Arctic Cat Powder Extreme 2-up 1997

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
NoSlip

Är det nån idé att sätta två internalhjul i mitten mellan noslip-hjulen för att hjälpa till lite extra ?
Tänkte då vända två "ytterhjul" (dvs. har bara kuggar på ena sidan) och ha mellan för att driva på mattans inre drivkuddar... löns det ?
Nej !

Bara om du hade monterat NoSlip drivhjul på en bredbandare, då har du nytta av de extra hjulen på flera sätt.... :rolleyes:

.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Ska du sätta dom på Powdern?
Låt mig veta om det gick bra, fundera å montera på det på en powder jag har.
Monteringen gick plättlätt, passar som handsken. Hur det fungerar får vi se när snön kommer!

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Här börjar nya inlägg:

Vad som då är gjort är att tidigare nämnda drivhjul pressades på axeln, det var inga större problem med hjälp av en pelarpress, blev först skraj och trodde de gick på snett så som camata varnat mig för, men när man tryckt på dem en bit så rätade de upp sig till "spikrakt" :) Här syns ett suddigt resultat:
driv.jpg

Sedan så var framvagen lite tilltryckt på högersidan, kollade först efter nya/beg A-armar men det fanns lite att välja på till höga priser så därför slog jag till direkt när jag fick syn på en reservdelsskoter! Den står till höger i bild och har fått donera en del smått och gott utöver framvagnsdelar, känns bra att ha gott om reservdelar "gratis med 0 dagars leveranstid" också ;)
reserv.jpg

Jag fick även tag i en väldigt fin 144"/365cm matta med 32mm kammar från en Lynx Adventure, tyvärr hade den inte alla kuggluckor öppna för no-slip-hjulen men nödvändiga verktyg införskaffades:
kniv.jpg

Sedan var det bara att ta sig nån timme att skära upp de hål som saknades, gick som sagt väldigt lätt, över förväntan! Resultatet skymtas här..
matta.jpg

Eftersom boggien i vanliga fall sticker in mellan orginal drivhjul så flyttade jag helt sonika bara boggien bakåt, med målet att både få plats för No-Slip-hjulen och på köpet få lite bättre attackvinkel! I Powderns orginalmonterade förstärkningar/höjningsplåtar bak fanns det ett hål 88mm bakom standardhålet, detta verkade ganska lämpligt så det togs upp (dubbelplåt med hål genom ena), på bilden ser ni att förr satt den i hålet längst fram.
boggiebak.jpg

Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Fram måste dock helt nytt hål mätas ut och borras, i invändiga förstärkningsplåten fanns hål men dessa låg bara ca 60mm bakom standardhålet. För att behålla boggiefunktionen flyttades den rakt bakåt, varken uppåt eller neråt.
boggiefram.jpg

Den som har huvudet med sig inser förstås att flytten är i kortaste laget, eftersom orginalmattan var 345cm och den nya 365. (365-345=20, 20/2=10)
Men detta var en test och det verkar fungera, går att ta de "tappade" 12mm på mattsträckarna än så länge iaf :)
Jag har tur och behöver inte heller förlänga tunneln, för säkerhetsskull sätter jag in en liten aluplåt för att hålla ut stänkskyddet lite extra bakåt men jag tror inte det är ett måste.
staenka.jpg

Orginalskidorna är som tidigare nämnt inga höjdare, men nya skidor låg lite utanför uppsatt budget så jag lyckades därför "fynda" ett par redigt breda plastbelag, Lynx LTS orginal, vilka förhoppningsvis ska bära den relativt framtunga katten lite bättre i snön. De passade bra på orginalskidorna, extra "flärpen" längst fram skar jag dock av.
skida.jpg

Nu är själva projektet färdigt och skotern har fått övrig höstservice, nu väntar vi bara på lite snö så vi får se om teorierna fungerar i praktiken!
skoter.jpg

Det var allt för idag!

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Jag har också en Powder Extreme. Den kuggar gärna över när den greppar till i lössnö. Funderar därför på No-slip. Jag är inte så hemma på skotrar än (Det här är min första), så jag undrar om det bara är att klämma på ett par sådana eller behöver jag flytta om i boggien som du har gjort för att de ska få plats?