A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.167
1.002
113
Stora Blåsjön
Har placerat turbon och gjort om intercoolern lite som det syns på bilderna.
Och börjat på röret mellan turbo och ljuddämpare.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.167
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu är ljuddämparen påbörjad och inte så mycket kvar.. mer än innanmätet.

Endcaparna svarvade så dom blir perfektrunda:

Svetsade:

Sen tog gasen slut :(
Någon som vet vart man handlar argon-gas på en söndag i Östersund?

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
snyggt! när jag byggde en ljuddämpare så fick jag högre avgasmotryck fast det var en fullflödes typ... kan kanske haft me att göra att min turbo var i minsta lagret och jag låg på gränsen redan utan ljuddämpare..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.167
1.002
113
Stora Blåsjön
snyggt! när jag byggde en ljuddämpare så fick jag högre avgasmotryck fast det var en fullflödes typ... kan kanske haft me att göra att min turbo var i minsta lagret och jag låg på gränsen redan utan ljuddämpare..
Får väll se hur det blir, men ljuddämpare måste jag ha. Annars är skoter obrukbar enligt mig... :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.167
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu är även sista delen gjord på ljuddämparen. Tog en bit av rörböjen så det blir lite lutning bakåt så avgaserna pyser iväg bättre, blir även en "plog" på buken framför utblåset som det brukar vara...

Nu blir det att bygga pipan :)

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Är otroligt imponerad på ditt arbete! Ser riktigt proffsigt ut.

Blev väldigt nyfiken på dom här två bilderna. Måste bara fråga, hur går du tillväga när du gör småbitarna? Tänker på bild två, passformen ser ut att vara perfekt, glipar ju ingenstans. Har du räknat ut formen på något vis med papperet/ritningen som ligger under? Skulle vara riktigt intressant att veta hur du gör. :)

Och som sagt, otroligt arbete, kommer bli grymt bra i slutänden.