Axys RMK 800 Variatoruppsättningar.

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Med MTX 71 2+1 samt Team orange blev det ca 4100-4200 i inslag. Går att krypköra fram men inte som orginal =)

Kör man inte på så hög höjd eller med org helix så måste man lasta mer än 2+1.

kör man mkt lättare typ av lössnökörning och byter helix till brantare går det också att vikta på.

Sitter likadan sekundärfjäder i axysen som i pron dvs = 155-222

Som jämförelse så har jag MTX 68or med 2+1 team almond fjäder (165-327) i min PRO RMK - 13 med PA topp och org helix med black/purple. Varvar då kring 8300-8200 i samma före. Men herrejävlar vilken skillnad det är på maskinerna =)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Mulleson tack för din input. Ska se vad som kommer med mitt BMP Steg2 kit i variatorväg. Kanske måste byta ut lite prylar där.

Hur är MTX kontra 10 seriens vikter i radie? 11 serien tycker jag personligen blir så jävla tam efter ett tag. Rapp i starten men sen dör den ju av.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Testar nästan samma uppsättning nu. Men 60/42-0.36 och team roostervikter (serie 10), 165/344. Helixen funkar ihop med de flacka vikterna, bra tryck å fin respons. Men väntar på billetx vikter, å dom är ju mer som 11 serien, så tror startvinkeln blir för brant ihop med dom. En 56/42 blir nog bra då.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Mulleson tack för din input. Ska se vad som kommer med mitt BMP Steg2 kit i variatorväg. Kanske måste byta ut lite prylar där.

Hur är MTX kontra 10 seriens vikter i radie? 11 serien tycker jag personligen blir så jävla tam efter ett tag. Rapp i starten men sen dör den ju av.
Mtx ligger väl lite mittemellan 10 och 11. Bra kurva,men lite mickliga med nitarna.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Måste bara kommentera en grej gällande olika vikters radie. Jag har inte själv kunnat se någon sådan skillnad mellan serie 11 serie 10 eller MTX. Det som göra hela skillnaden är placeringen av tyngden i själva vikten.

En generell grej med variatorbestyckning är: minsta möjliga vikt för att nå rätt varv. Detta gör sig gällande väldigt tydligt på Axysen som sväljer tunga vikter. Försök att använda så mjuk fjäder som möjligt för att slippa övervarv! en 160-280 hade räckt till då backshiften mest behövs i skogen då det inte går så fort på mattan (låg utväxling) och då skulle fjädern jobba mellan 180-230 spannet.

Nu har jag inte provat serie 11 i Axysen men jag tror det skulle kunna vara något! Denna motor orkar betydligt mer än den förra (PROn) så då skulle man möjligen inte få detta fenomen att det dör av på slutet pga att det blir för tungt att hålla varet vid högre utväxling som det blev för PROn.

Någon får gärna testa 11-70 =)
 
Last edited:

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Skiljer inte så mycket i profil,men lite. Mest i hur vikten är placerad.

Hade gärna haft lägre sluttryck än jag har,men var en team silver jag hade som var ny och fräsch. Ska prova en beg almond jag har liggande också,säkert bättre.

Få se om billet vikterna funkar som tänkt, 11 serie och justerbara, borde gå fint att få dom att trycka på slutet också.

Den blev jävligt snärtig nu, bra respons men ändå bra tryck.
 
Reactions: aeqvist

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Morris hur har du viktat rooster? Hur pass tung går dom få i hälen?
Tycker det håller snart på va omöjligt med lite kraftigare primärfjädrar utan "spring binding", kör då även alltid med glide washers, blir bättre men locket och spindeln samt fjädern får mkt stryk.
Profilen på vikten är minst lika viktig som viktplaceringen, personligen gillar jag runda vikter som skapar bra remtryck utan att behöva så mkt massa. Åker oftast med supertip x serien.

Kommer att dreva ner mer, testa 60/38-46 med 175-240 i sekundären och se vad den tycker om det. Testade lite 11-70 i hemavan men behövs annat i sekundären med dom, 10-70 funkar bättre mot org sekundär, helt annat ryt i motorn med dom i.
Kommer testa massor med grejer bara skotern blir lagad :)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Kör nu med Mtx 71+2+1 samt 140-300 i primären (slp), 160-260 samt 58-40/46 i sekundären.

Matar på mycket bra hela vägen, bra backshift, inslag 3900-4000. Gillar den fjädern bättre än 160-300 som jag provade tidigare, den var lite för hetsig vid smygkörning.

Varvar nu 8250 vilket är 100 för lite men jag kör tydligen på Eth läge så jag får ändra till non eth för bättre prestanda enl Mulleson;)

Har dock bara 10 mil ännu.
 
Reactions: aeqvist

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Håller på att testa billetx vikterna. Viktade 4111 nu. ~69g. Runt 8300 på myr med DETar i skogen i hemavan. Vart skulle man ha placerat en till magnet. Ut på spetsen eller i botten?

Inte riktigt nöjd med original helixen heller. Känns seg.
Så har både 56/42-36 och 60/42-36 helix liggandes. Vilken tror ni är att föredra?
Funderar även på att sätta in 160/260 sek fjäder.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
kör slp 71 2+2g men ska sätta dit 3+3 då min kommer upp i 8550varv kör med slp pipa också :) 160-340 i primären blev betydligt rappare än original :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kör man med pipa så finns effekten vid 8400 och väl där är det 10 hk mer än standard. Då har man ca 20 hk mer än i en PRO =)

Skulle tro att man behöver en brantare helix vid användande av pipa för att slippa vikta på så pass mkt. Sen är en primärfjäder med lågt sluttryck ett måste verkar det som.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
kör slp 71 2+2g men ska sätta dit 3+3 då min kommer upp i 8550varv kör med slp pipa också :) 160-340 i primären blev betydligt rappare än original :)
Körde med 150/340 men fick inslag på 5000 vilket jag kände va lite väl häftigt. Ska prova en 120/340 nu var tanken.
 
Last edited:

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Kör man med pipa så finns effekten vid 8400 och väl där är det 10 hk mer än standard. Då har man ca 20 hk mer än i en PRO =)

Skulle tro att man behöver en brantare helix vid användande av pipa för att slippa vikta på så pass mkt. Sen är en primärfjäder med lågt sluttryck ett måste verkar det som.
har du nått bra tips på helix? kan ingenting om helixsar mer än att det finns raka o inte raka :p
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Körde med 150/340 men fick inslag på 5000 vilket jag kände va lite väl häftigt. Ska prova en 120/340 nu var tanken.
lite konstigt det där trodde också jag skulle få skyhögt inslagsvarv ligger på 4400 typ beror det också på vikterna? lite svårare blev den ju att smyga med men :p
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nått är annorlunda på yxan. Körde med likadan vikter ifjol på pron med 160/340.viktade 4011 och hade 4400 då.
Och nu 5000 med tyngre vikt och lite mjukare fjäder.
 
Last edited: