ARCTIC CATs MISSLYCKADE 2012'or!

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Är det 2014 som dom får nya motorer?
Då kanske chassit funkar, hoppas då att motorerna inte har några barnsjukdomar...
Är det då A/C planerar att komma med egna motorer?

Det känns inte bra i alla fall, förstår inte varför dom vill gå ifrån suzuki motorerna då de tillhör den mer driftsäkra kategorin inom tvåtakt och bra går dom ju också.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är det då A/C planerar att komma med egna motorer?

Det känns inte bra i alla fall, förstår inte varför dom vill gå ifrån suzuki motorerna då de tillhör den mer driftsäkra kategorin inom tvåtakt och bra går dom ju också.
Minns inte riktigt så jag kollade igen... 2015 verkar det vara...

Arctic Cat will begin manufacturing some of its own snowmobile engines in St. Cloud, Minn., after the 2014 model year. Currently, Suzuki supplies all engines for Arctic Cat's snowmobiles. Suzuki will continue to supply the company with engine parts to service existing engines after the 2014 model year.
http://www.arcticinsider.com/Article/Goodbye-Suzuki-Arctic-Cat-to-Produce-its-Snowmobile-Engines

Lite skumt skrivet tycker jag, nya motorer efter modellår 2014, så 2015 kommer vissa motorer vara Arctics egna... Så som jag tolkar det...

Vi får hoppas dom får till dom, samt kommer med nåt nytt. (Di/E-tec, hoppas hoppas)
Motorerna fungerar ju riktigt bra i dagsläget...
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Är det 2014 som dom får nya motorer?
Min tanke var att 2014 är sista säsongen vi ser en 2T-Suzuki i en AC och alla barnsjukdomar borde vara avklarade på M800. 2015 så skall Suzuki vara ett minne blott.

Dock blir man ju lite fundersam till hur dom inte har gjort något åt remproblemet.
mmmmmmmmm. Undrar vad ÅF sa på mötet? Var säkert mycket snack över kaffet. Undrar om de inte gjort mer i variatorerna samt lite andra motorkuddar och infästningar av "torque linken"? Men, varför säger man inget i presentationen? Är nästan övertygad av att remmen inte är problemet.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Min tanke var att 2014 är sista säsongen vi ser en 2T-Suzuki i en AC och alla barnsjukdomar borde vara avklarade på M800. 2015 så skall Suzuki vara ett minne blott.

mmmmmmmmm. Undrar vad ÅF sa på mötet? Var säkert mycket snack över kaffet. Undrar om de inte gjort mer i variatorerna samt lite andra motorkuddar och infästningar av "torque linken"? Men, varför säger man inget i presentationen? Är nästan övertygad av att remmen inte är problemet.
Ja, eftersom 2014 verkar vara sista året med Suzuki så är nog den årgången att satsa på. Sen lugna sig två år och köra på 2016 igen...
Men det står ju att man ska byta ut några motorer år 2015. Om man ska läsa ordagrant iaf...

Jodå nog diskuterades det ang remmar runt borden...
Vi får hoppas dom gjort nåt mer än vad dom gått ut med...
Det stod i PDF:en att dom ska sänka tillslaget på 800:an från 3200 till 2800, verkar väldigt lågt...?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de kan låta lågt men sekundären är på 10.75 " vilket innbär lägre utväxling vid ingrepp , jag tror inte att de behöver bli för lågt men har svårt att se det som ngn lösning på remproblemen
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Jag tror och hoppas att sänkningen av tillslaget beror på att man väljer att schimsa om korset i primären vilket sänker tillslaget och ger högre remtryck. Det medför att man får bättre hållbarhet på remmarna. Tillsammans med kåpor som håller tätt, en drivaxel med fungerande lager. Rullar som håller i sekundären, en rem som har bättre grepp. Detta talar för att remmarna borde hålla. Däremot är jag ju skeptisk till 2800 i tillslag på 800an, ligger det inte runt 4000 på -12orna ??
runt 3500 med mjukt tillslag är perfekt på 800an.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
När det gäller motorerna så tror jag att Arctic cat kommer att bygga riktigt fina motorer i klass med Suzuki, man bygger ju 4T motorerna till 4-hjulingarna. R&D är i minnesota sen långt tillbaka där man konstruerar motorerna. Motortillverkning är till stor del montering där man köper in dom flesta komponenterna, det kommer säkert sitta mycket identiska prylar på Arctics egna motorer som det sitter på Suzukis motorer. Jag tror det kommer gå bra.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Motortillverkning är till stor del montering där man köper in dom flesta komponenterna, det kommer säkert sitta mycket identiska prylar på Arctics egna motorer som det sitter på Suzukis motorer. Jag tror det kommer gå bra.
Det tror jag oxå. Får man jobba några år så kommer man få ett bra koncept. Man har inte råd med annat.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Smaken är som baken, styrutslaget visst.. Min HCR har gick 99 buskörda mil i förra säsongen problemfritt. Gjorde alla uppdateringar så fort jag fick nys om det. Det ända problemet var att båda h4 lamporna hade brunnit innan 10mil.. Blir till xenon till den nya nästa år.

