A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Självklart blir det rmk framvagn, blir så mycket smidigare skoter då.
Hylsorna som monterades är 20mm långa. ca 25mm i diameter och ett hål igenom för stången & gjorda i aluminium.
Blir väll inte mycket fjädringsväg man förlorar, dämparinfästningen sitter längre in så det blir nog rätt lika i slutändan... men enligt mig helt klart värt det isåfall.
Sitter och funderar på att korta min dämpare. får man bara räkna av på oljevolymen då man har distanserna där? hålet för kolvstången tar man det bara en aning större än kolvstången?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Sitter och funderar på att korta min dämpare. får man bara räkna av på oljevolymen då man har distanserna där? hålet för kolvstången tar man det bara en aning större än kolvstången?
Ja hålet är bara något större än kolvstången, tror det blev ungefär 0.5mm större hål, är inte så jättenoga.
räknade inte om något för oljemängden. Ställ skiljekolvan där den ska i med olja och smacka ihop, i med gas.... står i servicemanualen mer utförligt :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Okej låter ju toppen! Och det funkade kanon? Inget extra slitage invändigt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Okej låter ju toppen! Och det funkade kanon? Inget extra slitage invändigt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jodå det funkade fint, det var på bamses maskin och den kördes säsongen ut och sedan såldes den så slitage kan jag inte svara på, kan inte tänka mig att det ska bli någon skillnad.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
ang oljesmörjningen av turbon, vad gjorde du för att plugga hålen/nipplarna in till motorn när du tog bort slangarna? Hur gjorde du för att sen ansluta de till turbo och kompressor hus?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
ang oljesmörjningen av turbon, vad gjorde du för att plugga hålen/nipplarna in till motorn när du tog bort slangarna? Hur gjorde du för att sen ansluta de till turbo och kompressor hus?
Anslutningarna på motorblocket pluggade jag med slangbitar och sedan en plugg i slangen.
Sedan kopplades slangarna från oljepumpen till denna:


Sedan går den grova slangen in till översidan på turbon. Har gjort om inloppet till oljan till turbon likt den som är på retursidan men ett längre rör för att klara värmen. (Bilden är från innan jag gjorde om)


Och sedan en extremt grov retur som går in i turboinsuget.


Har nu kört ca 90mil med denna oljelösning och turbon känns fortfarande som när den var ny.
Så det verkar faktisk funka väldigt bra.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Tack för ett bra svar! Några fler frågor. Vilken är den tredje slangen du ansluter från motorn? Trodde bara de va dom två slangarna som går in till vardera släng du anslöt. Kanske inte så noga men vad är det för ID på grova slangen som går till turbon? Och ID på returledningen? Vad för rör kan man använda, är det typ bromsledningsrör eller nå liknande du använt? Tror du det går lika bra att borra nippeln som ska föra ojlan med laddluften direkt i utloppet från kompressorhuset istället?

Är det bättre att göra eget, eller ska man köpa färdig slangnippel/flänsplatta för oljereturen eller är de för grova? (ser ut som du gjort eget på sista bilden)

Sen visst har du med vipec bara ett par större spridare som sitter i cylindrarna? Jag har extra spridare i insuget, ser du det som nåt problem att oljan kommer blandas med bensin när det far ner i vevhuset, eller tror du inte det spelar nån roll?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Tack för ett bra svar! Några fler frågor. Vilken är den tredje slangen du ansluter från motorn? Trodde bara de va dom två slangarna som går in till vardera släng du anslöt. Kanske inte så noga men vad är det för ID på grova slangen som går till turbon? Och ID på returledningen? Vad för rör kan man använda, är det typ bromsledningsrör eller nå liknande du använt? Tror du det går lika bra att borra nippeln som ska föra ojlan med laddluften direkt i utloppet från kompressorhuset istället?

Är det bättre att göra eget, eller ska man köpa färdig slangnippel/flänsplatta för oljereturen eller är de för grova? (ser ut som du gjort eget på sista bilden)

Sen visst har du med vipec bara ett par större spridare som sitter i cylindrarna? Jag har extra spridare i insuget, ser du det som nåt problem att oljan kommer blandas med bensin när det far ner i vevhuset, eller tror du inte det spelar nån roll?
Det går totalt 6st slangar från oljepumpen, 3st av dom går till mag, mitten och pto lagren. Sen dom andra 3 går till vevhusen, 2 av dom går ihop till en via ett T-rör. Den grova slangen är runt 5-6mm invändigt.
Jag har kört med bromsrör.
Skulle inte satt inloppet för oljan från turbon efter kompressordelen då man får bättre spridning av oljan och så sugs oljan från turbon när man sätter den innan. Därför funkar det så bra med smal retur från turbon.
Jag har gjort egna anslutningar till turbon, finns inget man kan köpe som passar sen är fästet/stlödet integrerat i flänsen som jag gjort. Till inloppet så är det rätt gäng på bromsslangen från en iqr mfl.

