Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2-Takt i min takt.....

I princip så kan man bygga en mycket bra ljuddämpare helt utan "fiber fyllning".
Principen är enkel.
Man strävar efter att slå sönder ljudvågorna så mycket som möjligt och att få ljudvågorna att gå i otakt med varandra vilket leder till att olika ljudvågor tar ut varandra så att säga.
desto mer i otakt med varandra desto tystare ljuddämpare !!!
= Desto mer du får ljudet att studsa inne i ljuddämparen desto tystare ljud ut så att säga...

Har man då lyckats att bygga en sån så behöver den nödvändigtvis ej bli stor !!
Dock hjälper "fiber fyllning" till att ta bort oönskade frekvenser av ljudet
( framför allt kortvågiga frekvenser, det man brukar kalla för vasst ljud ).
Satt i mina egna tankar nu då du ( Boost III ) säger att underliga stötvågor kan uppstå om man inte kör 2,5" rör rakt igenom burken.
För faktumet är att ljudvågor sprids sfäriskt och kan amplifieras mot ett matierals egna resonans som senare avger en resonans som får en delningsfrekvens av dom båda subtraherade resonanserna ?
eller är jag helt ute och cyklar ???

Så vid vissa frekvenser så bör alltså det kunna uppstå akustisk utsläckning...
då man skulle kunna fasvrida ljudet mot dess originalljud med exempelvis en annan pipa vilket skulle kunna resultera i att skotern absolut inte låter nånting ? med 2 pipor med i beräkningen då förståss.
För i det stora hela så defineras ljud som logaritmeradkvoter mellan 2 givna intensiteter av vilket 1 man redan känner till.
Så vad tror ni boys om detta ? :cool:
Helt rätt Biosteel :beer:

Precis det jag förklarar ovan gällande fenomenet med akustisk utsläckning.
Rent praktiskt så blir det aldrig riktigt så men man kan få jobbiga frekvenser för det mänskliga örat att jobba mot varann vilket leder till ett behagligt ljud.
Utnyttjas tex utav BMW för att få fram en viss ljudbild både inne i bilen och utanför utav sina motorer.
De har tom patent på det inom bilindustrin har jag för mig :hmmmm2:

Samma fenomen gäller då man bygger riktigt bra HiFi högtalare,
Bara en annan applikation av samma sak.


.
 
B

Biosteel

Sv: 2-Takt i min takt.....

Helt rätt Biosteel :beer:

Precis det jag förklarar ovan gällande fenomenet med akustisk utsläckning.
Rent praktiskt så blir det aldrig riktigt så men man kan få jobbiga frekvenser för det mänskliga örat att jobba mot varann vilket leder till ett behagligt ljud.
Utnyttjas tex utav BMW för att få fram en viss ljudbild både inne i bilen och utanför utav sina motorer.
De har tom patent på det inom bilindustrin har jag för mig :hmmmm2:

Samma fenomen gäller då man bygger riktigt bra HiFi högtalare,
Bara en annan applikation av samma sak.


.
Jo jag har sysslat med ljud i alla dess former och ofta tillämpning av akustik och är därför insatt i ämnet. Men hur skulle en tillämpning av akustisk utsläckning kunna ske i en skotermotor ?.


Faktum är att om ljudvågorna är bredare (våglängden) än sin egen axel på emiterraren så sker akustisk utsläckning (vanligt fenomen på bashögtalare utan låda).

Men då en skotermotor genererar ett flertal olika toner inom ett brett spektra bör det vara omöjligt att uppnå akustisk utsläckning utan endast på enstaka toner i jämförelse mot högtalare då dom arbetar med +-3 DB inom angivet område.

För trots allt måste nån ha försökt uppnå total tystnad i en skotermotor:confused::hmmmm2:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
satt i mina egna tankar nu då du säger att underliga stötvågor kan uppstå om man inte kör 2.5 cm rör rakt igenom burken.

He ,he nu är vi ute på highteck

Jag har ju såklart experimenterat med att ljud ska slå ut ljud i slutet på mc dämpare ivf.. En x650 med 2,5 tums utblås och 1 cylinder låter förskräckligt högt så jag gjorde ett expriment.

I slutet på dämparen grenade jag ut från detta 2,5 tums perfoprerade innerröret till dubbla mindre rör som gav samma flöde,Dom gick sedan i en böj och riktades slutligen mot varandra,,tanken avr att ljudvågerna skulle slå ut varandra en aning.
Resultate blev sämmre än vänta,,fick väl bort vissa höga toner men var inte vär besväret och utseendet att bygga så.
Jag har nog kört alla förekommande patenterade invändiga ljuddämpare som finns på marknaden , ( 1 cylindrig 4 takt!!) Det är som sagt svåras att få tyst på en 1 stånka,,ju fler cyllar desso enklare att strypa dämpare utan stora förluster kan man säga och flera cylindrar krossar varandras ljud Alla dämare som tagit ner ljudet med olika kammrar och rör och div har varit värdelösa i effektutag gämfört med vanligt perforör igenom sig. Bästa sättet att få ner ljudet i en perforördämpare jag komit fram till är att bara kona ner i slutpipan till mindre utblås,,Konas 45 grader ner till önskat mått.


Hur stora hål och täthet mellan hålen i perforör frågade någon.....Så små man kan få tag på,Lättast är att köpa en plåt som finns hos plåtslagaren, finns tätborrade 3mm hål och 4mm hål..så tätt som möjligt ska det vara mellan hålen.går bra med 4mm hål också bara man inte glämmer lind på myggnät av stål gärna rostfritt stål eller mässing så det inte rostar bort!!

