A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
En tanke slog mig nu när Gunde påpekar evnt dåligt flöde genom ic. Jag tänkte först att 0,7 bar är 0,7bars övertryck och då spelar inte flödet någon roll M.E.N.......Frågan är ju vart turbotryckmätaren tar ut sitt tryck? Om Asker monterat nippeln till mätaren före ic någonstans så blir det ju missvisande och den kan ha betydligt lägre tryck efter ic! Men nu tror jag Akser satt uttaget direkt i plenuim i samma utrymme som förgasartrattarna har sitt bo som man ska göra och då ska inte IC strypa flödet på något skadligt sätt. Om den flödar värdelöst så får man helt enkelt höja turbotrycket en aning viket inte är bra men funkar ändå.

Asker får bekräfta vart uttaget sitter så man kan släppa det problemet.

Ja Denso iridium stiften är sjukt bra och det har motortillverkar upptäckt redan då stiftet såg dagen ljus runt 00-01. Hionda monterade genast in dessa stift i sina RR hojar redan från fabrik och enn hel del fler mc märken följde efter så nu sitter dom i åtskilliga höprestandamaskiner ORG. Och att roadracing 2 taktare kör dessa stift i VM gör inte stiften sämre,,Även F1 bilar påstås köra dessa stift. Dom finns även i Racingutförande (Iridium racing som dom heter och ska då tåla mer stryck från extrema motorer 20% mer stryk tål dom och har en bygel som är mindre så spikrisken blir nog mindre,,dom har även större hålrum runt elektråden som påstås vara bättre mot igensotning igensotning och sursläckning. Finns även modellen Tuff och dom ska bara hålla fler mil vad jag fattar av beskrivningarana

Nu tror jag Denso iridium power duger länge men kan man få tag i racingmodellen till liknade pris så vill man ju genast prova dom såklart.

På ebay köper man Denso iridium power för endast 85kr styck inklusive frakten hit!! Men endast IW27 som motsvarar NGK 9 hårdhet. Finns även IW 31 fast inga som skickar till svedala.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag personligen tror inte att det är stiften som ligger bakom, alla mina saker brukar "slå av" när trycket stiger över ett visst tryck. Som att man slår av skotern, för att fungera igen upp till angivet tryck osv. Har aldrig fått dom att ligga på "maxtryck" och småtända/bromsa varven, utan dom brukar dö helt enkelt.

Boost, om ic:n bromsar borde väl ett skenande avgastryck kontra ladd komma lika fort som en tonåring i ett horhus?
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Måste bara säga att jag är grymt impad av Askers bygge.
Men som sakt den låter kvävd på högre varv, Nu har jag inte syslat så mycket med turbo på 2takt.
Men ganska mycket på 4taktare. Men jag vet varför bla boondocker kör utan ljuddämpare, turbo är väldigt känsliga för högt mottryck på avgassidan.
Å Asker kör med en liten men helt klart effektiv dämpare, det kan vara så änkelt så mottrycket blir för högt på höga varv..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Nu kommer turbon att avmonteras och kommer nog inte tillbaka på iallafall ett år...
Blir att åka med pipor och oladdat resten av vintern.
Turbon är totalt slut efter idag!
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Trist att höra att turbon gjort sitt. Vet du varför det blivit så?

Tror dock att effekten räcker till utan turbo oxå ;)

Ser fram emot nya bilder/filmer då detta bygge aldrig verkar gå i vila! :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Fan vad trist Asker! Men du får försöka se det som en positiv sak, du kommer att hinna förfina din singelpipa inför nästa år!

Vad är det som hänt med turbon?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Frän film men synd de där med turbon. Dom är ju inte gratis dom där heller. Tappat oljetrycket nånting?

Polaren körde turbo på sin sno pro 440/700 förra vintern och den turbon dog efter ett tiotal mil bara. Det var en ny kullagrad garrett. Halva kullagerbanan låg i oljeburken efteråt. Okänt riktigt varför den gick sönder, kanske för stumt monterad så vibrationerna tog död på kullagrena för den va stum mot chassiet eller bristande oljetryck eller kanske skräp i turbon.

Hur gick den annars då?

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Det var som F..........Gat dämit, Fuck ,,,,,,,,, vart det lagerskärning eller föremål in i turbinen? Tråkigt värre mitt i bästa utvecklingen.

Ang turborep så är du ju så händig att du köper dom lager och tätningar som behövs och renoverar den själv för någon tusing . Kostar då bara en bråkdel av en inbytes på GIK. Utbytesturbo brukar väl ligga på ca 5-6000 tror jag ?. Balancering av turbon är överdrivet överdrivet för att skrämma bort folk att renovera själv Märk för turbinern där dom sitter på axeln och sätt tillbaka på samma plats efter lagerbyten bara och du har en ny turbo för 500-1000kr. Jag tror däremot inte man ska pillsnerrenovera en turbo man ska åka i bilen flera tusen mil med men till en hoj eller skoter duger det. Men vem vet pillsnerrenoverad turbo kan säker gå flera tusen mil också.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
nu har väll han kullagrad å då är det väll byte av hela "coren" alltså hela mittdelenadär lager å allt sitter som gäller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Får se om det går att pislermecka ihop turbon... vore ju bra. Dock är det lite skadade blad på kompressorsidan, den har ett axialt spel uppskattningsvis på ca 0.5cm. Snurrar dock lätt när den inte ligger emot något.. får väll se vad det går att hitta på för jävelskap på denna.
Ska passa på att prova singelpipan nu när turbo grejorna plockas bort.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det låter inte fint.. Har inte oljepumpen fungerat som den ska??

