Arctic Cat M8 Sno Pro LE -09

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag har en bränsletrycksmätare på garageväggen så jag får montera den å kolla trycket
Hur trycket styrs har jag ingen koll på jag monterade enligt instruktionerna en huv på regulatorn i tanken.
Till denna går sedan en slang med laddtryck
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
angående mellanregistertempen så ligger min också jävligt högt, har som toppnotering 1350 F vid marschfart, även jag har provat att ge den mer soppa med resultatet att den går sämre å tar mkt bränsle men tempen ändrades inte en tum.men vid fulla spjäll eller låga farter går den i bra temper, har ställt varningen på 1250 F så man inte överstiger det vid fulla själl, Har fått höra att dom allmänt går varm på mellan och det inte är nåt att ora sig över bara stiften ser bra ut..det är vid fulla spjäll som den inte få gå för varm.
Men brukar pumpgasa till lite ibland när jag maschar längre sträckor, känns jävligt dumt att hålla på å pumpgasa lite med det känns bättre att slippa se när det blinkar rött på avgastempen iaf..:)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Superfly: Vilket kitt har du monterat? eller byggt själv?
Är lite fundersam över inställningsmöjligheterna i Boondockerboxen. PSI menyn hur och när påverkar den?
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Superfly: Vilket kitt har du monterat? eller byggt själv?
Är lite fundersam över inställningsmöjligheterna i Boondockerboxen. PSI menyn hur och när påverkar den?
Har monterat CPC kittet så jag kör ju med attitudeboxen..så tyvvär är jag inte till någon hjälp på den fronten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Snålt har den gått helt klart. FiXa
MEN
Jag skulle tveklöst sänkt kompförhållandet också med minst 1 kg. Då kan man känna sig bet säkrare och motorn får bet längre livslängd. Man ser på bilderna på kolven att strålnignsvärmen som kommer genom kolvtoppen har sökt sig till kolvringsstopparna och ut där (svag punkt).
Jag skulle också tveklöst keramikbehandlat minst kolvtoppen för det stoppar ca 30% av strålvärmen genom kolv till ringar. Vi har ju kört keramikkolvar nu i vinter och endast 1 kolvring!! Vi har inte en tendens till värmeproblem ut i ringar och jag har tappat bränslet ett flertal ggr på 1 cylle i 9200varv utan att fått skärning. (bräsnlepumpningsproblem) Jag tror keramiken räddat kolven ett flertal ggr för mig /oss

Ett bra sätt att sänka kompet på dina toppar skulle vara att minska squishytan en aning, typ minska ner den till ca25-26% av borret då får du 2 flugor i en smäll ,,lägre kompförhåll och lägre fart på flamfronten . Bägge dessa ingrepp ger mindre spikrisk och dessutom kan ladda på mer utan spik = mer pullverurtag

Jag skulle inte heller tordas åka 9 stift på en turbo (till en början). Kör 10 stift ett tag och kolla vart värme bloneringen ligger på elektråden. Värmeövergången Blonerringen ska ligga mitt på bygeln om man har "RÄTT" hårdehet vid fullt gärn. Jag kör änsålänge 10 stift till man är helt klar med justeringar,,slutligen kan det väl tänkas att man går ner på 9 stift,,men under stor försiktighet!!
29sfwk..jpg
Keramika kolvarna och toppen kan jag hujälpa med om du vill ;)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag har en del att kolla upp och förstå innan jag trycker fullt nästa gång.
Och eftersom jag inte har full koll på allt har jag svårt att förklara mina funderingar så det blir lite fram å tillbaka.

Den har fått för lite bränsle men jag har ändå någon gång maxat spridarna.
Även om spridarna är fullt öppna är det inte säkert att de får allt bränsle pumpen kan leverera om bränsletrycket är fel.

Hur funkar det med 50/50 VP103/98 eller ren VP 103
Kan jag få ur effekten som är i motorn med samma mängd racesoppa?
Original bränslepump och spridare är begränsningen?
Jag har ju maxat spridarna med 98 macksoppan
Jag har ju monterar ett högflödes grenrör och en annan pipa ihop med mitt kitt. Detta ska ge ca 10-15hk extra. Kanske är det därför inte soppan räcker till??

Var först inne på att montera extra cylinderfotspackning men efter att ha läst lite på snowest så menar dom att det inte var jättebra på en turbomotor.
Öka squishmåttet och minska ytan/öka volymen i toppen verkar bättre, standard ligger squish på 1,5mm. är det ok att bearbeta till på 2mm squishmått?

Ta reda på kompressonsförhållandet
I servicemanualen uppges 6,39:1 detta är i förhållande vad jag förstått till avgasporten.
Standard geometriska förhållandet ska enligt någon vara 11,8:1
Kan jag på nått enkelt sätt bekräfta detta? tex, mäta från avgasporten och upp till övre kolvring i cylindern?
Att tillslut hamna på ca 10,5:1 verkar räcka.

Jag ska surfa runt lite och kolla alternativ på topplock. Det är väl lika bra att inse att åkningen med denna maskinen är över då snön ändå nästan är borta här hemma.

Keramikbehandla kolvarna kan mycket möjligt bli aktuellt.
Evigt tacksam för förslag och synpunkter:hello:

Lägger till några bilder på den andra kolven också.
Dessa har nu gått 360mil kört enbart med APV olja










Blir att beställa två nya kolvar i veckan som kommer
 
Last edited:

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Visst kan lägre komp göra saker å ting bättre men det är knappast grundproblemet! Jag kör 8 psi med 98 oktan med orörd motor förutom backad tändning, fungerar bra.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Tycker det låter modigt att köra 8psi på ren 98. Hur länge kan du hålla fullt?
Till och med jag som kört 50/50 98 och 110+ MON fick spikvarning när jag var i fjälls. Kompsänkt till 10,5-1. Avgastemp på runt 1100F efter ca 60 sekunders klättring på fullt.
Kör den dessutom hyffsat fett. Kanske min box ändå är lite felprogramerad då jag kör den på 7an vid fullt öppna spjäll?..

Åter till thullens frågor.
Tror att orginal spridare klarar ca 200-210 hk vad jag har fått höra, pumpen vet jag inte men borde väl vara lika där. Jag har bytt min soppapump.
Kör du ren VP 103 så har du en motoroktan på 99, vilket borde vara hyffsat säkert att köra på. Beror dock på vem man frågar, amerikanerna skrek rakt ut när jag sa att jag kör på 30-40% 110 MON soppa på 10psi.
Men att ladda mer än 7psi på 98 hade jag aldrig vågat. 10psi=0.68bar.
Verkar dock skillja sig från maskin till maskin, kompisen kör 0.5 bar å har inte haft nån felkod för spikning..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jo men 11,8 -1 i komp-F på turbo är direkt vansinne hur än bra det funkar.. Dom säljer fler kitt om folk slipper mixtra med topparna. På 10,5-1 skulle man inte förlora mycket uppladdstid och få fördelen att kunna ta ut 7 reser mer pullver och forfarande ha bra hållbarhet + att man skulle kunna åka 95 okt ibland. Lagren i motorn och kolvarna skulle hålla minst 30% längre tid dessutom.
Jag ser i detta fall på kolvarna att dom ser svartbrända ut runtom. Svartbränt under runt kolvring på utblås brukar tyda på för mycket avgasmotstånd (dödsaska) Typ stingern är för smal eller för mycket motstånd i slutburk på vanliga maskiner Och för trång avgasturbin i turbofall. I detta turbofall borde det var utprovat tycker man (stor turbo) . Men pipan är ju bytt så mina misstankar leder därför till för trång stinger. Kolla upp om den är smalare än på org pipan. Kolla även upp om dämparen har onödigt inbyggt motstånd,,den måste vara fullflödestyp .

Ang öka squishmåttet mer än 1,5mm skulle jag inte gjort för det är ren effektförlust. Optimalt som vanlig är minsta möjliga mått. Jag har 1,2mm på min tc och skulle på en 1000 tvinn lägga den på 1,4mm så 1, 5 är ok. Som sagt fräsa ur själva förbränningsrummet en aning + smalna av bredden på squishbandet är melodin för turbo . problemet är väl bara att toppen är fast (dubbla så skiten måste köras i cnc fräs . En smalning av squishbandet till ca 26% av borret och utsmoodning mot grytan slulle komma i närheten av minst 1kg mindre komp förhåll. Man fräser och monterartoppen o oljefyller förbrännibngsrummet med kolv i topp och räknar kompförhållet slutligen.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Ondast: Jo alla säger att det är så modigt men jag har köpt långa bromsningar utan spikningar och det var innan jag backade tändningen. Jag har inte räknat i sekunder hur länge jag hållt full gas men har klättrat långt och högt, behöver absolut inte hålla full gas längre än så. Avgastempen är stabil på 1050-1100F. Ska ta upp cylindrarna senare och kolla bara för sakens skull.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Kul att ni engagerar er.
Kolvar beställda och jag får dessa levererade på torsdag.
Stingern är grövre än på org,pipan org har 43mm yttermått och Boondockerpipan 50mm yttermått.
Kolvarna har gått ca 360mil och de sista 60 med turbon monterad.

Funderar på hur jag kan testa om min bränsletrycksregulator fungerar som den ska.
Vet inte vilket tryck den skulle ligga på standard men låt oss säga 40psi.
Jag har monterar en kåpa över regularorn som blir trycksatt av laddtrycket
Ökat laddtryck skall då om ja fattat det rätt även ge ökat bränsletryck

Om ja kopplar på ett 12v batteri på pumpen så bör den bygga upp ett tryck på 40psi.
Sen tar jag nått som kan simulera laddtryck i slangen till regulatorn.
Om jag laddar låt oss säga 5psi ska ja då ha ett bränsletryck på 45psi.
Då kan jag väl också kolla vilklet bränsletryck den max kan leverera.

Har jag tänkt rätt då?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Japp du har tänkt rätt om de nu är en 1:1 regulator. pumpen orkar nog ganska högt men flödet dalar nog rätt fort vid högt bränsletryck.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Problemet är att trycket förmodligen är ok om du testar på det sätter du skriver, men dippar när flödet ökar, så var det för mig. Kopplande in 10 psi tryckluft till regulatorn på tomgång och bränsletrycket höjdes mkt riktigt 10 psi. Men när jag körde i bromsbänk så dippade ändå trycket. Det bästa vore om du kunde dra ut en mätare så du ser trycket när du belastar, eller köra i bromsbänk, helt klart värt pengarna. Till Pushkittet är rekommenderat grundbränsletryck 38 psi
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Ok grövre stinger lät bra i detta fall. Ang svartbränningen på kolvarna så blir jag även misstänksam till oljan. Vissa oljer som är skitoljer brukar ge kolvarna dessa färger runtom. Kör aspen helcyntet så är du säker på att du har en bra olja som INTE lägger ut svartsotrester runom kolven + att den skyddar vevlagren från rost och smörjer stenbra. Kladdar inte ner apv portarna heller. Men kör in kolvarna på vanlig mieral ett 30 tal mil först för max tätning (inkörning).

Ang bränsletrycket så kör jag på hojen förgasare och en melpasi tryckregulator från mc express (600kr) Jag skruvar då på såpass att den ligger strax över själva laddtrycket. Ex om jag laddar 0,8 bar så lägger jag bränsletrycket på 0,9 bar. Denna melpasiregulator har jag för mig man kör på insprutare också. (svinbra)

Om jag råkar ha för lågt bränsletryck spelar det ingen roll hur stora munstycken jag vräker på. Så boven i detta drama kan mycket väl vara tryckfall eller för klen pump/felande regulator
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Frågan är hur man ska göra med oljan? Jag blandar 1% i tanken men det blir inte riktigt rätt. Jag skulle vilja skicka på mer olja när laddtrycket kommer men det är ju svårt.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ja hur gör man med oljan när man helt plötsligt ger motorn 20-25% mer bränsle?
Oil delete kit och köra blandad soppa är kanske det enda rätta?

Om jag sänker kompressionen då behövs det väl ännu mera bränsle för att fylla förbränningsutrymmet?
Mera bränsle har ja ju inte.

Blir ingen åkning till helgen då jag igår upptäckte att en cylinder hade en grov repa från avgasporten och uppåt
Svenska priset för en ny cylinder är 10 000:-
Så nu blir det att beställa en sådan från andra sidan Atlanten först..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sopa i triboron bränsleförstärakare ca 0,5% extra så får ni garanterat ett bra skydd. Jag kör förfullt på triborons alla produkter och är minst sagt inpad änsålänge. Vi kör på triborons oljeersättare 2 % direktbland i tank.. Normalt 4 % för att klara kolvhastigheten på våra 9000-9500v . Vi kör även deras booster (drivmedelasförstärkare) som innhåller bor även den och sprit.

Ni behöver inte sopa i mer olja för ni ökar ju inte vartalet mer än org och skulle vavtalet ökas så följer ju pumpen med.. Ni sopar ju bara på mer soppa och det kyler som det ska. Oljan som kommer från org förinställda pumpen räcker gott och väl till för varvtalet. Oljeinblandet är uträknat mot slagländen och varvtalet dvs kolvhastigheten bestämmer % inbland.
Extra olja i tanken sabbar mer än hjälper på högprestanda maskiner ,, soppan får sämmre energivärde och ger mer friktionvärme. Man hammnar fort farligt nära spikning på för mycket oljeinbland!! Därör får vi många fördelar av triboronet som man raktav kan halvera inblands % Och inge mer 4% våldsrök från våra maskiner he he.

Om kompet sänks går det lite mer soppa men det lär vara så marginellt att det inte märks på något vis.

Men som sagt i med slick 50 eller ännu bättre kör på triborns drivmedelsförstärkare hela tiden 1 L räcker till 1000L på minsta inblandet kostar ca 200kr

Ang cylindern med ripan så kostar extra lagning ca 500kr extra vid omnikasiling bara. Man kan ha vålsamma skader i cyllen och det kostar bara 500kr extra (svetsas)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag har en omnikasilad cylinder på gång från andra sidan. väntar på det slutgiltiga priset.

Med en mätning utför med skjutmått har jag fått fram att squishytan är strax över 30% av borret
Borrning 86mm total squis 26mm