Jag kör med originalspridarna i cylinderarna och extra spridare i insuget. Ser bara fördelar med att ha ta in bensin på oldschool sätt, kyler vevhuset bättre och håller reedsen smorda, tror det är mycket därför suzuki 800an håller så pass bra att den tar in soppan som på en förgasarmotor.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Ok tack för det! Just det, sätter man den vid utloppet blir det ju tryck i slangen. precis man vill ha sug i oljereturslangen tänkte inte på det. Hmm då måste man hitta på nåt så man får plats att fästa en nippel på kompressor inloppet. Jag har ju ingen aluklump med spjäll innan turbon så..Vet du om de finns V-bands klämmor typ som går att sätta på kompressorinloppet? Hade vart enkelt och man hade sluppit svetsa i huset. Hade kunnat skarva på med ett rör bara att fästa insuget i och rymt en nippel..

Kom på en annan grej, du kör utan dumpventil när du har spjället innan turbon va? Ser du några problem med att ha dumpventil? Tänkte om att oljan far ut den vägen och motorn blir utan smörjning när den öppnar?

Jaha trodde man tog bort org.spridare och böt ut dem mot större med vipec! Okej men fint då har vi ju likadant och det funkar ju för dig så.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Ok tack för det! Just det, sätter man den vid utloppet blir det ju tryck i slangen. precis man vill ha sug i oljereturslangen tänkte inte på det. Hmm då måste man hitta på nåt så man får plats att fästa en nippel på kompressor inloppet. Jag har ju ingen aluklump med spjäll innan turbon så..Vet du om de finns V-bands klämmor typ som går att sätta på kompressorinloppet? Hade vart enkelt och man hade sluppit svetsa i huset. Hade kunnat skarva på med ett rör bara att fästa insuget i och rymt en nippel..

Kom på en annan grej, du kör utan dumpventil när du har spjället innan turbon va? Ser du några problem med att ha dumpventil? Tänkte om att oljan far ut den vägen och motorn blir utan smörjning när den öppnar?

Jaha trodde man tog bort org.spridare och böt ut dem mot större med vipec! Okej men fint då har vi ju likadant och det funkar ju för dig så.
Det lär nog gå att borra in ett litet rör även om man inte har en aluflänns påsvetsad dom jag har. Går ju borra lite snett in så borde det få plats.

Ja jag kör med spjället före turbon. Tror det skulle kunna bli lite kladdigt med en dumpventil. Vet faktisk inte om MTNTK kör med någon dump i sina kit. Men jag tror som sagt att det blir rätt söligt med dumpen och mindre olja i motorn.

Man kan byta original spridarna om man vill, men tyckte fördelarna övervägde med att köra extraspridare.
Och jag kan väll inte påstå att det funkar speciellt dåligt :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Man använder dump för att luften krockar när du släpper igen spjället, men nu finns det ingen luft som studsar fram å tillbaks å bromsar kompressorhjulet på samma vis. Dessutom med stängt spjäll på insug av turbon så finns ju ingen luft att greppa för vingarna så den frisnurrar dvs det finns inget behov för dump.
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Jo det har du rätt i asker. Har fått reda på hur mtntk har. Dom har nån special återcirkulerande ventil som sitter direkt i sidan av kompressorhuset.. Vet inte riktigt hur de funkar men.. Även fast dom har så så hade dom nåt sorts skum i insuget, för att oljan inte skulle komma upp ut genom huven när man släpper gasen.. Hmm om man ska prova köra helt utan nån dump.. Så har väl boondocker va? Va tror du, funkar de? Hur skadligt är det egentligen för turbon, går ju inte så långt på en skoter så.. Och får man nån märkbar segare spool up utan dump?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Det känns som att en helt vanlig återcirkulerande dump borde funka om man kör med spjällen på normal plats. Spjällen blir ju inte helt stängda på tomgång så lite olja borde väl komma ub. Annars kan man väl dra slang med backventil till insugsgummit så oljan åker dit när det inte laddas?

Men simplast måste ju askers version vara!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Själva grejen med att ha spjället före turbon är att turbon vid stängt spjäll får snurra i ett vakuum, "friktionsfritt" om man säger så.. Testa att hålla för insuget på en hårtork. Själva vitsen med en dumpventil försvinner med den här setupen, för vad ska du pysa ut? Vakuum eller?
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Men om man skulle vilja smörja turbon såhär. Utan att ha ett spjäll före turbon. Och utan dumpventil. Köra som boondocker gör på sina kit. Laddluften studsar tillbaka och bromsar upp turbon när man släpper gasen. Skulle de funka? Hur skadligt är det för turbon? Blir spoolup märkbart segare?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Men om man skulle vilja smörja turbon såhär. Utan att ha ett spjäll före turbon. Och utan dumpventil. Köra som boondocker gör på sina kit. Laddluften studsar tillbaka och bromsar upp turbon när man släpper gasen. Skulle de funka? Hur skadligt är det för turbon? Blir spoolup märkbart segare?



Skickas från min iPhone via Tapatalk
För turbon spelar det nog mindre roll då det är så låga laddtryck vi kör med. Hur spooluppen blir har jag tyvärr ingen aning om. Men kör boondocker utan dump av något slag så verkar det funka bra isåfall.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Funktionen är ju också att spara på lagringen då det antagligen rycker i axeln när luften studsar, man kan tillochmed knäcka axeln men det är nog inget problem med dom aktuella trycken :)