EZ ryde boggie kopia

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Mjo, Mini.
Du bör mäta hur lång omkrets du har just nu på bygget, blir lurigt att få in positionen för drivhjulet, men försök. Du har bara 307cm att hålla dig innom ifall du ska använda orginalmattan och inte en 345.

Ang dämparlägden, de e placeringen på dem som är mindre lyckad snarare än längden.
Längre dämpare hade inte skadat, bara placeringen vart "bättre". .
tänker du på främre dämparen nu eller ?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Det du måste tänka på är ju att du ska runt drivhjulen också!!
Se de röda linjen, denna är omkretsen du måste "uppskatta" bättre, med uppskatta menar jag nästan att du måste sätta in drivhjulen i jiggen också för att du ska veta vad du har att röra dig med.

Till något annat, men innom ämnet. Mattspänningen.
Kika på denna skiss. Förstår du vad jag menar med den?
Du kanske har tur i din geometri att du inte blir så himla berörd, att din omkrets behålls genom slagen oavsett främre eller bakre kompression.
Kika liote hur de ser ut med detta i åtanke. Rätt va de är funkar boggien i guppen och markfrigång, men sågårt du nu komprimerar den så rappar mattan utav bara h-vete. No-slip drivhjul kan komma att bli ett måste för dig.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
du måste också tänka på var dina skidor kommer att hamna i allt detta, du måste ju placera övre främre infästningen så att MAX är vågrät med drivhjulens övre vändradie (hoppas ni är med å vad jag menar).
Du får ju inte sätta den dämparens axelinfästning så att det blir en "nerförsbacke" till drivhjulen.

Ska boggien funka och stå platt på marken med den höjningen du gjort då kan de bli knivigt, rätt som det är så komprimeras den främre dämparen per automatik när den står på platt mark.

Du kanske klarar dig, svårt att säga, jag bara påpekar. hur mkt. skulle du säga att du har höjt de båda infästningspunkterna?
DVS hur mkt högre upp är främre och bakre infästningarna nu mot orginal?

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge

min beställning kom idag så nu har jag montera den. Men fick en fundering angående sen när den är monterad om det är risk för brytning på kolvstången på den bakre stötdämparen när man svänger notera pilarna. Den är rätt stum i sidled just nu

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
På bilden tycker jag det ser ut som om drivhjulen är placerade nästan rakt ovanför främre delen på boggieskenorna? känns som att det finns stor risk att spetsa mattan på skenorna?

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
På bilden tycker jag det ser ut som om drivhjulen är placerade nästan rakt ovanför främre delen på boggieskenorna? känns som att det finns stor risk att spetsa mattan på skenorna?
finns viss risk hur blir det om man montera nå typ av hjul blir risken minimal då?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Skaffa ett youtubekonto, är inte svårare än så.
du kan välja när du laddar upp videon att bara dela den med de som har en direktlänk, dvs ifall man söker efter minisillens boggie så visas den inte i sökresultatet. Ifall du vill ha en viss anonymitet.

Ang. risken att du ska spetsa mattan, lura fram en axel som du fäster mellan boggieskenorna nästan absolut längst fram på skenorna. På denna axel så sätter du 2 hjul med en diameter lite längre än boggieskenans höjd.

lite exempel.-.
anti-stab kit är sökordet du vill använda ifall du ska googla..

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Det ska ja nog införskaffa nu till det roliga monterade in boggien helt idag och filmade. Fick ett lite problem att den vill fastna i botten men går jag av så flyger den opp igen framdämparen är skruvad till max hårdhet. Bakdämparen törs jag inte skruva så mycket mer kan ja ställa om bakdämparen vinkel lite grann?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Det ska ja nog införskaffa nu till det roliga monterade in boggien helt idag och filmade. Fick ett lite problem att den vill fastna i botten men går jag av så flyger den opp igen framdämparen är skruvad till max hårdhet. Bakdämparen törs jag inte skruva så mycket mer kan ja ställa om bakdämparen vinkel lite grann?
Att den fastnar i bottenläge blir pga av att dämparen/dämparna hamnar i för vågrätt vinkel. Då blir detta "dödläge". Så du får pröva att få lite mer vinkel på dämparna så ska det nog bli bra.