Diablo till 850?

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Nån som säljer shr(sled head Racing) p-drive vikter och deras kit med mera
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.874
112
63
Skellefteå
Fanns på blocket förra vintern. Jag beställde av Team Howards själv, samma tillverkare (Karl Crowell) som SHR vikterna. Mycket nöjd.
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Ser att många tillverkare kör med magneter till ramperna. Bra eller anus
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Ser att många tillverkare kör med magneter till ramperna. Bra eller anus
SHR har många bilder på sin sida på pajade magneter och elände dom ställt till med. Å andra sidan så kör han med annat system så att han skulle skryta upp magneter är väl inte så stor chans =)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hur verkade 966 ramperna?
Mer remtryck med dom?


Nej tiden har tyvärr inte funnits att prova.

Har haft maskin inne på uppdatering och har då fått nya 966 ramperna så ska prova med dom först. Ska vara liknande kurva som 990 men drygt 4g tyngre.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Jag har kört alldeles för lite ännu för att kunna ge något vettigt svar. Men det känns så däremot förlorar man lite gassvar om man går från 990 ramper.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Brantare kurva på dom? Såg du skrev att dom var tyngre men de borde ju gå justera till med pivotbult/brickor.
Upplever remslir I min så grubblar på vad man ska prova. 11 serie vikt lät intressant men frågan är om man måste schimsa kors för att få det bra.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Vägde och dom är 3.5g tyngre än 990 men kurvan är nästan identisk fick sätta i 33mm pivot som är 1.5g lättare än 38mm som sitter original. Jag har inte skjutit nån rem än med 966 så det verkar ju lovande och då kör jag 531 nu som jag körde oftast en dag eller i bästa fall en helg på ifjol. Men fortfarande för lite mil ännu för att kunna påstå att det funkar.

Nu går min riktigt bra och jag har kommit dit jag vill med min setup så test av polaris vikterna ligger på is just nu. Men ska man prova så tror jag inte 11 serien är att föredra då dom är lätt i toppen där det behövs vikt, funkade bra i proride 800 som hade klent med effekt men jag har provat den i axys och tyckte inte om den där, 10 serie är nog ett bättre alternativ.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Snötoken, vilken setup kom du fram till och hur lång maskin har du?

Jag har en 3500 med 59mm matta och 21/49 drevning, original 951 ramper och 42/38 helix.
Jag är nöjd med hur den går men funderar ändå på att testa 966-ramperna, mest för att 951 har fått dåliga omdömen på amerikanska forum. Möjligen sätter jag in en lite hårdare fjäder (Grön 417127137) i sekundären också. Funderar även på att testa att gå upp till 22-23 på övre drevet.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
SP 146”. I dagsläget delar jag inte med mig mer än vilka ramper jag använder.

951 är väldigt dålig i en lössnömaskin iallafall. 990 är bra men som jag nämnt tidigare så är den lite för lätt och då går det rem om man nyttjar skotern till dess gränser.

21/49 håller jag som en bra drevning, nu har du förvisso kortare maskin men jag hade inte börjat där. Jag har ökat toppfarten ca 10km/h trots original drevning, samma som du har. Rak 44 och grön fjäder är en bra kombination.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Kör shr kittet på min summit 154” 2017
967 ramp
150-350 primfjäder
Grön sek
40 helix
21-45 dreving
Körmässigt trivs jag med denna setup MEN jag får inte remmarna att hålla!
Monterade en ny 531 innan säsongen den gick 7mil innan den exploderade.
Och efter det 2 fransade ultimax remmar senaste svängen.
Ska linjera upp skiten med gripnrips preload verktyg för att se hur saker och ting står.
Funderar även på att byta helix till en 44-42 alt 44.
Körde sealevel uppdateringen 10mil förra vintern och sprängde en 391. + att jag upplevde skotern alldeles för lågt drevad.
Kör jag med för hög drevning? Ett par i gänget kör samma utan problem dock med diablos v-kitt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Har du org brp 967 ramper eller SHRs så kallade 967? (990 kurva men justerbara)

21/45 tycker jag är onödigt högt på en 154” med 3” matta på kortare maskiner kan man köra det. Jag hade rekommenderat dig att sätta 49 drev, 44 helix till att börja med.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har du org brp 967 ramper eller SHRs så kallade 967? (990 kurva men justerbara)

21/45 tycker jag är onödigt högt på en 154” med 3” matta på kortare maskiner kan man köra det. Jag hade rekommenderat dig att sätta 49 drev, 44 helix till att börja med.
Kör med SHRs 967 ramper.
Får ta och beställa ny helix och drev samt kolla linjeringen och hålla tummarna att det håller bättre.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Har du fått din maskin uppdaterad med nya motorkuddarna? Uppdateringen gällde även -17 om det fanns case med remproblem hos brp.
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Kör shr kittet på min summit 154” 2017
967 ramp
150-350 primfjäder
Grön sek
40 helix
21-45 dreving
Körmässigt trivs jag med denna setup MEN jag får inte remmarna att hålla!
Monterade en ny 531 innan säsongen den gick 7mil innan den exploderade.
Och efter det 2 fransade ultimax remmar senaste svängen.
Ska linjera upp skiten med gripnrips preload verktyg för att se hur saker och ting står.
Funderar även på att byta helix till en 44-42 alt 44.
Körde sealevel uppdateringen 10mil förra vintern och sprängde en 391. + att jag upplevde skotern alldeles för lågt drevad.
Kör jag med för hög drevning? Ett par i gänget kör samma utan problem dock med diablos v-kitt.
Har du Grip-n-Rips linjeringsverktyg? Har du beställt direkt från dom eller finns det någon i Sverige som säljer?

Blir intressant att höra vad denna linjeringen visar och ger. Meddela gärna resultat.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har du fått din maskin uppdaterad med nya motorkuddarna? Uppdateringen gällde även -17 om det fanns case med remproblem hos brp.
har inte fått kuddarna utbytta. Beställde SHRs tourqe stop i samma veva som kittet.
Skulle det vara värt att pröva en 42-38helix?
 
Last edited:

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har du Grip-n-Rips linjeringsverktyg? Har du beställt direkt från dom eller finns det någon i Sverige som säljer?

Blir intressant att höra vad denna linjeringen visar och ger. Meddela gärna resultat.
En kompis har också problem att få remmarna att hålla så han beställde hem ett från amerikat. 4mm schims under ptokudden och 2mm bakom sekundären behövdes för att komma rätt enligt gripnrip.