Bara som input. På dieselbilar händer det att turbon börjar trycka olja via tätningarna när katten blir tät, och rensar man då katten på sina inälvor slutar dom läka och går ofta många tusen mil till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Får se om det går att pislermecka ihop turbon... vore ju bra. Dock är det lite skadade blad på kompressorsidan, den har ett axialt spel uppskattningsvis på ca 0.5cm. Snurrar dock lätt när den inte ligger emot något.. får väll se vad det går att hitta på för jävelskap på denna.
Ska passa på att prova singelpipan nu när turbo grejorna plockas bort.
Blir väldigt spännande med singelpipa test! Men har du några topplock kvar som ger högt komp nuuråå eller måste du tillverka nya?

Säkrast är nog att sätta dit remdriven oljepump typ från bilmotor,,ombyggd tll/med remskiva eller en hel servopump från liten bil och oljetryckregulator. Då skulle du kunna slänga dit en glidlagad turbo som du hittar billigt på blocket eller skroten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Jodå har de gamla topparna jag åkte på ifjol kvar, sen chimsen jag gjorde till gamla cylindrarna är på 1.5mm så det är bara montera dessa under nuvarande cylindrar så får jag tillbaks porttiderna jag åkte på ifjol.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Hoppas en snabb fråga till Boost går bra! ang Denso stiften, Vilka rekomenderar du till min M8T? iw27 eller iw31? har ngk 9 nu.

Du gör ett makalöst jobb asker!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Tyvärr kommer jag inte ha tid att testa singelpipan nu i veckan då jag åker till blåsjön redan på torsdag, så all tid måste gå till att fixa i ordning maskiner till dess. Man blir lätt beroende av detta puder som finns i fjällen nu :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Eftersom jag kommer köra med öppna luftfilter nu när det blir oladd så behövde jag mer slp-tyg och sista biten gick åt till strumpan jag gjorde till turboluftfiltret så jag behövde mer och vägrar betala svenskt pris för detta tyg.
Så jag åkte till ett företag som jag misstänkte kunde ha ett sådant tyg som jag behöver. Och mycket riktigt så hittade vi ett tyg som skulle kunna funka så jag fick en bit.
Nu när jag kom hem så provade jag först att spola vatten på tyget och det rann av precis lika fint som på slp tyget. Och gjorde sedan mycket noggranna mätningar på luftflödet och det nya tyget flödar något bättre än slp tyget faktisk, ca 20% mer :)
Enda naktdelen är att det inte är lika stryktåligt som slp-tyget och något tunnare, är väll därför det flödar mer. Men vattenegenskaperna uppskattar jag till identiska! Sen har det nya tyget en mycket fränare färg :)
Så det blir nog helt perfekt som filterstrumpor och kostar gratis vilket alltid är bra :)
Källan till detta tyg är än så länge hemligt. Men jag tror att inom kort tid så bör man kunna köpa "slp tyget" riktigt billigt..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Hoppas en snabb fråga till Boost går bra! ang Denso stiften, Vilka rekommenderar du till min M8T? iw27 eller iw31? har ngk 9 nu.

Du gör ett makalöst jobb asker!
Du bör köra iw31 om du kör turbo för den mostvarar 10 ngk . Skulle den smälta finns även 10.5 och 11 hårdhet. iw27 motsvarar 9 ngk så den går bort helt på en turbo.Finns även 9,5 motsvarighet (iw28) Kompisaren kör iw 28 i TC och den är ju våldsamt trimmad med högt komp smälter ej på den maskinen. Jag ska prova gå ner till iw27 nu för dom är lättast att hitta på ebay billigt och håller den bygeln så går maskinen ännu bättre på lägre varv,,, Gäller bara att kolla om bygeln håller då o då så den inte smälter. Iw27 (mgk 9) kör man ju normalt i stanardmaskiner.

Denso har även mer eller mindre avstörda stift som kan vara ett måste på "vissa" insprutare (600sdi) för att få missfri gång! Så ska man köpa ett denso iridium måste man kolla in deras crosslista vad dom rek för stiftmotsvarighet mot det stift som maskinen har standard.

Och för er som vill jaga extra kusar så bryt ut bygeln på stiften så mycket det går tills maskinen går sämre,,,dvs blåser ut gnistan,, vänd där och brut tillbaka tills där den gick som bäst. Där kan man lura till sig någon farbror extra ber på hur bra T-sytem man har. Det gäller alla stfit överlag . Gäller bara att vara försiktig när man bryter ut bygeln på eridiumstiften så man inte sabbar själva elektråden som bara är 0,4mm tjock!!