konstigt att mina kompisar som kör motorcross 2 takt på elit nivå säger samma sak att det gör skillnad på motorn och varför skulle dom ljuga om en sån sak och vet också nu efterha läst i gamla skoter tidningar att detta förekom även inom snöskotercross och isracing på 70- 80 talet
Effekt gör det...men
Effektregistret kommer på ett högre varvtal än innan en lindning.
Funkar ju finfint på en cross som man kan varva mer genom att växla senare
eller en skotermotor som stått i en bromsbänk,
så att man vet vilket varv pipan är optimerad för , för att sedan bestycka
variatorn för att växla när du har toppeffekt..
För om variatorn tex växlar ut på 8000 varv
och du genom att linda pipan ökat effekttoppen till tex 8300 varv
så har du nog tappat effekt jämfört med när den var olindad.
Men om man
vet att pipan går kall och effekttoppen är lägre än
vad den varvar... go for it
ps.. varma avgaser tar mer plats än kalla ..ds