iq 600 rr turbo

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
jo jag tror det gör skillnad, åker själv med vattenkyld snurra. :) Man blir som beroende när man fått känna när det sliter i armarna. :)

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Efter dagens åkning så bestämde jag mig för att byta oljepump, vet inte om den gamla tog stryk när oljetempen drog i väg över 110 grader eller vad som blivit. Får iaf bara 1bar lite drygt i oljetryck. Så nu har jag köpt en mustigare pump:) får väl se om den funkar bättre, den gamla va ju rätt liten.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Bakslag.. Mustigare pump va inge bra, drar för mycket ström:( blev till att byta tillbaka till den mindre igen. Tog även bort btr'en som jag haft som tyckregulator för oljan i tron om att den tjuvläkte. Vilket den måste ha gjort ytterst lite. Men, när oljan blir varm så får jag iaf bara 1,5bars oljetryck.. 4bar med kall olja. Kör med 10 - 30 olja, vad ska jag ha för olja som inte blir så tunn när den blir varm och ändå inte för tjock kall? Tacksam för hjälp och råd angående detta. Sen så skulle jag behöva vikta på lite i primären sen jag bytte fjäder. Om man viktar på i dom yttersta hålen i vikterna, blir det hammar effekt då eller?

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Glömde nästan bort, i går eftermiddag när vi va på väg hem efter en liten sväng så märkte jag att det fattades 2 hekto laddtryck, märkligt tänkte man ju. Trodde först att dom nya reedbladen i plenumet hade sagt upp sig men det visade sig att det va plenumet som hade spruckit. Två stycken 8 - 9cm långa prickor.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.773
845
113
Kramfors
Bakslag.. Mustigare pump va inge bra, drar för mycket ström:( blev till att byta tillbaka till den mindre igen. Tog även bort btr'en som jag haft som tyckregulator för oljan i tron om att den tjuvläkte. Vilket den måste ha gjort ytterst lite. Men, när oljan blir varm så får jag iaf bara 1,5bars oljetryck.. 4bar med kall olja. Kör med 10 - 30 olja, vad ska jag ha för olja som inte blir så tunn när den blir varm och ändå inte för tjock kall? Tacksam för hjälp och råd angående detta. Sen så skulle jag behöva vikta på lite i primären sen jag bytte fjäder. Om man viktar på i dom yttersta hålen i vikterna, blir det hammar effekt då eller?
Bästa olja är helsyntet 5w-50w eller om du hittar en 5w-60w då har du bra kallegenskaper och 50w i slutet klarar gå 140gr konstant i värsta fall så då behåller den oljetrycket högt även över 100+gr . 10-30 är inte helt bra för 20- grader och klarar inte höga tempraturer, det är en bra svenssonolja för bil kan man säga.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Blev en liten sväng i garaget i kväll, hällde i 5w-50 olja, viktade på 3g i dom yttre hålen på vikterna samt sänkte nålarna ett hack. Får väl se om nån av ändringarna gjorde nån skillnad i morgon, både 3g och ett hack känns ju löjligt..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Som jag misstänkte så gjorde 3g inte just nån skillnad, skulle behövt minst typ 8g känndes det som. kan man inte dra i en m6 bult med mutter ist? eller lägga en bricka med på niten? 5w-50 oljan verkar då vara lite bättre än 0w-30 i allafall så de va ju bra:) beträffande nålarna så gjorde det ingen skillnad, misstänker att jag måste gå ner ännu mer i lågfart ist för att få bort det lilla bluddret som är strax efter tomgång.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Köp ingen till sån bara...
Kolla tex. på denna bredbandsmätare med sond och loggfunktion istället för samma pris som din, och det är i sverige ;)

http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=183&products_id=1195&osCsid=d0b2fdcf407f57cfe84c0e3b40f18167

Jag har bara en smalbands lamda . Man ser ivf om den går fett eller för snålt ,den läser bara mellan ca 13-14,5 så när man väl hittat dithän visar den lika bra som en bredbandare. Problemet är om man vill köra 11-12 på full gas för det visar i mitt fall bara alla dioder lysande så man har ingen koll på hur fett man bestyckat. Och när man kör snålare än 14,5 så visar den alla dioder släckta viket gör att man inte har en aning om hur snålt man ligger. Fördelen är ivf att man ser om man ligger snålt så man avbryter genast en gasning om alla lampor slocknar.Min mätare har 10st dioder och sålänge man har alla tända eller fladdrande är man hyffsat säker 5-8 dioder tända är ca 13 arf

200 dollar komplett med sond var kanonbra pris så det måste man slå till på.

Problemet med bara läsa stift är att dom behöver närmare en tim åka med bef bestyckning för att hinna visa rätt färg. När man bestyckat in med arf så bör man kolla färgen på stiften efter någ tim åka attt dom verkar stämma med mätningen vilket dom brukar göra .

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Du skulle nog haft supertip vikter.. jag tillverkade förut 5grams nitar till mina mtx vikter förut så grundvikt + 10gram får man då plats med.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu när den går rent så passade jag på att börja på en uppsättning alu insug:eyebrows:

DSC01436.jpg

Bara resten kvar nu:wondering:

DSC01437.jpg

Träfräsen funkade klockrent i aluminium också:cheesy:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ett sånt här kitt kan ju inte vara så svårt att bygga tycker jag, nån som kört med timbersled boggie och kan ge en recension?

timbersled.jpg

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
åkt en tur nu på förmiddan, oljan håller 85-90*c. Men när skotern blir riktigt varm så börjar den småbluddra.. Måste ju vara att den får i sig varm luft som den vill bluddra lite? tryckröret blir faktiskt rätt så varmt. sen så måste jag hålla utkik efter en bättre turbo, en som spolar lite snabbare kanske med lite mindre avgashus eller nått.. någon som vet vilken mih turbo som är likvärdig en t3/t4?
Sen så klurar jag lite på vad det blir för skillnad om man pluggar slangarna till vesarna, öppnar dom tidigare då eller? låsa dom öppna funkade då inte alls.. :help:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Gjorde ett litet ryck med alu insugen ikväll och fick dom svetsade, bara lite puttsning inuti kvar:) provade att plugga vesarna också, får väl se om det gör någon skillnad.

DSC01448.jpg

DSC01442.jpg