A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Man kan ju köra med återcirk.dump, typ ta från en vag.1.8T, eller Saab 9-5 T.dom har bosch plast ventil, under 500 kr.
led bara in retur dump luften just före turbon, i röret som turbon suger friskluft från.
Man får ju inte nå olje klet iomed turbon äter olje dimman direkt du gasar igen, sen får man ju ljud från dump pyset åxå, om man nu tycker det är häftigt:)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Asker: Hur räknade ni fram att distanserna i dämparna (vid korting av assaultdämparna) skulle va 20mm?
Åkte bamse men boggien i assaulthålen då eller höjde han den? Började grubbla på hur skidtrycket blir men rmk framvagn men att lämna boggien kvar i assaulthålen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Asker: Hur räknade ni fram att distanserna i dämparna (vid korting av assaultdämparna) skulle va 20mm?
Åkte bamse men boggien i assaulthålen då eller höjde han den? Började grubbla på hur skidtrycket blir men rmk framvagn men att lämna boggien kvar i assaulthålen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Assault dämpare" - "pro rmk dämpare" = 20mm

Vi flyttade upp boggien till pro rmk hålet och körde så. Skulle tro den blir helt hopplös lite skidtryck att ha kvar den i assault hålen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Okej. Ja jag hade inte planer på att lyfta boggien till en början. Och med ögat sett så syns det ju som det skiljer ca 20mm mellan ass-pro hålen.
Så misstänkte att skidtrycket skulle bli för litet med kortare dämpare. Kanske får bryta in okortade dämpare och se hur den beter sig.

Nog pratat om det.
Någon ny film på turbon? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Tyvärr klent med film, men jag behöver ett nytt kedjehus till turbon nu :) så är det någon som råkar ha ett eller vet av någon som har ett så skicka gärna ett pm eller skriv direkt här.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Detdär kitet förutsätter att man har originalplattan istället för kedjehuset.
Sen tror jag inte alls på beltdrive speciellt när man kör med turbo. Har inte haft ett klassisk kedjehus haveri utan det är det ena främre fästörat som är av.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Förra helgen vart det säsongsavslutning.
Bild tagen från stranden i södra blåsjön upp mot snön:


Bild på Simon som gör ett skutt kl 22.22 :)


Lite blandade bilder från kvällen...






Se så mycket snö som bara rinner bort.. :(


Synd att man inte får köra här...


Sässongen är nu över och skotern har fungerat riktigt bra, 160mil blev det med turbomaskinen och den blir självklart kvar till nästa år. Nu blir det sommarservice på maskinen, ska gå igenom motorn och byta några delar på chassiet och kedjehus. Blir även lite småändringar på turbosystemet som kommer att göra den ännu bättre (gassvar som en crosspreppad 800 och effekt som en 1200 trippel), har fått några idéer på saker jag tror ingen har provat än! :)
Bilder och info kommer givetvis att fyllas på allteftersom bygget fortsätter.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Med risk för få spö då det inte är ett klipp på turbon lägger jag ändå upp en liten film jag klippte ihop tidigare i vår. Har inte direkt något material på turbon men ska se vad jag kan göra :)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=bIHQkuiuCiY[/video]
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Nu har jag äntligen börjat fixa lite med turbomaskinen igen.
Köpte mig ett knäckt chassie som jag behövde lite delar ifrån igår.
Chassiet:


Bort med alla bultar och värma på så limmet släpper.


Tada! Borta.


behövde kedjehus och ena sidan vid motorn, men det blev en hel del extragrejor som är bra att ha då man gillar träd..


Och 2st framvagnshalvor är bra att ha på lager när man kört klantigt.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Nu när det står lite still i tillverkningen en liten stund (väntar på nya rör till bussningar för framvagnar och delar till frontbågar) så har jag tagit in maskinen i garaget.
Blev rekordtidig skoterpremiär i år, blev några varv på åkern och jäklar vad vill ha mer snö nu!!!
Peak mattan har bra fäste trots minimalt med snö.



Sen som man ser så är det en del jobb på chassiet.




Det är sprickor på båda sidor precis där tunneln slutar framtill.

Men jag kan inte klaga på att det håller dåligt, har trott flera gångar i vinter att det har blivit skrot. Men ikke, eller bara nästan :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Idag blev det tidig julafton :)

Fick hem bla ett skinz arc kit till boggien.


En helt ny 2013 cylinder, kolvar å lite packningar :)
Byter nu i förebyggande syfte då jag inte litar en sekund på 2011 cylindern efter 160st turbomil.


Sen lite efterfrågade bilder på hur bränsleledningarna är kopplade:




Har börjat skruva isär skoter i molekyler nu, snart är motorn ute och sen blir det rep av chassiet. Sen kontroll och renovering av motorn.
Tog och inspekterade turbon nu den var borttagen och den känns fortfarande som ny i lagren, alltså funkar oljesmörjningen som det är tänkt :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Man blir klart impad av jobbet, dina idéer, förbättringar och allt vad det är. Kul att du bevisat att ditt turbosystem funkar minst lika bra som köpes. Grymt impad:)