Barn på skotern

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Om jag minns rätt från utbildningen man var tvungen att gå för att få förarbevis för skoter så sa dem att en människa orkar hålla emot med armarna vid ett tvärstopp i högst 7km/h. Utgår från att detta är för en normal människa som inte är beredd på stoppet.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Hoppas bara att du INTE är på en skoterled, när du drar dina barn i en bob bakefter.
Har inga barn, har dragit lillebror nån gång men i sånna fall ute på en sjö där liten skotertrafik förekommer samt på egen mark. Är man tjejens syskonbarn som är med på skoterturerna då vi är ut.

Har dock mött några skräckexempel där vuxna männsikor drar sina barn med bob efter vanlig skoterled. Har även sett en del där dom inte ens klivit av boben vid vägövergånger där det körs en hel del bilar. :stupid:

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Om jag minns rätt från utbildningen man var tvungen att gå för att få förarbevis för skoter så sa dem att en människa orkar hålla emot med armarna vid ett tvärstopp i högst 7km/h. Utgår från att detta är för en normal människa som inte är beredd på stoppet.

oftast blir det ju inte tvär stop, och om man kör med skallen så hinner man nog ofta få ner farten till nått liknanade i ditt exempel. SÅ länge man kör med hjärnan så går det oftast bra, men alllt är ju en kalkylerad risk och i mitt tycke så finns dar alldeles för många skoterförare som är för dåliga på matte. 1+1+½=110knyck efter skoterleden.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
oftast blir det ju inte tvär stop, och om man kör med skallen så hinner man nog ofta få ner farten till nått liknanade i ditt exempel. SÅ länge man kör med hjärnan så går det oftast bra, men alllt är ju en kalkylerad risk och i mitt tycke så finns dar alldeles för många skoterförare som är för dåliga på matte. 1+1+½=110knyck efter skoterleden.
Tyvärr så räcker det inte alltid att köra med den egna hjärnan, när man som du beskriver, riskerar att möta folk med hjärnsläpp. :hmmmm2:

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Om man nu tvunget ska ha småungar med på skotern så tror jag att en bärstol med fyrpunktsbälte kombinerat med hjälm är det säkraste alternativet...

B

Biosteel

"14-åringen åkte som passagerare när han ramlade
av och påkördes av en bakomvarande skoter.

Polis och ambulans från Örnsköldsvik larmades om olyckan och pojken fördes till sjukhuset i Örnsköldsvik.
Men pojkens liv gick inte att rädda utan han avled senare till följd av de skador som han fick"

Inget färdsätt är 100%'igt och visar bara återigen på att allt man gör har en kalkyrerad risk !! :(

Observera att här pratar vi om en 14 åring som ramlar av skotern och inte ett litet barn som är ca 3-9 år !!

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så skall enligt mig små barn åka framför föraren då det enligt mig är mindre chans att det går åt pipsvängen !

.

håller jag helt med om:rolleyes:

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Barn på skotern

När jag tog körkort så fick vi åka i en "släde" med stolar som tog stopp vid 7 km/h (tvärstopp) och där satt man bra utan bälte och inget att hålla i sig så man behöver inte använda armarna just då, men ska man använda armarna och stoppa all kraft kan det väl vara nog mycket, men man satt då kvar utan bälte i stolen. Sry för lite OT

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
mina ungar hamnar i en pulka tills dess att de är nog stora att åka BAKOM mig

FRAMFÖR är ju helt sjukt, de blir ju mos om det tar stopp. Sen kan man ju argumentera att de inte kan åka bakom förrän de blir nog stora, och då har man ju precis kommit fram till det enda rätta - små barn ska inte åka skoter!

man kan ju jämföra med motorcykel, hur många skulle ge sig ut i trafiken med en unge som inte når ner till fotpinnarna?

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
mina ungar hamnar i en pulka tills dess att de är nog stora att åka BAKOM mig

FRAMFÖR är ju helt sjukt, de blir ju mos om det tar stopp. Sen kan man ju argumentera att de inte kan åka bakom förrän de blir nog stora, och då har man ju precis kommit fram till det enda rätta - små barn ska inte åka skoter!

man kan ju jämföra med motorcykel, hur många skulle ge sig ut i trafiken med en unge som inte når ner till fotpinnarna?

Att jämföra en skoter och motorcykel är ju inte riktigt rätt väg att gå. En motorcykel blir stabil av fart. En skoter tippar inte då den står still och än så länge har då ingen unge som åkt med mig blivit mos. Använder men huvudet, ibland så får man även kompensera för bristen av huvud hos andra skoterförare, så är det inga problem. Det farligaste i mitt tycka med ungarna på skotern är inte att dom blir mos utan att dom slår ansiktet i styret då det blir tvär stopp. Barnen har inte muskler nog att hålla emot båda sitt eget huvud och hjälm, fullface är ju att föredra.

Du får ju naturligtvis göra som du vill men dom ungarna som åker med mig åker då framför mig tills dom blivit nog stora att sitta bakom.

ThomasM

Aktiv medlem
7 feb 2009
62
0
6
Härjedalen
Nja, jag är inne på 2strokes spår där. Frugan väger modiga 40kilo med kläderna på å jag ligger på minst 90.. Hon brukar skjutsa mig om jag tagit en pils ,då borde det också vara förbjudet då jag som sitter bakom inte ens har ett styre att hålla mot mig med.
Det är ju ännu sämre än att ha ett barn framför sig
Lite OT och någon kanske redan nämnt detta men jag kollade upp med polisen för några år sedan vad som gällde att åka bakpå om man druckit alkohol. Enligt polismannen så gör man sig då skyldighet till rattonykterhet även om man sitter bakpå som passagerare, hade nåt att göra med att man kan påverka föraren negativt. Vet inte om samma gäller idag men kan ju vara värt att kolla upp.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det jag menade med fotpinnarna är att ungarna inte når ner till fotstegen på skotern så de kan ju inte parera vid gupp och kurvtagning
sen har de ju som sagt ingen armstyrka att tala om så det enda som håller fast dem är ju föraren och tyngdlagen

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Sen var det nån som skrev att barnen ska sitta i pulkan helst i knät på en vuxen.. Det blir bra det om man har typ en bamsepulka med ruta då mosar den vuxna barnet mot kanten under rutan. Men samma person skulle aldrig kunna tänka sig att ha barnet framför sig på skotern.. Dubbelmoral eller dålig tankeverksamhet. Nä kör försiktigt. Å sen skulle jag inte dricka å sitta bakpå var det. Då skall jag heller inte sitta i baksätet å dricka pilsner.. Å imorron åker jag väl dit för gåfylla.

Urjan

Välkänd medlem
27 jul 2008
138
0
6
Luleå
Om man nu inte har någon pulka och dem är på tok för unga för att åka bakom, vad gör man då?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om man nu inte har någon pulka och dem är på tok för unga för att åka bakom, vad gör man då?
Har ungarna framför och kör 20 km/h. Så gör jag. De sitter mellan mina ben och armar. Ger hyfsad träningsvärk i benen, men det kan man ta.

Sen såg jag någon föreslå bilbarnsstol. Bad idea om man skulle tippa.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
5åringen sitter framför när 8åringen åker bakom,
trångt blir det men puttrar man är det inga problem.

ska man tänka på barnens bästa så ska man först och främst se till att ungarnas hjälmar är lätta.
ett barn ska inte sitta och guppa/gunga med en sandsäck på huvudet.

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Min 6-åring sitter framför iår men nästa är blir det bakom. Han har fått åka med sedan han var 5 innan det väldigt få barn den styrka och grovmotoriska egenskaper som krävs för att kunna hålla fast /parerar etc.

Min som hålller sig i burkremmen fungerar kanon. Han har självklart också skydd (tech vest helt överkroppsskydd för barn) - rekommenderas!

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
om det skulle ta tvärstopp, om den skulle tippa, om, om, om. om det skulle ta tvärstopp skulle det gör minst lika ont att sitta i pulkan som i skotern. om barnet sitter framför så tror jag inte föraren kör så jättefort eller testar gränserna, spec om det är dens egna unge. själv satt jag framför farsan tills jag sj ville sitta bak dvs 7-9 år, jag satt hellre på skotern än i pulkan pga en olycka som slutade med hjärnskakning