bottendrag med turbo ?

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Jag har 180 hk kitet på min MTX 2010. Blev rekomenderad att köra på 98 oktan.
Häll gärna i lite oktan booster, inte för att få mera hästar utan för att säkerhets ställa att du har bra bensin.
 
4

426H

Med tanke på att Yamaha "USA" erbjuder 180hk turbo och kompressor kit till 2010 och 2011års modell av nytro så kan du juh räkna ut resten ;)
Dom rekommenderar att man bara använder 180 kittet utan kompsänkning över 6000 fot= 1800 meter. Finns inte så många ställen att köra på i sverige i så fall. Man kan ju alltid blanda i lite räserbränsle om man vill vara på den säkra sidan, fast jag hade nog hellre valt ett kit med kompsänkning.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Dom rekommenderar att man bara använder 180 kittet utan kompsänkning över 6000 fot= 1800 meter. Finns inte så många ställen att köra på i sverige i så fall. Man kan ju alltid blanda i lite räserbränsle om man vill vara på den säkra sidan, fast jag hade nog hellre valt ett kit med kompsänkning.
Sant!
Men det jag försökte få twister att förstå är att i.o.m att Yamaha erbjuder turbo kitt till deras nytros med fortsatt motor garanti så kan man juh ganska fort räkna ut att Yamaha litar oerhört på deras motorer, med lr utan turbo.
Givetvis i en "rimlig" HK gräns.

Sen så är juh 180kittet betydligt smidigare än 240 kittet under körning tex i tät skog, du får inte den där rejälare hästsparken som 240 och 270hk kittet ger med 180kittet.
Dessutom är juh 180kittet en skratt match att montera när du inte behöver plocka ut motorn än heller ta lös toppen.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Det blir 180kitttet för mig ! :O) är bara lite nojig fortfarande för att motorn ska gå sönder ! Och hur det blir med försäkringen med turbo ? det viktigaste med försäkringen för mig är att den täcker stöld och trafik ?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
ska låta proffs installera turbon ! vågar absolut inte meka med motorn slälv !
Vid montering av 180 kitet klarar nog dom flesta att hänga dit den....Behöver ju inte plocka ur motorn....Det som är lite knivigt är att svetsa dit muffen till turbon på avgasröret...Jag punktade dit den och tog den sedan till en proffs svetsare som fixade skarven....Och när man hänger dit prylarna själv så får man en bättre överblick om hur prylarna funkar och vad man ska hålla koll på under och efter säsongen....Sätt dit den själv....INGA PROBLEM...Bra beskrivning följer med....
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Även om du helst inte vill montera själv Twister så kan jag inte tänka mig att en "godkänd" McXpress leverantör/montör inte tar mycket pengar av dig för att montera 180hk kittet när det inte kräver ett större ingrepp i skotern.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
min yamaha handlare tar 8000kr för att montera turbon och montering av variatorkitt !
Fast Jag undrar om det verkligen är värt att montera turbo ? det verkar vara väldigt riskfyllt ! så det blir troligtvis ingen turbo för mig :( även om jag verkligen skulle vilja ha det !
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Sluta att vela nu Twister.....Motorn kommer att hålla....Det är ju bara 180 hp....Ingen fara....Att åka Yamma turbo är som att en helt ny värld har öppnat sig och du kommer aldrig att vilja prova en skoter utan TURBO.....Häng dit den själv.....Enkelt och värt varenda krona......KÖP !!!!!!!!!!!!!
 
J

Jona$

Ingen ide, killen är antingen inte påläst eller duktigt paranoid när det finns maskiner därute med klart mer effekt urtagen som ändå håller.. och ta tex Apex där man har 300hk och dom knallar bara på.. att dra ur 180 ur en nytro är inget större effektutag.

Tror inte du matchar för dom stora grabbarna ;)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
nee det är han inte :O) Men jag har ingen erfarenhet av turbomatade skotrar ! Jag har inte mekat med skotrar förrut heller och om man har turbo så måste man väl kunna meka endel ?
Jag är väl iof inte helt grön när det gäller tekniska prylar så visst skulle jag kunna lära mig att sköta en turbo oxå :)
Sen är ju turbo en ganska stor investering oxå !
och försäkringen slutar gälla.
 
J

Jona$

Säg såhär då, har man råd att lägga ut sånna summor som en nytro för säg 80k + kittet 40k säg... då kan man kosta på 7k att dom monterar den med.. och framförallt om du är seriös varför frägar du inte Erik på MCX alla dessa frågor?

Har du tillgångarna och känner det passar dig så skriv ner dina frågor och ring Erik.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jodå jag har pratat med mcx :O) och dom sa att det var ingen risk att motorn rasar med ´180hk kittet ! men all garanti på resten av skotern slutar ju gälla efter att man monterat turbo ! så även om motorn håller så kan det bli dyrt
 

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
hehe ok! :O) men vilket kit är bäst för lössnö åkning ? är 180 kittet för aggresivt i starten ?
Vilket som är bäst,? Ju mer pulver du har, ju mera har du att köra mer, ju mer lössnö kan du surfa i. 180 kittet blir nog bra för dig.