck till tryckregulatorn/flotörhus tar man från inlopp plenium via ett pitotrör 8mm kopparrör rakt igenom tryckröret och borra 4mm hål i mitten luftström.
Trycksätter man på detta viset och har hyffsad volym i pleniumet (1,5L+) kommer det bli lätt att bestycka in förgasarn. Man brukar då hamna på nästan org bestyckning trotts dubbla effekten :becky:
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.002
113
Stora Blåsjön
över 2liter är det iallafall, kommer inte ihåg exakt.
Vad tror du om att ta trycket från pipan till bränsleregulatorn? Ett plus som jag kan se är att om det skulle bli för högt mottryck så får man in mer soppa som kyler.