A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Han har ju 2st PRO-RMK 800. Minns jag inte fel köpte han en -11a som han monterade turbo på? Borde stå tidigare i tråden. Om man orkar leta reda på det:p
Stämmer bra det, 11an fick turbon och 12an är helt original i motorn. 600an är tjejens maskin.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Hmm, borde det inte vara tjejen som ska få handikapp? Inte du!
Syftar på fördelningen av maskiner, du 800, tjejen 600. ;)
Hon kanske är bättre än Asker på köra? ;-)
Ja menar Asker monterar ju turbo t.o.m. så han kan kompensera med effekt. ;-)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Hur har det funkat med att smörja turbon på 2-t olja med motorns oljepump? Har du låst pumpen i fullt öppet, Eller följer den efter gaspådrag som vanligt? Blandar du nå olja i bensinen?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Hur har det funkat med att smörja turbon på 2-t olja med motorns oljepump? Har du låst pumpen i fullt öppet, Eller följer den efter gaspådrag som vanligt? Blandar du nå olja i bensinen?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Har gjort en väldigt djup genomgång av turbon efter ett att elektroden på ena tändstiftet inte ville sitta sitta där det ska... Och lagren såg och känns som nya i turbon. Så jag måste säga att det hittills funkar mycket bra!
Kör oljepumpen precis som vanligt och blandar inget i tanken. Den får lite mer olja än original dels pga av liten annan utväxling på oljearmen då jag gjort en egen då jag kör med annat spjällhus. Sen blir det ett jäkla sug där oljan matas in så den drar nog igenom lite mer olja genom pumpen än normalt där också.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Okej låter bra de! Är lite sugen att testa detta på mitt silber kit, Mest för att rymma en lite större ljuddämpare, sen litar man inte riktigt på el oljepumpen.. Men silber turbon är väl glidlagrad på 2013 kittet, skulle de alls funka då? Alternativet är väl att prova en själv smord turbo, tex Comp. vad tror du om en sån?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Okej låter bra de! Är lite sugen att testa detta på mitt silber kit, Mest för att rymma en lite större ljuddämpare, sen litar man inte riktigt på el oljepumpen.. Men silber turbon är väl glidlagrad på 2013 kittet, skulle de alls funka då? Alternativet är väl att prova en själv smord turbo, tex Comp. vad tror du om en sån?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Vad jag vet så ska den turbon också vara kullagrad med tanke på vilken oljepump som följer med.
När jag höll på att kolla upp delar till mitt turbokit så kollade jag lite på självsmorda turbos men dom är fortfarande löjligt dyra, och det är så lätt till att en turbo pajar i en 2t polaris också..
Nej det skulle inte funka till en glidlagrad turbo då dessa behöver högt oljetryck, och det får man inte med denna lösning är nog nästan snarare undertryck i turbon :)
Sen till de kullagrade garrett aggen finns det idag delar så man kan fixa allt i dom så det blev en sådan.
KPA turbon som silber använder är väll vad jag förstått också en garrett klon.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Silber har väl användt lite olika snurror. Är väl bara för iår som dom börja använda sig av kPa's och tidigare körde dom Garret? Men det är ju samma snurror i grund å botten. kPa köper väl in dom och gör sitt lilla på dom och säljer vidare.
Relativt säker att både 2860 och 2863 av Garrett & kPa är kullagrade.


Vars har du sett delar att köpa för att göra den självsmord Asker?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Silber har väl användt lite olika snurror. Är väl bara för iår som dom börja använda sig av kPa's och tidigare körde dom Garret? Men det är ju samma snurror i grund å botten. kPa köper väl in dom och gör sitt lilla på dom och säljer vidare.
Relativt säker att både 2860 och 2863 av Garrett & kPa är kullagrade.


Vars har du sett delar att köpa för att göra den självsmord Asker?
Finns inga grejor för att göra dom självsmorda.. men det finns lager och propellrar mm att köpa löst. Det fanns det inte för typ 2år sedan.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
På de äldre kitten var det garrett snurror. Sitter nån kina kopia av en 2860 på 13'kit, finns ingen märkning på turbon annat än A/R.. 14'kitten är KPA. Ska kolla upp hur min är lagrad...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Mailade motornord ang compturbos, dom är fettsmord å läre skickas till usa för service och var dyr 2x lax nånting för liknande 2860
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Sv: Re: A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Mailade motornord ang compturbos, dom är fettsmord å läre skickas till usa för service och var dyr 2x lax nånting för liknande 2860
Hade kontakt med comp turbos och att plocka den från usa skulle gå på ca 17300kr inkl moms och frakt.
Inte så värt när man får en garrett för 7600:- i sverige och levererad på någon dag bara..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Nu har jag gjort lite mer justeringar och bla monterat den nya helixen på 54-44-.36, monterat tillbaka originaltoppen, laddar fortfarande 0.55bar & 95oktan. Grymt bra respons i den nu, helixen gjorde bara att den gick ännu bättre från början!

Sen gjorde jag misstaget att montera dit en peak multiduro matta och det var både det bästa och sämsta jag gjort.. maskinen blev helt okörbar med denna matta, skitkul att köra men helt okontrollerat :)
Så nu måste man montera något nytt skrot i boggien så den blir mer kopplad så kanske skidorna håller sig nere lite mer sedan. Funkar inte detta så blir det nog originalmattan igen, för den är fasiken bra mot detta skräp :)
 
Last edited:

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
du funderar inte på slänga på en powerclaw matta ? många i staterna verkar vara nöjd med dom , dock måste man byta drivhjul..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Du skulle haft en Challanger X3 matta asker. Du har nog med pulver för att veva runt dom paddlarna!

Kommer du till ridersclubträffen till helgen i saxnäs? Tänkte om vi skulle sammanstråla å snacka dynga vid ljugarbänken :) Skulle också vilja smeka renpälsen medhårs på skotern din! haha
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Du skulle haft en Challanger X3 matta asker. Du har nog med pulver för att veva runt dom paddlarna!

Kommer du till ridersclubträffen till helgen i saxnäs? Tänkte om vi skulle sammanstråla å snacka dynga vid ljugarbänken :) Skulle också vilja smeka renpälsen medhårs på skotern din! haha
Jo x3an är fet men lite väl dyr och sen drivhjulsbyte också... håller på att klurar på en grej till boggien som borde hålla ner skidorna lite så ska jag försöka ha den klar till helgen så ska den testas och mattan få en channs till, annars får jag skaffa en längre gaswire...

Ljugarträffen i saxnäs klarar jag mig nog utan :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Tänkte uppdatera lite om hur det går.
Maskinen funkar mycket bra, i helgen gick trippmätaren över 100mila sträcket.
Har även lärt mig att köra med peakmattan mycket bättre nu också. Har inte gjort några ändringar i boggien utan bara lärt mig det att man får gasa lite mindre för att skidorna ska hålla sig närmare snön.
Börjar faktisk gilla peak mattan mer och mer, speciellt i skogskörning då man kan vända och byta riktning mycket snabbt.