Arctic Cat 2012

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Japp Zollinger det va XF1100T jag hade i åtanke!
NY SEKUNDÄRVARIATOR

Alla 2012-2013 får 2014s sekundärvariator

FLYTTA BAKFJÄDRINGEN

Arctic Cat meddelar att 2013 års XF-modeller tillverkades med bakfjädringen monterad i Mmodellens fästhål. Det ger en felaktig geometri där matta och boggieskenor möts och kan leda
till missljud och slitage på ändstycken och skenor.

BYTE SKIFTGAFFEL

Ch nr: 100949-103962
Arctic Cat meddelar att den befintliga skiftgaffeln på tidigt producerade M och XF 1100
Turbo kan vara felaktig. Den riskerar att komma i kontakt med växellådans backdrev och ska
bytas ut.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Någon som har en lista på vad som skall bytas enligt garanti på 2012 års modeller ?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Service Bulletins for 2013 Sleds

BS201401:

For affected 2012-2013 XF800 High Country and M800 (excluding Overseas) models, order new Driven Clutch Update Kit (p/n 0637-442). Instructions willbe included in the kit.
Är det bara jag som tolkar detta som att exporterade maskiner, till t.ex. sverige, inte omfattas av denna bulletin och således inte kommer få en ny sekundärvariator?

Hoppas jag har fel...

Vore ju trevligt med nya grejer, även om jag inte hunnit uppleva några problem ännu.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Är det bara jag som tolkar detta som att exporterade maskiner, till t.ex. sverige, inte omfattas av denna bulletin och således inte kommer få en ny sekundärvariator?

Hoppas jag har fel...

Vore ju trevligt med nya grejer, även om jag inte hunnit uppleva några problem ännu.
Alla 12 och 13 M, XF och F kommer få nya sekundärer som jag förstått. Dem kommer börja byta dem i slutet på dec/början på januari.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se

Hoppas jag har fel...

Som skrevs tidigare i tråden så är det KGK som avgör vilka åtgärder som kommer att göras här hemma ock det kan i vissa fall bli mera än vad som står i de amerikanska bullentinerna.
Just de jag klistrade in är för den amerikanska marknaden men man får ändå en hint.
"Overseas models" har en variator med annan helix och därför ska man inte använda detta artikelnummer.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Kan posta imorn på din maskin. Men ha den varit in för uppdatering som alla ska varit så är ju allt gjort.
Bara variatorn som saknas.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Kan posta imorn på din maskin. Men ha den varit in för uppdatering som alla ska varit så är ju allt gjort.
Bara variatorn som saknas.
Tack. Eftersom jag nyss köpt den så vet jag inte exakt vad som är gjort, men enligt förra ägaren så var alla uppdateringar gjorda. Vore ändå intressant att se vad det är för något.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tack. Eftersom jag nyss köpt den så vet jag inte exakt vad som är gjort, men enligt förra ägaren så var alla uppdateringar gjorda. Vore ändå intressant att se vad det är för något.
Du kan ringa din åf och be dom kolla om allt är gjort

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
2012

NY ECU PROGRAMVARA TILLGÄNGLIG
KGK Motor AB har nu har 2013 års ECU-programvara tillgänglig för 2012 års modeller med 800 HOmotor.
Det nya programmet erbjuder stabilare tomgång, renare gång på låg och mellanregister
samtidigt med förbättrat gasrespons.

UPPDATERINGSKIT
Arctic Cat meddelar att man satt samman ett uppdateringskit som alla 2012 års M/XF 800-
modeller ska utrustas med.
Följande områden berörs på 2012 M/XF800:
 Skruvförband i boggie
 Rullarna i variatorn byts till 2013 års utförande
 Den transparenta kylarslangen under påfyllningen byts ut mod svart
 Varningsdekal på oljetanken monteras (Varning! Överfyll inte!)

MONTERA FÖRBÄTTRAT SNÖSKYDD I VÄNSTER SIDOKÅPA
Tester under förra säsongen visade att under extrema snöförhållanden kunde snö tränga in
under huven. För att motverka detta har en uppdateringskit tagits fram som styr sidokåpan
bättre i nederkant samt ett effektivare snöfilter i kåpans luftintag.

LACKSLÄPP HUV
Arctic Cat QC (kvalitetskontroll) meddelar att orange lack på 2012 års F, M och XF 800
maskiner, kan släppa från hörn och kanter på huven. 2013 års maskiner har huvpaneler som är
homogent orange och att dessa ska användas även på 2012 års maskiner.
OBS! Detta gäller endast orange huvar!

KONTROLLERA P-ÄNDE
Arctic Cat meddelar att man funnit att styrstaget mellan styrstolpe och mellanarm kan vara bristfälligt
fastsatt i styrstolpen och måste omgående kontrolleras/åtgärdas.

FIXERA VARIATORAXELN I ÖVRE KEDJEHUSLAGRET
Arctic Cat meddelar att man funnit att variatoraxeln kan vara otillräckligt låst i övre kedjehuslagret.
Detta kan leda till att variatoraxeln ”flyter” och ger variatorsystemet felaktig sidoförskjutning.

NY STÖMSTÄLLARE FÖR HELV/HALVLJUS
Arctic Cat meddelar att man funnit brister i hel/halvljusbrytarens kontaktplattor. Risk finns att
strömställaren orsakar att strålkastarsäkringen utlöses. För att säkerställa strålkastarfunktionen
ska samtliga berörda maskiner inom ramnummer 105092-112175 (sista sex tecken) snarast
möjligt åtgärdas.

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Till alla som inte hunnit få 2013 programvara i sina 800or (om det finns ngn).
Be att slippa få boxen uppdaterad.
Alla som fått den (som jag känner) har börjat få för mkt bränsle.
Tror att A-C vill göra samma sak som med F7-03 till 04/05
Köra lite mer safe på bränslet.
Och be gärna verkstan kolla tps inställningen, finns saker att hämta där.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Glöm inte tvätta av sekundär variatorn nu alla ni som får nya, min var ordentligt in oljad

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
vilken färg är originalfjädern i sekundären? (så man återställer till original nu när den ska lämnas in för variatorbyte)

Last edited: