Meckade dit 85g vikter och 060 remmen igår så idag blev det ut å köra in remmen
Körde lugnt å fint, drack kaffe och hade väldigt trevligt.
Skotern blev helt annan med dessa vikter då jag tidigare hade 80g monterade.
Ju mer jag gasar desto mer reser den sig.
När jag började närma mig hem igen efter dagens 8mil av reminkörning var ja ute på åkern för att kolla lite varvtal och temperatur.
Åkte en repa max varvtal blev 7800-7900 och det gillade jag.
Vände å skickade på tillbaka då hände något. Ingen felkod eller hög temp inte heller högt varvtal men ett konstigt ljud.
I alla fall motorn dog.
Men fasiken då skar den nu tänkte jag.
Öppnade huven å kollade lite snabbt såg inget konstigt, Drog till i snöret och den startade igen, Ok skönt inte helt stumt då.
Åkte hemåt provade att gasa på men kom bara till 7000 v/min sen lät den konstigt.
Väl hemma meckade jag ur APV ventilerna och kollade in kolvarna
Ena kolven såg inte alls bra ut så det blev att dra in den i garaget.
Jag som hade tänkt lasta när ja kom hem för att ta den med norr ut imorgon.
Ja fick lasta fyrhjulingen istället.
Av med pipan och y-rör tittade in på kolven. det ser inte bra ut.
Meckade bort resten och tog av cylindern.
Jag vill byta minst en kolv. Skulle kunna gå att pilla loss ringen men ja vill ha det riktigt.
Men vad har då orsakat detta?
Det första ja tänkte på var så klart för lite soppa/för klen soppa.
Men sen såg jag tändstiften och började fundera på om de kan vara orsaken?
Kanske skulle man monterat kallare stift BR10EYA istället.
Tror ändå lite på soppan/komp/squish
Vem kan fixa squishen åt mig eller hur gör jag
Om vi kommer fram till att det inte är tändstiften som vart för varma.
Bilder finns det så klart
Andra kolvens topp
Flera större bilder på
http://foto.thullen.se/#6.108