A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.114
942
113
Stora Blåsjön
Idag har jag fixat tunnelsidorna.


Efter lite sticksågning.


Provat lagt dit dom.


Nitat och klart även bakbågen sitter där.


Kommer att fortsätta hela helgen målet är att ha den klar på söndag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.114
942
113
Stora Blåsjön
Har limmat allt som ska limmas på chassiet, satan vad man får jobba snabbt när man är snål och bara köper 2st blandarspetsar till limmet. på 20minuter var allt monterat, 10 minuter per spets :)


Sen monterade jag på fotsteg på ena sidan.


Nu är chassiet nästan klart ett fotsteg kvar och lite mer nit på dropbracketserna, så är det bara att börja flytta över grejor från andra maskin sen.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kan man säg annat än man blir sjukt imponerad över allt du pysslat med i ditt garage genom åren. Återigen, hatten av!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.114
942
113
Stora Blåsjön
Vars har du köpt limmet å allt som behövs för det? För det är väl nå speciallim som behövs?

Ser lovande ut detta. En liten babyrmk/indy :)
Det är köpt hos polaris, så de är Lord 406. Själva "pistolen" är inköpt på järnaffärn.
Ja det blir en liten babyrmk :) Hade en tanke att köpa en indy för det är riktigt bra pris på dom nu. Men ska man få en sådan enligt rmk spec så behövs väldigt mycket bytas och det är dyra grejor. Så jag gjorde helt tvärt om och kortade en lång maskin, blir dessutom betydligt billigare... dock får man ingen ny motor då, men polaris 800 motorn är ju outslitlig så det är lugnt :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.114
942
113
Stora Blåsjön
Har fixat en liten servicelucka....


Fast det blev en extra kylare där, kan vara bra då man kapat bort ca 50cm av kylarna.


Sen en bild på vad alla med pro rmk maskiner måste göra, ÅF bör ha gjort detta vid leverans men det är tyvärr inte alla som gör detta.
Sen här hur stor glipa det är precis bakom sekundärvariatorn.


Kleta dit silikon så är det löst.


Miniboggien, lite ovant att se den så kort..


Matta, boggie och framvagn monterat, blir självklart 37" bredd på framvagnen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Den niten är grym ! jag kör nästan uteslutande med den.
Klarade du dig 4,8mm mot kylarna ? mina hål var något för stora, niten hade nog fyllt ut det men jag gick upp en dimension för att vara på säkra sidan.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Ha ha det där blir nog en kul vårmaskin !
Kul läsning som vanligt men man undrar ju om du har en klocka med 48timmar per dygn
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
92
48
Örnsköldsvik
Bytte matta och gjorde allmän service på en skoter i helgen, tycker vi va duktig när vi fixade ordning den på en kväll.

Asker han bygger en skoter från grunden han på en helg. Jahapp...
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.114
942
113
Stora Blåsjön
På söndag blev en lugn dag hos en god vän och sedan grillning hemma. Så det blev inte så mycket skruvat.
Men såhär såg det ut igår kväll, har köpt lite foammaterial idag som ska vara mellan tanken och chassiet för att skydda från nitarna. Så det blir provstart ikväll.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
De blir nästan tjatigt att berömma asker men va F ska man göra då han är ju otrolig!!

Asker borde bygga en helt egen modell med articat 1000cc Twinn motor.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.114
942
113
Stora Blåsjön
Efter en riktigt bra helg, så har jag utvärderat mini-rmk:n och det är fasiken den roligaste maskin jag kört!
Den har behållit sin magiska "pro-rmk-ta-sig-upp-på-snön-egenskap", går lagomt mycket på res, går att kasta runt på en femma, "burandt" vändningarna har nu blivit en standardmanöver. Nu är det äntligen lite mer utmaning att köra och maskinen måste verkligen köras, speciellt vid mer teknisk körning.
Skitnöjd med detta bygge. Så nöjd så jag tror att turbomaskinen kommer att bli till salu snart (Skicka ett PM om intresse finns).
Nu är bara frågan hur många iceage bomberrails 137" man ska beställa... tänkte fixa så man kan montera ett ställbart kopplingsblock till saxen som man hittar på ski-doos också.
 
Reactions: trixa