Barn på skotern

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
klart det alltid KAN hända något om man nu har barnen med sig (vare sig framför eller bakom), men man måste kanske inte leka chris burrant när ung-en/-arna är med...

Brutus

Medlem
18 jan 2009
32
0
1
klart det alltid KAN hända något om man nu har barnen med sig (vare sig framför eller bakom), men man måste kanske inte leka chris burrant när ung-en/-arna är med...
Jag tänkte de åsså! Man ska ju inte köra som en ***** vettvilling med en unge på skotern burka hoppa osv.

B

Biosteel

En sak som kan förhindra krosskador på ungen är ju att den har FullFace. Alltså en integral- eller crosshjälm med käkskydd som tar smällen om olyckan skull vara framme.

då använder vi de och sätter ungen framför slut på diskutionen :):beer:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
då använder vi de och sätter ungen framför slut på diskutionen :):beer:
Men det hjälper ju bara mot huvudskador, inte mot eventuella skador som åsamkas i bålen, spräckt mjälte t.ex.

Men var och en får ju göra som en själv vill, och stå för följderna om det skulle gå åt ...
För man bör nog i alla fall vara medveten om att ingen manniska är så att hålla emot med armarna, vid ett tvärstopp från 20Km/h och uppåt.

Sedan så får man nog stå ut med att det kan komma fram andra människor och påtala det olämpliga med att skjutsa småbarn framför sig.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Våran skoterklubb har diskuterat just denna sak med polisen.
Polisen klargjorde då att för att köra snöskoter ska man vara 16 år och inneha förarbevis.
Sitter ex. vis en 3-åring framför en person som innehar behörighet att köra snöskoter så räknas det ändå som att det är den som sitter framför som kör.
Det blir då olovlig körning, och då barnet inte är straffmyndig, så är det den straffmyndige passageraren som straffas.

Polisen kan se mellan fingrarna om det är en 13-14-åring som kör, men aldrig om det är ett barn under 7 år, sa dom.
Kan väl kanske klargöra litegrann.... För att man ska räknas som förare så måste man aktivt göra något. Det räcker inte med att barnet sitter framför för att barnet ska räknas som förare.

Jag har några exempel där "passagerare" dömts för rattfylleri/vårdslöshet.

Inte på skoter dock men jag vet ett fall på bil: Där dömdes en passagerare för rattfylleri och vårdslöshet i trafik. Killen som satt på förarplats var nykter och "fylle chaffis". Polarn bredvid var stupfull och ville skoja med föraren och ryckte handbromsen.

Bilen får bredställ och åker av vägen med personskador som följd.

Endast passageraren dömdes om inte jag missminner mig.

Jag har barn och jag skjutsar med flickan framför. Kör man bara försiktigt så ska det mkt till innan det händer något och skulle något hända så är det som allting här i livet.. En kalkylerad risk.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kan väl kanske klargöra litegrann.... För att man ska räknas som förare så måste man aktivt göra något. Det räcker inte med att barnet sitter framför för att barnet ska räknas som förare.

Jag har några exempel där "passagerare" dömts för rattfylleri/vårdslöshet.

Inte på skoter dock men jag vet ett fall på bil: Där dömdes en passagerare för rattfylleri och vårdslöshet i trafik. Killen som satt på förarplats var nykter och "fylle chaffis". Polarn bredvid var stupfull och ville skoja med föraren och ryckte handbromsen.

Bilen får bredställ och åker av vägen med personskador som följd.

Endast passageraren dömdes om inte jag missminner mig.

Jag har barn och jag skjutsar med flickan framför. Kör man bara försiktigt så ska det mkt till innan det händer något och skulle något hända så är det som allting här i livet.. En kalkylerad risk.
Det är väl antagligen en tolkningsfråga, hur aktiv man behöver vara för att anses ha kört fordonet.