Är grymt nöjd med min AC och även med Lindgrens service, kommer aldrig byta märke så länge det funkar så (för mig iaf)!
 

boggy

Aktiv medlem
6 nov 2007
78
0
6
Det enda jag fick göra med min HCR i början av förra säsongen var att byta kylarlocket eftersom det började trycka ut glykol.
Efter detta har jag kört 150mil utan problem, böt första remmen efter ca 125mil efter mycket blandad körning, tycker jag är rätt acceptabelt.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Även jag är riktigt nöjd med min HCR. Vi hade mycket puder i Jan-feb så så var det lite finkörning. Runt 120mil gick min originalrem innan den sa upp sig, vilket jag tycker är helt ok.
Motorn tycker jag är grym och den känns riktigt rapp. Styrutslaget är väl det jag kan klaga på samt att givaren i gasgreppet bråkade några gånger.
Fjädringen var även den över förväntan och den skötte sig riktigt bra vid hårdare ledkörning då man var på väg mot lekställena.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det kanske är så att en stor bov i dramat om remmarna är om sekundäraxeln suttit fast som den ska eller om den lossnat och kunnat glida i sidled.
Servade en M800 nyligen och den har gått närmare 200 mil på första remmen, den var visserligen ganska smal men har hållit ihop.
På den maskinen satt sekundären som den skulle.

På en XF800 satt variatoraxeln lös, den hade slitit rem, gott om trådar från remmen runt variatorerna.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Tycker det är sjukt tråkigt att man inte får ny plast på variatorsidan där det har tuggat från variatorn. eller är det bara jag som blivit nekad det på garantin? fick inte ens nya skidgummin som pajjade så skidorna peka rätt ner vid tex skidres.var tvungen att köpa gummina. Och en ny huv har man inte sett skymnten av ännu eller hört nått om att få ens(har orange/svart modell som färgen lossnar på). Har sprängt nåra remmar också totalt 7st på 265mil. Fått bocka till variatorskyddet x antal gånger :) hoppas på en lösning/uppdatering på 12orna till kommande vinter. Annars blir det nog märkesbyte tyvärr för är annars nöjd med maskinen.
Den slutade inte äta remmar när den "nya" remmen kom senare under säsongen ?
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Den slutade inte äta remmar när den "nya" remmen kom senare under säsongen ?
Berodde inte på remmen, det var sekundäraxeln som var glapp men det fick man på garantin.
Tycker öht inte det finns nått som finns att klaga på förutom styrutslaget. Folk som gnäller om remmar var 20de mil har knappast gjort nån uppdatering som dessutom går på garantin..

Tänk er BRP ägarna som fått lida med sånt i generationer..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.248
1.085
113
Stora Blåsjön
Om de ändå höll 20mil... snarare 10 mil och max 20mil.
I så fall måste åf helt misslyckats med att montera uppdateringen korekt.. för in för problemet har den vart. Men jag hoppas verkligen att de får till maskinen nu i höst för det är inge kul för ägaren till M8an, han hade dessutom en summit 800 tidigare och bytte till största delen pga av remproblem på den, men inte blev det bättre efter bytet...
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Om de ändå höll 20mil... snarare 10 mil och max 20mil.
I så fall måste åf helt misslyckats med att montera uppdateringen korekt.. för in för problemet har den vart. Men jag hoppas verkligen att de får till maskinen nu i höst för det är inge kul för ägaren till M8an, han hade dessutom en summit 800 tidigare och bytte till största delen pga av remproblem på den, men inte blev det bättre efter bytet...
Jaja, åt h-vete för dåligt iaf.. Tycker däremot det låter konstigt att ni som fått kåpan söndersvarvad av primären inte fått det åtgärdat. Måste sitta fast hos eran ÅF mest troligt för det där är ju ett solklart garantifall kan jag tycka..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag har en M8-12 som jag kört 100+ mil med.

Är inne på första remmen forfarande.

Tycker den går fint. Styrutslaget har jag uppgraderat själv med Rasumssenkit, och det blev en HELT ny skoter.

Min variator tar inte i kåpan, men jag har en bekant där det är slitage där.

Mina kåpor håller hyfast tätt, även o man kan se att de buktar en aning utåt.

Det jag kan reta mig på är att den boggar ibland när man gasar till (alltså tvärdör för en nanosekund), samt att tankmätaren är ett skämt. Har ibland fått krypköra hem då jag trott att soppan varit slut, för att sen hemma konstaterat vid tankning att det varit 15 liter kvar...

Sen att kalla Artic Cat 12 för misslyckad tycker jag inte alls stämmer med mina erfarenheter.

Vårat gäng (4st M8:eek:r) har fått mycket bra bemötande av vår återförsäljare i Älvsbyn, som har löst det mesta hittills för oss. Dom bör få till tankmätaren + boggningen på så moderna skotrar.