A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Jodå har en firma som man kan köpa lite roliga saker igenom..
Clecos finns på ebay, kostar inte allt för mycket heller. Verkar smidiga dom där...

2013 fotsteg såg ju bättre ut men fortfarande många plana ytor, men dom kommer nog funka betydligt bättre än dom nuvarande multibockade fotstegen.

Ska se om det går att lösa så det samlas mindre snö ovanför bakre boggieinfästningen också. För där byggs det is även på skinzen. Och på 13 fotstegen såg det ut att va helt plant där... inte bra :)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Ja dom såg bättre ut men ser ut att va korta o breda på bilden fast dom är lika långa som årets, så dom ser kanske bättre ut när man ser helheten.
Ja de bygger upp för mkt snö vid boggieinfästningen, man står där mer än man tror när man bryter bland träden. samtidigt är det där dom behöver vara starkast så de är nog svårt med en bra konstruktion.

men då köper jag dina fotsteg och säljer dom nya till nån äldre pro :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Nu har jag fixat en lite större ljuddämpare, det är en slp burk från ett par twinpipes till polaris så den borde funka rätt ok.
Dock behövdes den modifieras en hel del för att passa, men nu sitter den på plats.

Före:


Efter:




Bara vänta på lite varmare väder så man vågar sig ut med skotern...
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Har du tillverkat nån prototyp på fotstegen än? ...Skulle va trevligt med lite bilder i så fall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Jag väntar nog på min egen skoter :) , förstör hellre min egen än någon annans om det skulle gå helt fel...

Tog en liten paus i a-arms byggandet och rastade skidoon lite i kylan.

Kan säga att ljudet är som helt annat! På tomgång låter den bara något mindre men på fullgas blev det en jäckla skillnad.
Förut när man höll fullt och stängde av den fort så ekade ljudet tillbaka. Nu blir det tyst när man stänger av motorn :)
Har inte hårdtestat med en riktigt lång fullgasrepa än, dels för att det är rejält kallt och bestyckningen fortfarande är under injustrering.
Men ca 10sekunder blev det och avgastempen håller sig ungefär som förut, men sen började förgasarna frysa och småhänga sig, så sen blev det bara korta repor :)

Får väll testa lite mer när det blir kallare fast tvärt om så man är lite mer säker på bestyckningen, sist jag körde så var det ca -5c och då höll jag som mest ca 30sekunder full mutter i en repa.

Slängde också i 66-44-.46 helixen märkte väll ingen större skillnad så den får väll sitta kvar.. är nog andra ramper som behövs för att få ner mellanvarven.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Det största problemet på RMK'n är ju hur kylarna är placerade. Tack vare dom tinar snön och klibbar fast på både fotsteg och kläder har jag märkt.. Ifall det satt en bred kylare i mitten som det "brukar" göra, tror jag det hade varit ett betydligt mindre problem. Men det måste ju helt klart bli bättre med rörramsfotsteg!
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Hur ser SLP burken ut inuti? Tänkte kanske damma av min och byggaom den så den går ner i IQn.

Edit: Mysigt ställe ni körde på i klippet nedan =)
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. klippte du filmen i direkt Quicktime?
.. jag gjorde de, tyckte de var vääldigt enkelt, upptäckte långt senare att fan va ljudet blir fel.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Lite dåligt med bilder men då det togs lite i helgen kan jag ju visa lite, grym helg f.ö :bigsmile:

Kommer även/förhoppningsvis uppdatera lite flitigare från en bloggaktig sak vi har gruppen. Inte så mycket nu men kommer uppdateras så flitigt vi kan...

http://sledheads.wordpress.com

Adressen lär ändras när ett riktigt namn kommits på den kommer funka tills dess...



























 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Asker, hur har du ställt dämparna i boggien?
Är det bara en synvilla, eller är centerdämparen djäkligt påställd då den verkar tycka om skidres..? ;)
Rätt kul, vi var uppe i Blåsjön mellan tors morgon-sön kväll, på den tiden såg jag inte en enda skoter utanför vårat gäng förutom två stockholmare som skulle vara där i tre veckor-och dom mötte vi på restaurangen i backen!

Helt fenomenal körning, vi åkte upp till bäckravinerna rätt ovanför stugbyn och lekte av oss där-det kändes lite som: "Vi kör klart här innan vi åker vidare efter något bättre".
Men...vi hann aldrig hitta ngt annat, fanns ju oänligt med branta ravinsidor att leka i!!
Magisk helg, synd att det snöande så förbaskat bara ända fram till söndag.

Edit:
Det är ju ganska praktiskt med lågt skidtryck när man ska skråa, men jag har faktiskt inte rört en skruv på fjädringen i boggien ännu!
För övrigt får bumpern fem mattor av fem möjliga i betyg, den är hårdtestad nu!! :)
Enda detaljen är väl att efter fyra mil fanns ingen av plastplupparna på sidorna kvar...*fniss*
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Ja det var riktigt bra åkning i helgen :)
Nästa helg kommer garanterat bli helt sjuk!

Har inte rört en skruv i boggien.

Har också upptäck att plastplupparna for rätt snabbt, alla bågar i den nya batchen saknar plastpluppar, har istället försökt att spruta in mer pulver i röret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Nu är har den där sågen varit framme igen...



Bygger dom första fotstegen men original ytterröret för att det ska va enkelt att göra en jigg av det hela sedan. Så att det kommer att bli fler gjorda för dom som vill ha.
Dock måste jag kolla om det blev något fel på förra fakturan för de smala 16x3mm rören var äckligt dyra :( annars måste jag försöka få tag på en annan leverantör av aluminium.
Var dock tvungen att skrota idéen med plattjärn mot tunneln då jag inte såg något bra sätt att få det bra på.