Den stora bitterheten

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Antar att dom flesta här noterat hur jobbigt alla oljebrännare tycker det är att det finns folk som oss som gillar Yamaha. Måste vara lite avundsjuka att vi Yamaha åkare slipper byta kolvar vart tredje år? :)

Själv blir jag bara mer och mer nöjd med att åka ett märke som andas god kvalité och som med turbo ger prestanda som 2takts åkarna aldrig kan få!

Men det är ju klart, är man lite underdimensionerad vad gäller muskelmassa så är det ju väldigt noga med kilona.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag förstår inte forum-tendensen riktigt. Har ett par bekanta som kör 4T och ett par som kör 2T. Alla är nöjda, att man kör olika maskiner handlar väl om vad man vill ha, tycker om och prioriterar främst.

Kör erat märke och erat val av motor - så kör jag mitt val :)

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Jag tycker ärligt att de inte klagas så mycket utanför märkes***** tråden. Och där är det just det som är meningen, att hacka på andra märken. sluta grina

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
ja jag håller med dig om allt gnäll ... bytte själv till 4t ifjol. ångrar mig inte överhuvudtaget!!! så grymt skönt å behöva fundera om man måste greja me skoter.. hade iofs en viper å dom är ju skottsäkra ... körde 600mil utan nått som helst problem. en anna trevlig grej är ju att efter man kört slipper man hänga ut kläder som luktar. ett annat stort plus är ju bränsleförbrukningen ligger på ca 1.6 liter milen nu å som bäst me gamla maskinen kom ja aldrig under 2 liter/milen oftast mellan 2.5-3 liter/milen.

Eriiik

Aktiv medlem
7 feb 2014
60
1
6
Örnsköldsvik
Spelar det någon roll vad man kör bara man är nöjd. Onödigt att gnälla på andras val av skotrar, deras smak är ju annorlunda än din

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag förstår inte forum-tendensen riktigt. Har ett par bekanta som kör 4T och ett par som kör 2T. Alla är nöjda, att man kör olika maskiner handlar väl om vad man vill ha, tycker om och prioriterar främst.

Kör erat märke och erat val av motor - så kör jag mitt val :)
+1.

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Hahaha vad är det här för kul tråd:) Nästan ännu roligare än märkesbajstråden. Yamaha ägare som tröstar Yamaha ägare smart! Tror inte något annat märke behöver en sån tråd :-D

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
Tror de bor en yamahaälskare i dig i smyg patrik ;) säger de ja sa innan i en annan tråd. den dan nått annat märke bygger en riktigt bra 4 takt kan dom ju säga till.

Hahaha vad är det här för kul tråd:) Nästan ännu roligare än märkesbajstråden. Yamaha ägare som tröstar Yamaha ägare smart! Tror inte något annat märke behöver en sån tråd :-D

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Tror de bor en yamahaälskare i dig i smyg patrik ;) säger de ja sa innan i en annan tråd. den dan nått annat märke bygger en riktigt bra 4 takt kan dom ju säga till.
Har ju haft 3st br250 plus att sambon haft en exiter2 så det fins inte en chans att jag äger en igen. Inte ens med cat chassit å turbo e intressant.

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
kan ju ha varit dom 4 bästa skotrarna du nånsin ägt ;)
insikten om va som är bra kommer så småninom för dig oxå ;)

Har ju haft 3st br250 plus att sambon haft en exiter2 så det fins inte en chans att jag äger en igen. Inte ens med cat chassit å turbo e intressant.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Eftersom detta är fel tråd för att kasta skit så kan man väll vara seriös.

Kan inte se vad denna tråd ska ge förutom att Yamaha förarna ska hålla varann om ryggen?

Eller vadr tanken? Allt som skrivs här verkar platsa i min tråd.

För övrigt så kan jag absolut förstå att folk väljer Yamaha. Hållbarheten är deras största försäljnings argument. De har hållbara motorer, har haft länge.

Men ska man göra en tråd över alla saker man gillar med olika märken tar det aldrig slut.

Och ska icke-Yamaha åkare acceptera yamaha-åkarnas val av maskin borde Yamaha-åkarna sluta snacka om all skruvning som krävs på de andra märkena.

Får väll jämföra årsmodeller (en -78 av ett märke mot en -11 av ett annat är inte jämförbart)

Jag själv kör som så många inte vet Arctic.

Har haft -03, -04, -05, -06, -08, -09, -13.

Vilket täcker upp alla motorer från Arctic under de år som Yamaha byggt 4t.

Jag törs garantera att oavsett vilken av mina gamla maskiner man vill välja, och ställer den mot en Yamaha av motsvarande årsmodell, sätter dem i händerna på samma förare och kör lika hårt/mjukt med båda. Så är det lika mycket pengar nerlagda i sig på Båda upp till säg 2000 mil (efter det är de så slut i chassit så jag skulle inte ha kvar någon av dem om det inte byts chassie)

Om nu någon som inte kan /vet att man måste underhålla en Yamaha vill diskutera detta vidare så kan vi fortsätta.

Men alla seriösa idioter här inne förstår detta själv.

Bara en så enkel sak som att Yamahas servisar är dyrare gör att en timmas kolvbyte vid 1000mil på arcticen inte gör snitt/mil dyrare än yamahan. I övrigt kräver de samma chassie omsorg (i det stora hela).

Lite ot: fulaste arcticen genom tiderna är zr millennium.... :-D

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Ungefär den här reaktionen jag väntat mig, kul test. Inte många Yamaha ägare som sa något för vi är oftast rätt tysta och vi försvarar vårat val när vi blir påhoppad vilket vi blir för det mesta, däri den stora bitterheten att hela tiden gå på Yamahaägare så fort tillfälle uppenbaras :)

Kul att andra märkesfantaster besöker ett Yamahaforum också, trevligt!

Jag har skruvat min beskärda del på min Nytro men allt som hänt är något jag orsakat själv när jag gjort fel såklart

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Den var ju en länk från bästa tråden. Men det är klart man besöker Yamaha 2015 tråden för å titta på caterna. Dock har inte japanerna tillfört något bra än på dom.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag är bitter pga. att jag kände mig tvungen att köpa en yamaha ifjol. Jag besitter den stora bitterheten. Jag vill ha en rapp, lätt, stark maskin, inte en som nästan har lite mer hk/kg ratio än en annan. Jag har en av industrins starkaste & maskinellt säkraste skotrar. Men jag är bitter.

Också bitter över att den förlängda Nytron jag köpte stod bredvid en förlängd Renegade 1200. Priset var samma med nytron har turbon. När ska 4tec'ens turbomaskiner rasa i pris?

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
i mitt fall så blev skillnaden i bränsleförbrukning på säsongen de man lägger på service nu då den har garanti.. så de känns helt okej tycker jag.