bottendrag med turbo ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Om man monterar ett mcx 270hk kit i en nytro mtx tappar mottorn mycket botten vrid då ? så den känns slö på låga varv gemfört med orginal ?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nej den tappar inget, redan vid 4000varv börjar man få massa mer effekt än standard. Sen så kan det upplevas som en "kick" när effekten stiger, men du har inte mindre effekt nånsin.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Aha ! va bra för jag vill helst ha 270hk kittet då den bara skiljer 15k i mellan 180 och 270hk :) Men på 270kittet så sänker man ju kompet i motorn och då blir det väl sämre botten lr ?

En annan fråga ! Om man har 270hk kittet kan man då ställa ner effekten med ett kanapptryck lr måste man in och ljustera hela systemet då ?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Glömde fråga : Hur många mil ska man köra lungt om man monterar mcx 270hk kittet i enn ny nytro mtx se 162 ? och hur många mil ska man köra in v-remmen ?

En sak till :O) vilka reservdelar bör man ha hemma när man kör med stressfläkt ? förrutom gips och rullstol samt att teckan en bra livförsäkring hehe :).

Hur mycket kostar det att försäkra en nytro med 270hk ? 10k/året ?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Japp du kan ha en knapp så går den på grundtryck å för mig hemma är de 0.9bar =240hk variatorerna funkar forfarande bra inte perfekt men helt ok.
Kör in precis som man ska göra när den är standard.
remmen kör du in lika långt som standard är dock jävligt jobbigt att hålla igen :)

rem är bra att ha i reserv sen är de inget annat ;)

Försäkringen blir samma som en standard

Och som token säger man tappar inget i botten..
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Försäkringen blir samma som en standard
Varför ens bemöda sig med originalförsäkringen när den vid en skada ändå inte gäller? Ett sådan ingrepp som turbo kräver väl ändå en ny typbesiktning så att försäkringen kan matchas till motsvarande vikt/effekt/värde.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Du menar att man ska köra utan försäkring???
Du kan inte regga skotern med turbo så tyvärr är de kört.
Kraschar du så kan de bli svårt att få ut ersättning för skadan samma om den blir stulen så tror jag att man inte får igen pengarna som turbon kostat.

Har man riktigt otur å blir stoppad av polisen å dom är lite kunnig så kan dom begära regbesiktning å då sitter man i klistret..
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Vad händer om du kör på någon och skotern i detta fall räknas som oförsäkrad? Jo, man blir personligt betalskyldig för mångmiljonbelopp om det råkar sig så illa att den man kört på skadar sig allvarligt.

Varför går det inte att regga om en skoter med turbo? Liknande modifieringar på en bil köper de ju rakt av.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Men skador man ev orsakar den man kört på täcks väl av trafikförsäkringen ? och den har ju inget med själva skotern att göra ?
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Trafikförsäkringen prisnivå anpassas väl ändå av ålder på föraren samt fordonet i fråga? Om ett av dem är felaktiga bör således inte försäkringen gälla, alternativt en enormt mycket högre självrisk.

Men vad gäller turbokonvertering med mer än dubbelt så många hästkrafter lär försäkringsbolagen slå bakut vad gäller ersättning till de inblandade.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Precis Tack Twister å har du ingen försäkring så hjälper TFF till..
Turbo å skoter e samma som 2t å slutburk är polisen jävlig så kan dom begära regbesiktning.

Liknande modifieringar på en bil köper de ju rakt av.
Ja fram till årsm 75 är de inga problem efter de är de bökigare men de går men de e inte så enkelt som många tror :)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Orginall reg beviset ljuger ju oxå om vikt och motoreffekt så det borde väl inte göra så mycket om man har turbo ?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag pratade med ett försäkringsbolag idag ! och dom sa att försäkringen skulle kosta 5100kr för helförsäkring av en nytro med 270hk ! Men att man först måste regga om skotern med den nya effekten ! det gör man hos transportstyrelen trodde dom !

Undras om det räcker med bänkningspapprena man får från firman som monterat turrbon ? lr om man måste bänka om skotern ?
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Tveksam till att det går att regga om med turbo utan problem.

Alla tillverkare är skyldiga att ange emissioner på sina maskiner, och monterar man turbo har man förändrat utsläppen.
Vad det gäller bilar så går det bara att turbokonvertera bilar äldre än -75.
Vill man ha turbo i en nyare bil är enda lösningen att slänga in en avgascertifierad motor med turbo från en Turbobil, dvs hänga på turbo på en sugmotor och få det godkänt är omöjligt om bilen är nyare än -75. Dessutom måste drivlina, bromsar mm bytas för att kunna regga som ombyggt fordon med en turbomaskin från en turbobil i en bil utan turbo.

Jag är ganska säker på att samma regler gäller för snöskotrar med tanke på CE märkningar, avgascertifieringar, emissionskrav/gränser.

Om (vilket jag tror) samma regler gäller för skoter som för bilar så måste man byta hela maskinen till en maskin från en skoter med turbo orginal för att ha en chans att få igenom det hela, på bilar ska det SFRO-besiktigas innan reg-besiktning. Jag vet inte om det går att SFRO-besiktiga en snöskoter, och vilka övriga krav som i sådant fall måste uppfyllas.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
hm.. så det är en mycket dålig idé att köpa en nytro med turbo då grrrr ! (om man inte är milijonär och kan stå för rep kostnaden själv ) ???????
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
för att om man inte kan försäkra skotern är det ju meningslöst att köpa den ! Går den sönder så har iaf inte jag råd att renovera motorn lr dyligt det kostar ju multum !

sen så är ju en turbomarad nytro ganska åtråvärd för tjuvar ! och om skotern inte är försäkrad så blir man av med sin 200k + skoter och har ingen changs att få några pengar till en ny !
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.085
113
Stora Blåsjön
för att om man inte kan försäkra skotern är det ju meningslöst att köpa den ! Går den sönder så har iaf inte jag råd att renovera motorn lr dyligt det kostar ju multum !
Vilket försäkringsbolag står för motorhaverier?
Och det är mycket klokt att avstå om man inte har råd/tid att står för kostnaderna själv...
Ang stöld så får du iallafall tillbaks värdet på maskinen utan turbo.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
gör inte alla försäkringsbolag det ? det är ju motorn som kostar flis att reparera !

jag skulle inte våga mig på att skruva i motorn själv nej ! går den sönder blir det att lämna in skotern på rep !