Borde gå hitta ett par i spjällhuset med
Då lär ni isåfall visa mig det, jag hittar inga.
Det är inte så att begreppet "dual stage injection" ställt till det?
Man kan ju tro att det är dubbla spridare, men i Arctics fall verkara det vara att dom använder samma spridare, men den sprutar in bränslet vid olika tidpunkter beroende på last och varvtal.
Spridaren på 600 ctec2 sitter ju högst upp i spolporten, med möjlighet att spruta bränslet i princip rakt in i förbränningsrummet ovanför kolven.
Vid lägre last så sprutas bränslet in den vägen, när kolven är i nedre vändläge.
Vid högre last så sprutas bränslet in när kolven är mycket högre upp.
Ett urtag i kolvkjolen tillåter bränslet att nå ner i vevhuset istället för rakt in i förbränningsrummet.
Sen kallar dom det "dual stage injection".
Länk till lite bilder och nedan citerad text:
http://www.snowmobile.com/products/inside-arctic-cats-6000-ctec2-engine-1691.html
The new Arctic Cat system comes with dual stage ignition that, at lower engine loads, allows fuel into the main combustion chamber as normal. But as engine loads increase, fuel and an oil mist then gets injected toward the transfer port area and crankcase. The rear rail-mounted injectors will shoot fuel along a slotted piston sleeve as a way of increasing lubricants and adding fuel for power. The main throttle body controls air mix.