Hur länge sitter standardfärgen kvar på en olindad pipa, tycker du?enl camata att det blir rost under men avgasrören är ju lackad och är man smart så lägger man på ett nytt lager värmebeständig färg innan man applicerar dessa avgasband
Wildcat lindade ju bilens system så nog gör de något, blir ju samma funktion.Hur fungerar Avgasbandage på 4-taktare..? ger det någon skillnad, såg att nån hade det på sin jänkare!
Sweetdet gör du garanterat hellboy jag klarade mej på 2st 1" 15 m till avgassystemet på usa bilen och fick ändå en bit över så du klarar dej garanterat på 15 m hls wildcat 1000 triple
:stupid:Ja, det höjer faktist effekten. Dock inte märkbart på orginalpipa
det är konstigt att varför säger dom jag har pratat med inom motorklubben som kör dragrace med v8 att det gör effekt med avgasband eftersom avgaserna värme bibehålls innne i avgsen istället för att gå genom plåten och avgaserna flödar fortare och du får ner motorn´s värme och höjer effekten på motorn och jag sj har det på min v8 a´s avgassystem och där vart det märkbar skillnad på att vara mont avgasband så den du skriver håller jag ej med om och har skruvat i både bilar o skotrar sen jag var 13 år och har haft avgasbandage nästan på varje bil jag har haft med vässad motor och nu även på min usa bil sitter avgasbandage på :stupid::stupid::stupid:
suck
avgasbandage höjer effekten lika mycket som fräna dekaler.
grejen med avgasbandage är olika för 2t och 4t, läs nedan
2t har pipor som är avstämda för att funka mot en specifik motor. pipans funktion beror på pipans temperatur, vilket i sin tur beror på omgivningens temperatur. Så i racing använder man avgasbandage för att kompensera för kallt eller varmt klimat så att pipan fungerar rätt i förhållande till den temp som den är avstämd för.
Bandage på 4t handlar om att man vill hindra värme från att spridas i motorrummet. värme i motorrummet värmer nämligen luften i luftintaget vilket betyder mindre luft in i motorn och mindre effekt. alltså vill man att värmen ska ut ur motorrummet tillsammans med avgaserna --> avgasbandage
fredde_byske: vad har du tänkt med avgasbandaget? jag gissar att du vill att pipan ska vara varmare eftersom du vill satsa på bandage. högre temp betyder att ljudhastigheten i luft ökar och det är det du vill....eller?
detta står i hansen racings katalog headders isoleringRätta mig om jag har fel men: Bandage ger varmare pipor eller system som i sin tur medför att avgaserna åker ut fortare så visst kan det ge effekt eller tvärt om beroende på hur bra systemet är avstämt.....!
Per