Arctic Cat 2012

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Nästa vecka far jag på banken. M1100 Turbo nästa år!

du MÅSTE skämta.du och fyrtakt. något konstigt måste du ha fått i dig.

du ska inte ens vänta på att få veta priserna på dom.skulle tro från 160 och uppåt för en sån.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Känns som dessa styrspindlar måste bli i vägen vid normal skogskörning. Jag har till och med lyckats skaft bort aluminium på mina holzspinplar på båda sidorna efter mina finturer. Och dom är säkert 10-15cm kortare än dessa monster... snopro spindlarna ser ju löjliga ut i jämförelse :)

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Vi klagar inte, vi diskuterar och att utgå från bilder på nånting så simpelt som A-armar känns ju inte direkt orimligt då det inte är kärnfysik, även om det givetvis ligger mycket forskning runt geometri osv (vi pratar istortsett om materialtyp och tjocklek)...
För det är ju inte direkt någonting nytt utan har funnits på marknaden sen länge så att jämföra med andra designer och erfarenheter är ju inte så svårt. Polaris t.ex har cromoly och måhända då att deras är tunnare men de är lite för känsliga för påkänningar, med tvärstag... Men som sagt snopron har samma konstruktion och kör bana så det ska bli intressant och se hur det håller ute i naturen...
Och även om det kanske ser skevt ut gillar jag att de avviker och testar nånting lite annorlunda vilket det är i mina ögon (även om det funnits på bana sen några år)

Och man kan ju tycka att AC bör ha testat konstruktionen utförligt och således lär vara ok, men samtidigt kunde man ju även tycka detsamma om Polaris och deras fotsteg :rolleyes:
Ok klaga va lite fel skrivet det är bara lite kul å läsa alla komentarer.
Den där retro XF8an va ju grymt snygg. Kan ju va för Det nyaste jag äger är från 68a utom skotern då.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Motorbild hcr 800

Oljepåfyll till kedjehus, klädd ljuddämpare

Mer HCR800 motor

Last edited:
S

StoxResearch

bcool:
Sjukt att man är vaken mitt i natten för ett skotersläpp :p

Ingen 600??? Det MÅSTE de fixa, med eller utan DI. I år lär de sälja rätt bra av bara farten iaf. Det finns nog tex en mängd Arctic fantaster som väntat länge på att öppna lädret :) Men sen, en 600 tack! Utan 600 rår de aldrig på BRP eller Polaris, inte ens nära, punkt. Jag tycker såklart också att det är skrämmande att de inte vidareutvecklade sin 2T 1000 och gjorde en RIKTIG killer av den. 190hp från fabrik hade inte varit någon orimlighet. Att de skulle lägga ner den var dock väntat. De har ju dragit åt det hållet i åratal.

Fiiiina chassin dock! Var är priserna? Gissar tyvärr på pris = dyr.

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hehe, jo lite skadad är man nog då man sitter och väntar...

På HCS påstod nån det att Arctic släpper ner priset på 800HO med 1500 US$. Då behövs ju ingen 600... Vi får se om det ligger nån sanning bakom det, jag är lite skeptisk.

S

StoxResearch

bcool:
Jag tror tyvärr att det finns många som vill ha en 600 iaf, oavsett pris nästan. Det finns en massa fördelar med en 600 gentemot en 800, ingen som jag förstår dock :p Men det är klart, får de ner priset tillräckligt så håller de nog ställningarna hyfsat. Vi får se vad priset blir.

Jag är rätt övertygad att de jobbar på en 600, men att den inte är riktigt klar än. Eller så tror de att det är bra försäljningsmässigt slaget över några år. Fast den logiken förstår jag isf inte riktigt.

S

StoxResearch

bcool:
Jag vill veta vad de väger! Det här verkar inte helt lovande. Jag hoppas att de har en helt annan framända till 2T modellerna än till 4T modellerna!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
arcticcat.com ligger nere pga överbelastning... hehe.

Från deras facebook:
Arctic Cat - Snowmobiles The response to the 2012 product is overwhelming. Our apologies. The site will be back up soon. Hang in there!