Polismannen som var med på våra förbevisutbildningar här i A-jaur, och informerade, hade varit med om en olycka där ett barn fick livshotande inre skador i buken, efter att ha suttit framför föraren , när skotern for ner i en kallkälla intill leden som drivit över av nysnö.
Då var det bara vare en snabb helikoptertransport till lasarettet som räddade livet på det barnet.
Dom (Polisen i A-jaur) hade efter denna olycka en mycket restrerktiv hållning till att ha barn framför sig på snöskotern, och han sa då att dom skulle rapportera denna typ av körning som olovlig körning. Men jag tror ingen har blivit rapporterad för detta, vad jag känner till.

Vore intressant att höra vad polisen i Piteå anser om denna sak. Har det diskuterats inom polisen där ?

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Jag har haft med min jänta på 2,5 i många mil, hon sitter alltid fram och håller i sig en burkrem (som är monterad för henne). Vi åker alltid på led eller där det är ordetligt spårat, jag skulle ALDRIG sätta henne bakom mig. Det dröjjer några år till innan hon får sitta bakom mig själv.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag har haft med min jänta på 2,5 i många mil, hon sitter alltid fram och håller i sig en burkrem .
Håller helt med, har en grabb på dryga 4 som avverkat säkert 150 mil på detta sätt, egen burkrem modifierad med handtagsvärmare och påse över alltihop i windstopper. Numer börjar han smyga upp händerna till styre och gas och t o m styra lite så det är väl dags att rusta igång den gamla Elanen om ett par år, lyckades ju inte själv köra slut på den mellan 7-11 år så vi får se om 2:generationen fixar det innan det skall växlas upp till 2 cylindrigt.
Och för er med kaffet i fel strupe, körde själv under överinseende och kontroll av faderskapet (nu kör du bakom mig i spåret...) och det kommer givetvis grabben att också göra så småningom.:)

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
Orkar inte läsa igenom tråden.....men kör man in i nått i även låga farter så kan man mosa ungstackaren

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
En rätt roligt diskussion :) Hur funkar det när man är tre på maskinen då ?:)
Gubbe unge kärring. Visst är man själv mjukare än styret men säg då att du kör lite fortare med den uppsättningen..

Lär ju bli mos av ungen då med. Och en själv :)

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
En rätt roligt diskussion :) Hur funkar det när man är tre på maskinen då ?:)
Gubbe unge kärring. Visst är man själv mjukare än styret men säg då att du kör lite fortare med den uppsättningen..

Lär ju bli mos av ungen då med. Och en själv :)
Man kör aldrig i en sån hastighet ett det kan benämnas varken fort eller fortare med unge på skoter. PUNKT!.

Har själv kört 4 på gtxen, tjejens systerson framför mig och systerdottern i knät på tjejen som sitter på bönpallen. Kan säga att man(jag iaf) kör jäääävligt försiktigt i sånna lägen.

Håller helt med, har en grabb på dryga 4 som avverkat säkert 150 mil på detta sätt, egen burkrem modifierad med handtagsvärmare och påse över alltihop i windstopper. Numer börjar han smyga upp händerna till styre och gas och t o m styra lite så det är väl dags att rusta igång den gamla Elanen om ett par år, lyckades ju inte själv köra slut på den mellan 7-11 år så vi får se om 2:generationen fixar det innan det skall växlas upp till 2 cylindrigt.
Och för er med kaffet i fel strupe, körde själv under överinseende och kontroll av faderskapet (nu kör du bakom mig i spåret...) och det kommer givetvis grabben att också göra så småningom.:)

I den åldern klarade man knappt av att styra skotern, farsan drog upp ett spår på ängen som var tillräckligt bra för att skotern skulle följa det som ett tåg på räls. Sen var det bara gasa på med delta amfen. :rock:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
En sak som är otäck när skoter säsongen kommer igång riktigt är ju att trafiken kan bli nästan lika intensiv och ibland hetsig :( som på essingeleden en måndag morgon och man vet heller aldrig vad man möter i nästa kurva.

Man vet ju själv hur man kan gasa på när man tror att det är lungt och ingen annan är ute på lederna i -26C och vipps så har man nästan kört över en granne:eek:

B

Biosteel

vadå slut på diskutionen det är ett forum dehär vettu och här diskutera man saker och ting!!
tror du att den här diskutionen nånsin tar slut så ha du nog fel .. då tror jag hellre att materiella ting löser det irl:eviltongue:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Uppar den här tråden efter att jag läst detta i vk.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=259602

Mycket tragisk olycka.

"14-åringen åkte som passagerare när han ramlade
av och påkördes av en bakomvarande skoter.

Polis och ambulans från Örnsköldsvik larmades om olyckan och pojken fördes till sjukhuset i Örnsköldsvik.
Men pojkens liv gick inte att rädda utan han avled senare till följd av de skador som han fick"

Inget färdsätt är 100%'igt och visar bara återigen på att allt man gör har en kalkyrerad risk !! :(

Observera att här pratar vi om en 14 åring som ramlar av skotern och inte ett litet barn som är ca 3-9 år !!

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så skall enligt mig små barn åka framför föraren då det enligt mig är mindre chans att det går åt pipsvängen !

.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så skall enligt mig små barn åka framför föraren då det enligt mig är mindre chans att det går åt pipsvängen !

[/quote]

Helt och totalt korrekt, sen är det alltid den tumme som sköter gasen som styr över vad som händer även om det orsakas av guppiga leder eller någon av dessa "spybollar" somliga efterlämnar vid start efter led, några timmar tillfrysning på en sådan kan ju också ge en passagerare en spännande luftfärd innan kotorna komprimeras.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Uppar den här tråden efter att jag läst detta i vk.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=259602

Mycket tragisk olycka.
Just denna olycka har nog lite att göra med vad tråden egentligen handlade om.
Småbarn på snöskotern framför föraren, eller i pulkan.
Många hävdar att man ska ha ungen framför sig, andra inkl. mig hävdar att man ska ha ungen i kälken.

Ovanstående olycka belyser nog mer det faktum som jag tror någon var in på tidigare i denna tråd, det lämpliga att överhuvudtaget skjutsa någon, barn eller vuxen, på en snöskoter som är avsedd för bara en person.
Nu känner jag iofs inte till i det aktuella fallet, vilken maskintyp som var inblandad.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
ska du ha ungen framför gäller det ju att köra väldigt försiktigt och lugnt, egentligen är det bättre om du har fru och ungar att ha dem i en pulka bakom även fast det kan kännas trist men det är säkrare och smidigare, ska du ha en liten tott framför så gäller det som sagt att köra grymt sakta och bara mysa på, men dem brukar inte kräva att det ska gå fort dem är nöjd ändå, sen kan man ju dumpa ungarna och frun vid elden och låta dem grilla och fara och busa en repa istället!

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Just denna olycka har nog lite att göra med vad tråden egentligen handlade om.
Småbarn på snöskotern framför föraren, eller i pulkan.
Många hävdar att man ska ha ungen framför sig, andra inkl. mig hävdar att man ska ha ungen i kälken.

Ovanstående olycka belyser nog mer det faktum som jag tror någon var in på tidigare i denna tråd, det lämpliga att överhuvudtaget skjutsa någon, barn eller vuxen, på en snöskoter som är avsedd för bara en person.
Nu känner jag iofs inte till i det aktuella fallet, vilken maskintyp som var inblandad.

Anledning att jag tog upp det var att någon/några i tråden tidigare tagit upp att om man ska ha ungen på skotern så skall denna sitta bakom. i detta fall så är det en 14åring som suttit bakom och inte lyckats hålla sig kvar(som jag fattat det). Jag vet inte vad som hände vid denna olycka men oavsett vad så är det en väldigt tragisk olycka.

Oavsett vem som sitter med på skotern så får man anpassa körsätt därefter. Annat om du sitter själv eftersom då ansvarar man bara för sin egen hälsa(och dom man möter efter spåret). Har man passagerare, ansvarar man även över dennas hälsa.
(Försöker inte anklaga föraren vid denna olycka för att ha gjort något fel eftersom jag inte vet vad somhänt)

Vad jag vill få fram är för min del så skiter jag i om ungarna sitter på skotern i pulka eller på en bob bakom. Det är ändå du som förare som anpassa körsättet därefter.