Hjälmkamera?

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
beställde nyss en contour gps+extra fästkuddar, vägg-laddare och väska. slutpriset blev bara 2955kr vilket jag tycker är grymt billigt om man ska jämföra med GoPro :)
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Jag kör med en GoPro HD 1080p dvs. värsta varianten, tycker den e skitbra, fick den till ett grymt pris också, 2100:- Ny, komplett, utan frakt och utan tull från staterna, ibland har man tur ;)
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
ett tips till er som går gymnasiet elelr jobbar inom det, är att utnytja student rabbaten på dustinhome.se bli ju nästa 50% på vissa saker
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Jag kör med en GoPro HD 1080p dvs. värsta varianten, tycker den e skitbra, fick den till ett grymt pris också, 2100:- Ny, komplett, utan frakt och utan tull från staterna, ibland har man tur ;)
kör oxå med hero HD.. fick min för 1800:- med frakt till swe från usa.. :) auktioner har sina bra stunder :)
 

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Ska köpa en kamera nu men undrar vad kör ni med för minneskort? Vill köpa ett 16Gb men om man köper klass 2 skriver det i 8mb/s men hur blir det om man filmar 15mb/s ??
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
har lite funderingar... jag har typ precis köpt en Gopro HD..
provade den på skotern idag för första gången.. när jag kom hem och skulle kolla på inspelningarna så verkar det som att kameran stänger av bara rätt vare e...why??

sen, varför blir det inte samma "fisheye" effekt på filminspelningen som när man tar bilder?
och när jag ska slå på kameran efter att den har vart avstängd så måste man bläddra fram till filmläget varje gång.. går det inte att få så den börjar i filmläget?

sen blir ju ljudet heeelt kakkigt! blåser det lite på kameran så låter det ju fan! ska man behöva ha en separat inspelare för ljudet? nää de där tycker jag att dom får fixa till!!
Som Tjabo sa längre upp, så kan det vara så att din kamera är inställd på att stänga av sig efter en viss inprogrammerad tid.

Om du slår på den, trycker på Power/mode tills det står Set, trycker på Shutter-knappen, och sen hoppar du över första inställningen där det står antingen OnF (standard) eller OnO, och går vidare till andra inställningen med hjälp av Power/mode-knappen.
Där kan man välja mellan F, P, 3, PES.
Det du ska ha där är F, vilket du väljer med hjälp av Shutter-knappen. Då kommer du direkt till film-läget när du slår på kameran.

För att få bort avstängningen efter en viss tid så får du trycka ca 12 gånger om jag räknat rätt, på Mode-knappen igen.
Om det står något av 60, 120 eller 300 så får du ändra det med hjälp av Shutter-knappen. Det det ska stå för dig där är OFF.
Då är det du som styr när du ska stänga av kameran helt.

Fisheye-effekten du pratar om; det blir en viss effekt när du filmar också, om du kollar på kanterna.
Men mycket har att göra med avståndet också, och vad som finns runtomkring dig. Är det stora öppna ytor så syns effekten mindre, men är det en massa träd eller dylikt runtomkring dig så syns effekten mer.
Jag kan dock inte säga skillnaden riktigt nu, hur mycket "fisheye"-effekt du får med vardera filmning och foton.

Filmar du i Full-HD, r5, 1080p, så är bildvinkeln 127*. I alla dom lägre upplösningarna så är bildvinkeln 170*, precis som den är vid vanliga stillbilder.
Men jag kan höra av mig när jag testat lite mer, angående "fisheye"-effekten, om du inte har testat själv förstås.

Ett tips är att filma i r3, med upplösningen 720p och antingen 50 eller 60 bilder/s, beroende på om kameran är inställd på PAL eller NTSC.
Visst, du tappar lite i upplösning (tror inte du kommer tänka så mycket på det), men du får mindre vibrationer i bilden.
I alla dom andra upplösningarna är bildhastigheten 25 eller 30 bilder/s.

Vindbruset kan avhjälpas genom att sätta dit den andra luckan, med två avlånga hål. Visst, den blir inte vattentät längre och du kanske inte får bort allt, men upp till 160 Mph så ska det bli avsevärt mindre brus sägs det.
Åker du fortare än 160 Mph så använd det vattentäta locket.
Jag kör dock med det vattentäta locket, just in case man skulle tappa den på något vis.


