Arctic Cat 2013

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
den hade då betydligt mer utslag än vad min hcr har!
Konstigt...
De maskiner vi hade var det gamla spindlar på...
Möjligtvis att de fick hit 13-spindlar längre fram på roadshowen och bytte.
Enligt Arctic själva så var det 12:eek:rnas spindlar på maskinerna...

För att spinna vidare på spindlarna så kommer det bara finnas ett hål för att montera styrleden.
Det finns dock en försänkning där gamla hålet satt, så det är lätta att borra upp och använda det om man skulle vilja...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
2T och 4T har ju inte samma styrstång det är väl bara dom med teleskåpstyrning som har problem
På 2T och 4T ser styrsystemet lika ut ända från skidan upp till övre lagringen av styrstången.
Samma vinkel på styrstången och samma detaljer, och därmed samma styrutslag.
Skillnaden är att med teleskåpstyrstång så slutar den vanliga styrstången precis vid övre lagringen. Teleskåp-stången sitter sedan i en egen lagring med ett länkage över till den vanliga stången.
På 2012 utan teleskåp fortsätter den vanliga stången ända upp till styret, utan länkage.
2013 med teleskåp ser lika ut som 2012.
2013 4T med vertikal styrstång har ett knutkors ovanför övre lagringen. från den går det en kort stång upp till styret. Denna stång är nästan vertikal och sitter i ett eget fäste.

Lite svårt att förklara, hoppas ni förstår...
 

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Är det någon som har hittat ett bra ställe att placera en extra variatorrem på? :confused:
Man vill ju inte gå hem och hämta den när den behövs:eviltongue:
 

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Här står det om att 2013 har fått lite ändringar och då ska det följa med en liten remväska bakom dynan. Vet inte om det bara gäller i USA
http://maxsled.com/snowmobile/arctic-cat-2013-models-updates/
Det stämmer faktiskt! tyckte först att den såg så liten ut att den inte skulle rymma en rem, och min återförsäljare hade ingen koll på var man skulle förvara remmen:unsure: så jag antog att den inte var menad för remmen.
En bild på väskan med rem i.:ciao:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det stämmer faktiskt! tyckte först att den såg så liten ut att den inte skulle rymma en rem, och min återförsäljare hade ingen koll på var man skulle förvara remmen:unsure: så jag antog att den inte var menad för remmen.
En bild på väskan med rem i.:ciao:
Den där väskan ser stor ut jämfört med den till Nytron! ;)
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Vad är det för ändring i variatorn på 13s mountain modeller som även ska gå att lägga till på 12ans?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad är det för ändring i variatorn på 13s mountain modeller som även ska gå att lägga till på 12ans?
Ny linjering, ny bussning i inre skivan, distans som spärra skivorna vid max utväxling.
Byts på garanti.
Inga ändringar i kalibreringen.

Edit: Rullarna i sekundären byts också.
 
Last edited:

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Det stämmer faktiskt! tyckte först att den såg så liten ut att den inte skulle rymma en rem, och min återförsäljare hade ingen koll på var man skulle förvara remmen:unsure: så jag antog att den inte var menad för remmen.
En bild på väskan med rem i.:ciao:
precis =) den syddes just efter en rem. man rymmer både den verktygspåsen och pumpen i väskan.