En tanke bara.. På en turbo bil/mc lindar du grenröret innan turbon för att inte avgaserna ska kallna innan turbon, dvs. kalla avgaser tar mindre plats, varma avgaser tar mer plats och sätter mer snurr på turbon. Därför lär det vara väldigt viktigt vilken piptemp pipan är avstämd för, om du lindar pipan och den ökar, låt säga 50 grader så kanske det ger effekt eftersom pipan inte är riktigt rätt från början.
När du bromsar din skoter är det därför väldigt viktigt att tänka på vilken temp du har i rummet du bromsar i. Har du pipor på som är avstämda för en omgivande temp på 10- så kan det bli helt fel om du har 18+ i rummet.
OCH en del eftermarknads pip tillverkare tänker inte på detta utan bromsa i sitt 18+ gradiga rum och får 10hk mer på pappret, men hur funkar det vid 10-??
När du bromsar din skoter är det därför väldigt viktigt att tänka på vilken temp du har i rummet du bromsar i. Har du pipor på som är avstämda för en omgivande temp på 10- så kan det bli helt fel om du har 18+ i rummet.
OCH en del eftermarknads pip tillverkare tänker inte på detta utan bromsa i sitt 18+ gradiga rum och får 10hk mer på pappret, men hur funkar det vid 10-??