är det någon mer än jag som har problem med Gopro hd?

min har börjat strula som fan... den kan spela in i 5 min eller 40 min de är olika varje gång, sen helt plötligt så slutar den röda lampan blinka (utan att ha rört kameran) och kameran hakar upp sig helt, man måste ta ur batteriet.. sen när man sätter i batteriet igen så står det SOS på displayen :S
jag har provat att formatera mitt 32gb Sandisk sd kort och har även installerat den nya firmware uppdateringen som finns på deras sida...

vad ska man ta sig till?
Som This_is_me säger så funkar dom dåligt med 32 gb kort, så skaffa hellre ett 16 gb.
Det som jag kör med och som funkar mycket bra är Sandisk Video HD SDHC 16GB. Teknikmagasinet har bäst pris på dom. 539 kr om du beställer på nätet + frakt.

Angående firmware-uppgraderingen så har jag läst att det strulat för några efter att dom gjort den.
Om du "gillar" GoPro's sida på facebook, så kan du hitta massa nyttigt där folk skriver om sina upplevelser, men även om problem dom haft. Dom lägger också ut ett "Photo of the day" och en "Video of the day", som väljs ut bland dom foton/videoklipp som folk lägger till på deras sida. Du kan även skriva en kommentar själv, men det vet du nog hur det funkar :)
Brukar få svar nästan direkt från någon annan användare, eller från GoPro själv.
Detta är taget från GoPro's facebook-sida:

"I just upgraded my firmware - now, my gopro hero only records for about 30 - 40 seconds in r3 mode with a class 4 card and a freshly charged battery. Any thoughts? I used it last week on the original firmware and it worked great. This week.... no good. Any help would be appreciated."

"figured it out... the camera did not like me custom naming the SDHC card. (which I did the first time I dumped the video off the card which was the same time I did firmware.) I reformated the card and I am back in business."

Hoppas du förstår allt jag sagt, och att det var till någon nytta :)

Ska köpa en kamera nu men undrar vad kör ni med för minneskort? Vill köpa ett 16Gb men om man köper klass 2 skriver det i 8mb/s men hur blir det om man filmar 15mb/s ??
Som jag svarade på goliath, så använder jag ett Sandisk Video HD SDHC 16GB. Finns som sagt på teknikmagasinet.se för 539 kr + frakt.
Det kortet är speciellt utvecklat för videokameror och har en läs-/skrivhastighet på ca 15 mb/s.
För mig funkar det riktigt bra, och det ska dessutom tåla höga temperaturer, åt bägge håll.

Hoppas du hittar ett kort som du blir nöjd med :)
 
Last edited:

Danielk

Medlem
25 okt 2010
8
0
1
Hörnefors
Det är ganska stor skillnad på 30 och 60 fps. Med 60fps så får du en mindre ryckig bild och man kan få en riktigt mjuk slowmotion.
 
C

CROA

Ni mer GoPro, hur har ni monterat kameran på hjälmen?
Gärna med bild.

Funderar på att kasta upp den mitt på hjälmen men är rädd för att skärmen ska täcka bilden?
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag har fästen både uppe på hjälmen och på sidan. Tycker det blir bättre när jag har den på sidan. men det där är en smaksak!
Har inga bilder tyvärr.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Hej, är sugen på en hjälmkamera men vet inte riktigt om man ska ta 960p eller 1080p. Jag kommer bara filma för att de är roligt och lägga upp nå filmer men jag vill att de ska vara bra kvalité på filmen annars kommer de bli att jag inte använder den (om de mycke dålig kvalite)... Jag har läst men jag förstår som inte skillnaden mellan 960 och 1080.
Och i vissa filmer man ser där de är filmat med en hjälmkamera så ser man ibland bara framför skotern. Jag vill att man både ska se skotern och en bit uppåt?
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Vad använder ni för redigerings prog? kört lite med Adobe men dels är de invecklat (mest för att jag int orka sätta mig in i de) men de jag är mest störd på är ut kvaliten! kör jag in 720p som direkt från kameran är bra kvalla så har jag då inte hitta nå bra ut format från Adobe blir mest ba suddigt tycker jag, gär iaf inte jämföra med original filmen. är en vholdr 1080 jag har
 

Mikey2000

Medlem
26 jul 2005
22
0
1
Gäddede
Jag använder Sony vegas studio 10 hd som redigeringsprogram, tycker det är mkt lättarbetat och funkar kalasbra vid både klippning och rendering av filmen. Och är man osäker på hur man ska lägga till nån effekt eller liknande så finns det grymt mkt hjälpfilmer på youtube.