Mina perforör kommer byggas av en dörr till elverk/data skåp från någon industri,,köpte en hel dörr på skroten,,3mm hål tätborrade 1mm gods:rock:
 
B

Biosteel

satt i mina egna tankar nu då du säger att underliga stötvågor kan uppstå om man inte kör 2.5 cm rör rakt igenom burken.

He ,he nu är vi ute på highteck

Jag har ju såklart experimenterat med att ljud ska slå ut ljud i slutet på mc dämpare ivf.. En x650 med 2,5 tums utblås och 1 cylinder låter förskräckligt högt så jag gjorde ett expriment.

I slutet på dämparen grenade jag ut från detta 2,5 tums perfoprerade innerröret till dubbla mindre rör som gav samma flöde,Dom gick sedan i en böj och riktades slutligen mot varandra,,tanken avr att ljudvågerna skulle slå ut varandra en aning.
Resultate blev sämmre än vänta,,fick väl bort vissa höga toner men var inte vär besväret och utseendet att bygga så.
Jag har nog kört alla förekommande patenterade invändiga ljuddämpare som finns på marknaden , ( 1 cylindrig 4 takt!!) Det är som sagt svåras att få tyst på en 1 stånka,,ju fler cyllar desso enklare att strypa dämpare utan stora förluster kan man säga och flera cylindrar krossar varandras ljud Alla dämare som tagit ner ljudet med olika kammrar och rör och div har varit värdelösa i effektutag gämfört med vanligt perforör igenom sig. Bästa sättet att få ner ljudet i en perforördämpare jag komit fram till är att bara kona ner i slutpipan till mindre utblås,,Konas 45 grader ner till önskat mått.


Hur stora hål och täthet mellan hålen i perforör frågade någon.....Så små man kan få tag på,Lättast är att köpa en plåt som finns hos plåtslagaren, finns tätborrade 3mm hål och 4mm hål..så tätt som möjligt ska det vara mellan hålen.går bra med 4mm hål också bara man inte glämmer lind på myggnät av stål gärna rostfritt stål eller mässing så det inte rostar bort!!

Mina perforör kommer byggas av en dörr till elverk/data skåp från någon industri,,köpte en hel dörr på skroten,,3mm hål tätborrade 1mm gods:rock:
Boost III även om du bygger en böj på en pipa och för ljudvågorna mot varandra så är detta oftast inte tillräckligt för att skapa den traditionella akustiska utsläckningen då ljudet även måste fasvridas 180 grader för att sedan möta originalljudet. Men när det gäller ljud i övrigt på skotrar så får det ses som en "omöjligt" att frambringa utsläckning över hela registrert. för som jag skrev tidigare så genererar en skotermotor ett flertal olika frekvenser över ett brett spektra. Säkerligen från 30hz upp över 10 000. och som jag även nämde tidigare så måste ljudvågorna från emitteraren vara större än dess egen axel vilket blir fruktansvärt problematiskt då man kommer upp till högre frekvenser.(ett bra exempel där är ju att tex diskanter inte behöver någon låda för våglängden på tonerna som genereras är alltid mindre än sin egen axel.:argh: Och om man skulle utföra ett expriment på detta så är det enda troliga sättet att man till exempel har en twin maskin och bygger om ena pipan så att ljudvågorna i den fasvänds 180 grader (vilket egentligen bara innebär en viss tidsförskjutning då toppen på ena ljudvågen möter botten på den andra) och att följdaktligen piporna förs ihop i en form av "burk" symmetriskt.
Följdaktligen vill jag säga att akustik omkring motorer inte är någon specialitet då jag tillämpat mina kunskaper till REN akustik och inte hur dom genereras i motorer.



en liten tanke från mig en måndag :ciao:
 
Last edited:
B

Biosteel

Akustiska utsläckningar och fasvridningar etc? ;)
i teorin är det enkelt men att tillämpa det i praktiken är svårare. det var jag Boost III och 2stroke som råkade sväva iväg lite och kort sagt om man översätter texten så funderar vi på om man skulle kunna få en skoter helt ljudlös och vilka möjligheter det finns :beer:
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
i teorin är det enkelt men att tillämpa det i praktiken är svårare. det var jag Boost III och 2stroke som råkade sväva iväg lite och kort sagt om man översätter texten så funderar vi på om man skulle kunna få en skoter helt ljudlös och vilka möjligheter det finns :beer:
skulle inte vara lika kul då :/ älskar att höra vråla ur två taktare ;D bara de inte är för högt
 
B

Biosteel

skulle inte vara lika kul då :/ älskar att höra vråla ur två taktare ;D bara de inte är för högt
jag skulle tycka de vore de grymmaste i hela världen att susa förbi någon på sjön i 200 blås ochj skotern är helt ljudlös. är inte det manligt så säg :rock:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Min skoter skulle mer än gärna få vara ljudlös. Fast helvete vad illa det skulle låta ifrån transmission osv.
 
B

Biosteel

Min skoter skulle mer än gärna få vara ljudlös. Fast helvete vad illa det skulle låta ifrån transmission osv.
det skulle egentligen inte vara någon omöjligt att använda akustisk utsläckning på transmissionen heller .:aetsch:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nått som blir svårt att få bort så är det matt ljudet. När man kör T660 så hör man fan inte motorn men hur mattan lever om när de går 90-100 :)