A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Imponerande! Man slutar aldrig att förundras över hur mkt kunskap det finns på detta forum, fan man hinner ju inte göra annat än och snöa fast i alla intressanta trådar. Denna kommer att följas!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har kört endel idag sprängde årets första ny rem också. , dock en ultimax xs som var kvar sen ifjol.
Blev helt perfekt med nya fjädern tillslag på 4000varv och varvar lika som den gamla fjädern, trots att denna har lägre sluttryck.
Ska bara linda den nya pipan så är det klart sen...
Bror var även hem idag så det lite filmat också!
Jag vet inte, men en spontan känsla är att det är ditt grenrör som spökar. Kan lika gärna vara något annat, men magkänslan säger det iaf. :) För den lär ju knappast fått en "varstopp" av resten, utan det är ju något som ligger och stryper. Skulle vara riktigt kul att veta vad den varvar med singel utan turbo.. med rätt bestyckning i både gasare och variatorer dvs.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Jo någonting måste det vara. Men nu går den iallfall så pass bra så att det blir ett besök i Åkersjön imorgon.

Har lindat pipan och fixat en strumpa till luftfiltret av slp tyg.


Färdig för morgondagen :)

Edit: Film är på väg upp...
 
Last edited:

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Varför har du inte lindat pipan på mitten?
Antar att det finns nån anledning, för jag har väldigt svårt att tro att DU har glömt bort det bara :blink1:
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Creds till ett jävligt grät bygge!! , jag hoppas jag får se den live i action någon gång.... kan inte skylla på att jag har långt att åka!! Bigbore + Turbo till folket!!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nice asker!

Ljudet blev ju riktigt lågt! Men.. svårt att säga från en film, men det låter som den inte orkar varva ut fullt. Utan börjar misstända eller stryps, den låter riktigt ansträngd på maxvarv. Vilket den inte borde låta. Ljudet påminner om en bil med tätt avgasrör, ansträngt utan anledning. Jag håller vid mitt uttalande jag gjorde när du skulle börja med det här, det skulle varit lättare om du utgick från ett fungerande objekt. Just nu har du för många osäkra parametrar, jag skulle nog tagit bort turbon och försökt få ordning på pipan först. Och sen börjat med turbon igen, är ju lite jobb jämfört med vad du gjort hitintills + lättare att peka ut felkällan..

Keep up the good work! Och hoppas du får en bra dag utan missöden!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
Den hörs och ser ut att gå otroligt fint i hela registret,,, inga surgurglanden eller störande turbolagg. Bäst vore ju om den lämnar hög effekt på detta låga varv för då lär den hålla stenmånga mil . Varför den varvar så lite kan som sagt ha med grenröret att göra? Men åter till pipan igen för att utesluta den helt,,,,,,,, Är denna F7 pipa kortare/längre i tuninglängd än din andra pipa? För normalt ska ju den här pipan inte jobba på så höga varvtal i en twin så den kan vara rätt lång org. Jag trodde den skulle dra högre i varav på en trippel men där kan jag ha fel låter det som.

Nu vill vi ha fim på bättre underlag/fäste så man kan avgöra om den dra iväg Gärna asfalt Men bromsbänkat går bra också:madgrin:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
845
113
Kramfors
OBS!! Nu har jag löst ditt vartalsbekymmer!! Du blåser ut gnistan helt enkelt. Sätt i Denso iridium iw31 och ditt broblem är väck minst 10000v med 100gr vikter!!
Denso iridium iw31 motsvarar ngk 10 och passar därför perfekt för turbomotor. iw27 är ngk 9 motsvr men blir för mjuk för dig. När jag satt i denso iridium på min turbohoj kunde jag ladda på mer utan spikning och motorn gav garanterat 3-4% mer pullver jämför med dom bästa stift jag annars provat. Samma visa i våra thundercatter,,,,minst 2-4% mer pullver och renare gång i hela registert.. Sedan gör det inget att denso iridum klarar garanterade 5000 mil i bil ivf.
Pesab har svinbra kurs på dessa stift för att vara i sverige 150kr!! Normalt koster dom 200-250kr!

Du kan göra en test med befintliga stift för att se om den blåser ut gnistan. Knacka ihop bygeln till 0,3-0,4mm så kan det hända att den orkar varav högre.

generellt för att få ut max effekt ska man ju dra isär gapet så mycket det går innan gnistan inte orkar hoppa och blåses ut,, man ska försöka hitta max gap inna den går sämmre med andra ord och det gäller alla stift.

Nu rekkomenderar inte denso att ändra gapet men det ska man skita i för det går böja ut dom ändå om man är försiktig, man hittar då yttligare pullver om man går till utblåsgränsen.

Denso Powerr iridium som dom heter ger ut gnistan 5000volt lägre än dom flesta andra vanliga stift vilket är fördel på lägre varv framförallt ,,man får helt klart rappare svar från botten då T-spolarna ger svag volt.

Detta är dom bästa stift på marknaden jag kommit i kobntakt med och har kölrt dom sedan 04a i alla motorer.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Hade inte du redan gapat ner gnistgapet? Tyckte jag läste det nån stans. Vilket tryck laddar du nu?

Boost, håller med dig till fullo. Det är dom bästa stiften!
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag måste hålla me om att de låter som att motorn inte trivs men turbo men de är ju lite svårt att uppfatta ljudet på en film. Jag skulle nog plocka bort turbon och testa lite hur den går, kanske plockat bort allt och testa. kan ju vara så att tryckboxen/intercoolern inte flödar nog mycke.
Kan också vara så att tändsystemet inte orkar me, kanske är dax för MSD grejor nu.

De är bara en annan tanke...