Enduro 700-01 136"

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Du maskerade bara originalhuven och sedan plastade ovanpå den?
Nackdelen är väl då att huven blir "en storlek" större.
Eller plastade du i formen du fick?
Hursomhelst, jobba på och snåla inte med spacklingen och slipningen, har själv plastat endel och det svåra är när man sedan skall slipa och fixa till finishen! Men du har ju kommit en bra bit på vägen till det färdiga resultatet.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om det är nån som får för sig att använda original huven som mall och göra en cross huv så tänk på att dekalerna mest troligt kommer släppa.

OT: Du kommer ha en riktig dräpare i vinter ;)

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Du maskerade bara originalhuven och sedan plastade ovanpå den?
Nackdelen är väl då att huven blir "en storlek" större.
Eller plastade du i formen du fick?
Hursomhelst, jobba på och snåla inte med spacklingen och slipningen, har själv plastat endel och det svåra är när man sedan skall slipa och fixa till finishen! Men du har ju kommit en bra bit på vägen till det färdiga resultatet.
Jag satte ett lager aluminiumfolie på huven och sen plastade jag.
Jag är självklart medveten om att den blir en storlek större men då det handlar om högst 1cm större så har det ingen betydelse. Den blir ju inte så pass stor så att den inte platsar på buken sen.
Däremot vet jag inte om jag ska vara så seriös med spacklingen, jag menar på att det ändå kommer vara en crosshuv men jag får se hur det blir när jag kommer till det. Måste ju ännu plasta till fronten m.m.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Om det är nån som får för sig att använda original huven som mall och göra en cross huv så tänk på att dekalerna mest troligt kommer släppa.

OT: Du kommer ha en riktig dräpare i vinter ;)
Jag har hört att det kan bli så pass varmt att lacken kan bli flammig och dekalerna kan lossna när den härdar, detta var dock inget jag upplevde. Har ju inga dekaler men jag har inte hittat några "värmeskador" på lacken heller...

Tack förresten. Hoppas jag hinner göra den klar till vintern, förra vintern stod den i delar...

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag har hört att det kan bli så pass varmt att lacken kan bli flammig och dekalerna kan lossna när den härdar, detta var dock inget jag upplevde. Har ju inga dekaler men jag har inte hittat några "värmeskador" på lacken heller...

Tack förresten. Hoppas jag hinner göra den klar till vintern, förra vintern stod den i delar...
hur mycket kostar det att göra en crosshuv själv?
Fin skoter btw :)

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
hur mycket kostar det att göra en crosshuv själv?
Fin skoter btw :)
Billigaste alternativet är att fara på någon firma där dom använder sig av polyester, glasfiberväv, härdare, spackel osv och höra om du inte kan få köpa en slurp. 5L polyester, glasfiber, härdare, spackel borde du landa på 3-400kr. Köper du allt på t ex biltema (bra grejer enl mig) så landar du väl på 6-700kr skulle jag tro.

Till trådskaparen: Jo det är sant, storleken har ingen betydelse :cool: Nämen, jag förstår hur du tänker. Jag funderar på att göra något liknande men efter första lagret väv + plast ta bort från mallen och plasta inifrån för att bygga så lite utåt som möjligt.

Vad hade du för % blandning härdare? Man vill ju inte ha alltför hård/spröd plast när det handlar om huven. Man undviker ju gärna sprickor så långt det går.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Till trådskaparen: Jo det är sant, storleken har ingen betydelse :cool: Nämen, jag förstår hur du tänker. Jag funderar på att göra något liknande men efter första lagret väv + plast ta bort från mallen och plasta inifrån för att bygga så lite utåt som möjligt.

Vad hade du för % blandning härdare? Man vill ju inte ha alltför hård/spröd plast när det handlar om huven. Man undviker ju gärna sprickor så långt det går.
Hur mycket tror du att du tjänar på att plasta innåt? En halv centimeter eller något sådant, så jag anser inte det vara värt det. Då tycker jag det är bättre att låta den vara på formen till den är färdigplastad.

Jag använde ungefär 1%. Blev rätt så mjuk, den lär inte spricka för minsta lilla iaf. Kan även tillägga att jag bara satte två lager glasfiber. Det räckte men jag ska förståss förstärka kanten mot buken sen.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Okej, jag trodde man gatt plasta tjockare än så. Men då är det ju inte att tänka på att plasta inifrån. Det låter väldigt nice att du fick ner vikten så pass mycket. Det är roligt när man får tillbaks av arbetet och mödan man lägger ner.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Ja, jag tycker att det räcker med 2 lager iaf. Det är ju klart att den tål lite mer kvistar och allt skit som man nu kör in i, men det är ju glasfiber... bara att laga om det spricker.

Förhoppningsvis ligger jag under 4kg med mätare, tyg och lyse sen, men det är ju iaf långt under originalhuvens vikt. Kommer bli SÅ skönt/kul sen när det bara är att starta och köra den på snö för första gången i förlängt utförande! Men då skär den väll...

Nordmarken

Aktiv medlem
16 jan 2009
84
0
6
Ser j*kligt bra ut.
funderar själv på att göra en huv i glasfiber fast inga ventilationer pga ska bara ha den till vattenåkning isåfall.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se

Förstärkningsplåten, nitad med stålnit.

Fotholken på plats.

Buk och frontbåge på plats.

Här ser man hur långt bak fästet till trailingarmen har varit, nu är den på någotlunda rätt plats.

Ute ur garaget igen. Hoppas man håller sig ifrån att skruva isär den allt för mycket igen i höst :)

Huven monterad.

Bakljus.

Bak och bromsljus.

Och en helhetsbild.

Sätter in ett filmklipp för roskull. Syns det att det är lite vallhund i hunden? :)
http://www.youtube.com/watch?v=ZICzd3lpTZE

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
blev riktigt bra de där :p Å den låter så härligt :D Såg riktigt bra ut med den blanksvarta huven :) Däremot är ja inte helt övertygad om bakljuset, ser så tomt ut på nått sätt, kanske om du satt dit nåra fler diodrader så de inte blir så tomt. Men grymt fin maskin du ha :) Bara att hoppas att den går riktigt bra i vinter då :)