A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Nu var det dags att börja uppdatera här lite igen..
Har fått tillbaka maskinen från sommarservice hos ÅF, så nu är den intagen i garaget och de brister som jag upptäckt i vinter skall åtgärdas.

Börjar väll med något enkelt..

Vet fler än jag som upplever glapp i styrningen. Speciellt när man svänger max åt väster så blir det ett gnekande och ett litet döläge. Rätt störigt med andra ord..
Fixen är dock enkel så jag låter bilderna säga det mesta...
Problemet:


Gjorde nya plattor men dubbelt så tjocka dessa är 5mm och gjorda i 6063-T6


Tjockare plattor kräver lite lägre bultar, hade några polaris topplocksbultar liggande så dessa blev perfekt.


Klart:


Nu är glappet i styrstången helt borta. Nästa steg blir att styva upp även den främre bussningen där sitter det ingen platta alls, men jag tror att det blir bättre med en sådan där också. För det flexar lite där också enligt indikatorklockan :)

 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Grymt!! Hur blir fotstegen du gör? Blir det ett smalare rör längst ut än det du använde i vintras?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Grymt!! Hur blir fotstegen du gör? Blir det ett smalare rör längst ut än det du använde i vintras?
På fotstegen jag hade i vintras använde jag originalytterröret. Men det röret är inte direkt det starkaste...
Så det kommer att sitta 25x5mm rör som ytterrör, precis som på skinsfotstegen.
Håller på att bygga en jigg till fotstegen så väldigt snart drar produktionen av fotsteg igång, och även fler frontbågar och a-armar kommer att göras. Men först blir det fotsteg.. alla rör till fotsteg, frontbågar och a-armar är redan inköpt, blev ett bra lass med aluminium :)
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Härligt då kanske man får sätta sågen i fotstegen snart :) kanon att åka samma modell som du/ni så man får tipps på alla trix å uppdateringar, och inte minst tillgång till fina delar till förmånliga priser! Bra jobbat måste jag säga och kul att folk vill och orkar dela med sig av sina uppdateringar också.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Vet inte om jag missat att läsa det men hur upplevde du maskinen bamse efter att ni borrade om boggiehålet på assaulten? kör du med standard 54 mattan eller har du bytt? mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Har haft lite kontakt med Iceage ang nya boggieskenor.
Och detta är deras förslag:


Tycker det ser bra ut, ska bara lägga till ett hål för assaultens tvärstag som sitter strax framför bakre saxen.
Som på denna det som är markerat rött.



Sen ska nog iceage texten bort och dit med något eget. Frågan är bara vad...

Sen om någon fler är intresserade av starka skenor så kanske lär det säkert gå att få lite bättre pris och att man delar på frakten.
Just nu kostar dom 500$ + (100$ om man vill ha dom svart eloxerade) + frakt + moms och tull.

Original skenorna kostar ca 4000kr/st så det blir fortfarande billigare och dessa lär hålla bra mycket bättre.
 
Last edited:

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Jag är också sugen på ice-age skenor, men brukar inte dom ha betydligt bättre priser? Ca 300$?
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Man kan ju tycka att dom borde va billigare eller samma pris då dom slipper fräsa så mkt :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ja det kan man tycka.. :) men nu vill jag bara ha något som inte behöver riktas varje gång man landar lite snett, så det får kosta vad det vill.
Beställer på måndag så om någon ska va med på en beställning så så är det dax att meddela detta nu.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Nu kanske några blir lite besviken att jag inte fixar en egen bakre lyftbåge, men finns det färdiga så underlätta det... :)
Tog och köpte en lyftbåge från en 2012as M8 som faktisk är en riktigt bra lösning, ja då har man tagit det som var bra på den skotern :)
Tog och räknade på olika belastningar i datorn och kom fram till att originalförstärkningarna blir helt överflödiga när man monterar denna lyftbåge, så dom har jag borrat lös.
Sedan kapade jag bort den bockade kanten i nederkant av tunneln, och gjorde en ny rak linje från boggiefästet istället.







Dessa delar blev över...


Viktmässigt blev denna lösning 80g tyngre men mycket starkare än original, känns mycket stabilare hela bakpartiet nu.

Observera att M8 bågen inte passar direkt utan jag fick stretcha ut den ca 10mm för rmk tunneln är så mycket bredare längst bak.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Schnyggt!

Bra att du blev av med originalet , på 8 av 9 som jag sålt min båge till har chassiet spruckit när originalet havererat . deformationsområdet är helt fel o skaver således nästan alltid upp där bak . ska kolla om jag hittar en bild .

Edit : Sämst bild men visar uppfläkt bakdel iaf .



Uploaded with ImageShack.us
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Kunde inte fatta först vad tusan det var för fel å dina bilder, nånting var bara fel men vad?
Sen såg jag att skotern var ju utan fotsteg :p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Schnyggt!

Bra att du blev av med originalet , på 8 av 9 som jag sålt min båge till har chassiet spruckit när originalet havererat . deformationsområdet är helt fel o skaver således nästan alltid upp där bak . ska kolla om jag hittar en bild .

Edit : Sämst bild men visar uppfläkt bakdel iaf .
Jo det är nästan skrämande hur korkat konstruerad original bågen är, tar ju typ 5minuter att testa lite olika varianter i datorn, eller man behöver igentligen inte änns det, Och då får man garanterat fram något som är betydligt hållbarare. Märkligt hur man kan missa en sådan detalj när det mesta allt annat är väl genomtänkt...
Jag klarade dock originalbågen på min, blev bara lite böjd på slutet av vintern.
Däremot kommer m8 bågen att förstärka tunneln vid framförallt rullningar och när skotern landar upp och ner...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Jo men då tog det väl polaris 3-4 år att göra en användbar frontbåge på IQ RMK så.
På tal om det, har inhandlat en 07as RMK 700. Har du koll om det går att montera den nyare metallbågen eller kräver det väldigt mkt ombyggnationer å annan huv m.m.?
Den som sitter där känns ju mer än lovligt rapplig.:banghead:
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Jag har en 2011 m8 båge hemma, har inte mätat men jag trodde den skulle vara rätt bredd på en gång.
Är 2012 smalare då den har vinklad tunnel?