iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
1bar= dubbelt i dom flesta fall
Gäller det även 2t? Fanns nån formel i en biltidning förr som löd typ: originaleffekt 100hk, alltså 100hästar vid 1bars atmosfäriskt tryck. Laddar man tex 0.5bar så räknade man 100X1,5 osv beroende på vilket ladd man körde med. Räknar man på det viset så skulle det vara 192hk i min 600. Själv så tvivlar jag på att man kan räkna på det sättet på en 2t motor.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Matade in siffrorna i simulatorn beräkningen utgår från lufttemp + 15 grader.
Motorn med kompsänkningen utan laddtryck = 107,36hk med 0,6 bar = 147,57hk (compressor pressure ratio 1,62 air volume flow cfm 217)
Beräkningarna är vid 8200 rpm
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Mxz vart så här 131,64 hk med 0,6 ladd = 180,94 hk /7750 rpm
Har kollat en del bromsningar ser ut som max effekten flyttas upp några hundra rpm med turbo
0,6 bar/8000rpm= 186,77 hk
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Tror värdena stämmer rätt bra har sett bromspapper på 800r motorn 8200rpm/187hk/0,52bar
I simulatorn blev det 183 hk
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vad har du för program när du räknar sånt där? 147hk känns ju rätt lite.. Måste nog öka på laddtrycket:p men hur stor skillnad blir det på vridmoment då? Är ju det som jag tycker man märkt mest skillnad på, att det inte sackar de minsta i långa branta backar utan bara går lite goare:)
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Om du ska räkna ut effekten vid havsnivå så är det sfäriska trycket 1bar vid havsnivå och laddar du 0,6bar räknar du orighk.x 1,6= överladdad effekt
120x1,6=192
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu va det lite olika bud, 192hästar har jag lite svårt att tro det är, mer åt 150isf. Kan iaf säga att den går mycket bättre än summit800an jag hade före. Men vill nog ha170-180 hästar innan jag är nöjd.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
klart det är inga exakta uppgifter det vet man ju aldrig men det är på det sättet jag har fått förklarat att man brukar räkna ut den ungefärliga effekten
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jo så har jag läst att man kan räkna också, men tror att det håller bara typ bilar.. Tkr, du får gärna kolla vilket ladd som skulle krävas för 180hk enligt simulatorn:)
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Det verkar krävas 1.25 ladd för 182 hk. alla beräkningar är vid lufttemp +15
Verkningsgrad intercooler vad är normalt?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Vi testar med en intercooler i beräkningarna i bilvärden brukar man prata om verkningsgrad 65%
Detta ger 166hk vid 0,6b 8200 rpm
179hk 0.75b 8200 rpm
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Du har kanske lägre insugstemp än 15 grader som simulatorn beräknar på och då något högre effekt
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Aluinsugen är nu tillslipade. får se vad mätningen av mottryck säger, är det bra nu så blir det nog en höjning av laddtrycket i helgen:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
mottrycket ligger på 0,4bar över laddtrycket, är väl ganska lagomt? mätt mitt på pipan. så nu blir det aluinsug och 0,9 i ladd:p