Har monterat xenon på gamla Polarisen

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
det går bra att köra xenon även på maskiner som har statorn jordad i chassit. man måste bara komma ihåg att ALDRIG jorda likströmskomponenter i chassit i det fallet.

koppla då enl. följande bild (ersätt originalregulatornj


i bilden så är det en rinabregulator med 3(!) kablar. gul röd och grön och regulatorns stomme är DC - till batteriet och måste isoleras från chassit.

är det fyra kablar på rinabregulatorn så behöver den inte isoleras utan den fjärde kabeln är DC - och skall gå direkt till batteriet.

vill man dock konvertera HELA skotern till likström måste man separera statorjorden från chassit.
tänk då på att vissa varvräknare kan sluta fungera då den får sin varvtalssignal från växelspänningen.
 

Guar

Medlem
5 jul 2011
8
0
1
Hallå! Det här är en ganska gammal tråd, men snart kommer snön och jag gissar att det är dom som funderar på detta. Även jag har en switchback och förra vintern upplevde jag samma problem som beskrivits i denna tråd. Min switchback har elstart och orginalbatteriet + orginalregulatorn klarade inte att leverera tillräckligt med ström när jag även kopplade in ballasterna i detta nät. Man kan göra som det beskrivits i denna tråd, dvs separera växelströmsjord från chassijord och montera in en bättre regulator. Men på vissa skotrar, tex min switchback -05, måste jag löda ända inne i statorn för att göra detta. Det kändes jättejobbigt så jag "fuskade" lite och gjorde på ett helt annat sätt :)

Jag åkte till biltema och köpte deras minsta gel batteri. Jag skaffade även en regulator med 4 trådar, dvs där regulatorns chassi ej är ansluten till dess DC jord. Sedan monterade jag in denna regulator + batteri som ett helt separat elsystem utan anslutning till något annat. Det enda dessa gör är att mata ballasterna med kräm. Skoterns normala DC nät med elstart är mao helt orört. Min switchback har nu alltså 2 batterier :) Det extra batteriet väger endast 1 kg, så viktmässigt är det är försumbart. En liten bild på installationen kommer här
 

Attachments

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Laddningen till gelbatteriet från Biltema räcker alltså för att driva lamporn utan några problem och du slipper kompletteringsladda det?

Jag blev så less av allt strul på Polarisen så jag höll mig borta från tråden i 1,5 år, men nu är man ändå lite småsugen när jag har avvecklat Polarisen och har en Triple Touring från Arctic Cat årsmodell -01, är lite sugen på att försöka få dit xenon på den
 

Guar

Medlem
5 jul 2011
8
0
1
Den enda laddning som gelbatteriet får är via den extra regulatorn som jag monterat in. Vid högt varvtal är det aldrig några problem, vid tomgång så levererar regulatorn ganska lite effekt vilket gör att ballasterna drivs av gelbatteriet. Om skotern går på tomgång så kommer xenonen därför endast lysa en "viss tid" innan spänningen sjunkit för mycket i batteriet. Jag köpte minsta gelbatteriet (2,5Ah) och med mina två 35W xenon lampor så lyser dom ca 5 min på tomgång innan den ena börjar blinka. Teoretiskt så borde den klara sig längre än 5 min på tomgång, men troligen är dessa batterier inte så bra i kyla. Men vadå... tomgång i 5 min... herregud, det är inte ofta den stackars skotern går på tomgång så länge :)
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
Var tar du laddningen till nya batteriet från,direkt från original batteriet eller från laddspolen?
 

jonnyl

Ny medlem
16 jan 2011
2
0
1
Obbola
Funderade på detta Xenon kit till min Polaris XC 600 SP.
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/xenonkit-tillbehor/xenonkit-mc-snoskoter/55w-h4-bi-xenon-cnlight-slim-mc-kit-utan-relakabel.html

Tanken var att bara sätta en likriktare som tål 100v/25A på kabeln som går till H4 kontakten för halvljuset. Sen koppla in detta Xenon kit som inte verkar kräva någon matning från batteri.
Då matnings spänningen för detta kit är 9V~32V så tror jag att den borde även fungera vid tomgångskörning.

Tanken var att använda likriktare från Kjell och Company för att slippa byta orginal voltregulatorn.
På detta sätt får jag avskild DC jord från AC jord då likriktaren tar tar AC in på 2 stift och ger +/- DC ut på 2 andra stift. Vad tror ni visst borde detta fungera?
 

Guar

Medlem
5 jul 2011
8
0
1
Även mina ballaster ska ha inspänning 9-32VDC, men trots det lyser det ej vid tomgång (utan batteri). Jag har dock läst på andra forum att det lyser på tomgång för vissa, men troligen kan det kanske vara skillnad på ballasterna och/eller spänningen i skotern. Man ska ha tur alltså...

Love: Laddspänningen till gelbatteriet kommer från regulatorn och den ska i sin tur ha AC in. Jag tog denna AC från samma ställe som matar orginalregulatorn.
 

Zvenne

Medlem
24 jun 2013
44
0
6
Norrtälje
Jag väcker tråden med en fråga: :ciao:

Är det någon som testat denna Xenonlampan som drivs med växelström AC 7-16V
Frågan är om den skulle fungera utan batteri?
Den är avsedd för motorcyklar med växelström på framlyset.

Länk: Ebay
 

Wheelieman

Medlem
3 feb 2013
30
0
6
Åkersberga
Lyfter tråden igen för att se om det är någon som testat xenonkitet till AC ström enligt ovan.

Tänkte samtidigt höra om någon vet om samtliga Polarismaskiner har ljusspolen jordad direkt i statorn?
Har en 900 Rmk 151 -06 som jag tänkte montera in xenon på.
Eller om någon känner till var man kan hitta ett kopplingsschema till denna.