Kvalité Tobe kläder

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Men man kanske få se funktion före utseende. För hålla på köpa nya byxor efter halva säsongen gått funkar inte!

Var och kollade på dom igen. Revorna ser ut som man gått lös med kniv.
Och då det är skal så är det ju öppet rakt in till understället! Tacksamt...
Reklamera skiten, dom marknadsför sig sig skoterkläder och då ska det också hålla..
Appro på kvalite så är jag inte så imponerad av hmk skornas kvalite heller :(
Så jag vette fasiken vad man ska ha egentligen...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kostar inte ToBe nästan lika mycket som Kim?
Och isåfall, varför köper man ToBe? Budgetrackel verkar det som..
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kostar inte ToBe nästan lika mycket som Kim?
Och isåfall, varför köper man ToBe? Budgetrackel verkar det som..
För att folk vill ha coola "skoter" kläder. Verkar vara jävligt mycket viktigare med coola kläder än med fungerande.

Asker: Om det inte är allt för viktigt med FETA boots ala snowboardstuket, så kan jag med risk för att bli tjatig nu, återigen tipsa om Haglöfs Grym Hi har jag kört i snart tre säsonger nu och jag har aldrig varit blöt eller svettig. Jag har en sladdrig höger fotled som jag stukar med jämna mellanrum, men aldrig med den här kängan. Stabil som fan, men man kan gå hur långt som helst i dom utan problem. Hela och fina efter tre säsonger skoter/hike/lek med barnen mm
Bra pris nu: http://www.outdoorexperten.se/p-15982-haglfs-grym-hi.aspx?affiliateID=10058
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Reklamera skiten, dom marknadsför sig sig skoterkläder och då ska det också hålla..
Appro på kvalite så är jag inte så imponerad av hmk skornas kvalite heller :(
Så jag vette fasiken vad man ska ha egentligen...
Har mailat företaget jag köpte som från. Men nu 2 dagar senare har man inte hört ej ljud från dom! :/
Apropå Hmk.. Köpte mig ett par Team Boa inför denna vinter. Riktigt nöjda med dom men nu förstå man ju varför Focus Boa har dubbla rattar.
Drar man åt skorna så dom sitter bra så efter ett tag då man rört benet så har man ju dragit åt hårdare nertill och dom känns lösa i skoskaftet..
Vilket resulterade för mig i att man 5v senare fortfarande har känselbortfall i tårna.
Vad har du för problem med dina Asker?
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Kör också ToBe med en massa små hål vid knän och neråt, två säsonger och ser förjävligt ut :p
Borde vara enkelt och förstärka just vid knän och smalben med tjockare tyg?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har ett gammalt Tobe Polaris dragon ställ. Det har jag både kört skoter och enduro med och det håller riktigt bra må jag säga!
Men där känner man på tyget att det är tjockare.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
HMK skorna är super bra men dom gillar inte vassa fotsteg nå vidare :-( Sulan är för mjuk verkar det som har hål rätt igenom mina efter 1,5 säsong..........

Angående kläder så är jag supernöjd med mina KLIM å efter en tvätt med superduper goretex tvätt vart dom som nya igen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Vad har du för problem med dina Asker?
Det är sulan som är problemet, skitnöjd med skorna i övrigt men dom kommer inte hålla säsongen ut.. och då har jag inte änns kunna kört 100% pga av skadan... Hur fan kan man göra så dyra skor som inte håller för skoterkörning?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Angående kläder så är jag supernöjd med mina KLIM å efter en tvätt med superduper goretex tvätt vart dom som nya igen :)
Vad är det för medel? Så man vet när mitt ställ ska tvättas om några år :)

Tvättade mitt förra goretex-ställ och då läste jag på nätet länge före tvätten och kom fram till att man skulle tvätta som vanligt och att torktumlingen gjorde goretexen som ny igen.
Dock blev stället aldrig sig själv efter tvätten,men rent blev det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag impregnerar mitt klimställ minst en gång per säsong. Sprayar med något Gore-tex mumbojumbo. Vet inte om det gör någon skillnad men det rekommenderas att man gör det.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Det är sulan som är problemet, skitnöjd med skorna i övrigt men dom kommer inte hålla säsongen ut.. och då har jag inte änns kunna kört 100% pga av skadan... Hur fan kan man göra så dyra skor som inte håller för skoterkörning?
Nu när jag läste de här var jag tvungen att kolla på mina och dom är ju jäkligt nötta efter bara två helgers körning :(


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Vad är det för medel? Så man vet när mitt ställ ska tvättas om några år :)

Tvättade mitt förra goretex-ställ och då läste jag på nätet länge före tvätten och kom fram till att man skulle tvätta som vanligt och att torktumlingen gjorde goretexen som ny igen.
Dock blev stället aldrig sig själv efter tvätten,men rent blev det.
NIKWAX Goretex tvätt nånting en vit flaska med grönt lock ca 50cl
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nu när jag läste de här var jag tvungen att kolla på mina och dom är ju jäkligt nötta efter bara två helgers körning :(


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Ja jag hade kört 2 helgen. Hittade 2 hål. Sen efter saxnäsresan då det kördes 3 dagar så var det bara skit kvar av byxorna. Och företaget jag köpt dom av verkar inte vara så villig på att svara på mina mail heller.
Nä.. Aldrig mer detta märke!
 

Tomas-TOBE

Ny medlem
5 mar 2013
4
0
1
Hej!
Hittade denna intressanta tråd så jag tänkte att vi skulle bemöta en del av frågorna som ställs.
När det gäller eventuella reklamationer så är det viktigt att ni först tar kontakt med återförsäljaren där ni köpt plagget. De kommer sedan hjälpa er med en ny produkt eller att få plagget reparet hos vår sömmerska.


Vi har tack och lov väldigt få reklamationer på våra produkter. Vi står alltid bakom vår produkt till 100% även om det inte betyder att vi alltid godkänner alla typer av reklamationer. De problem som vi sett en viss ökning på de senaste åren är direkta revor i tyget, företrädesvis långt ned på benen. Det hänger som ni säkert förstår ihop med de oerhört vassa fotsteg som sitter på de flesta nya snöskotrar. Detta är normalt sett inte en reklamation även om vi gör allt vi kan för att förebygga sådan problem med förstärkningstyger.
Men som en av er uttryckte, "det som om knivar skurit genom tyget". Mot detta är det oerhört svårt att skydda plagget, det är trots allt tyg vi pratar om.

Jag diskuterar gärna här om ni har frågor om olika tygers egenskaper som vattentäthet, andning eller hållbarhet.
Ämnet är intressant eftersom kläder ofta är dyra och vi alla har högt ställda förväntningar på dem.
Som skoteråkare är jag själv först att drabbas om vi säljer något vi kunde gjort bättre, och jag gillar inte att vara blöt eller ha trasiga byxor mer än någon annan.

Tomas Berntsson
VD/Puder-junkie
WWW.TOBEOUTERWEAR.COM
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Hur blir det med 2014 lineup? När kommer dom ut i handeln? Och får vi samma förmån som de i staterna, dvs 15% innan ett visst datum?
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tomas: Kan beställa en custom overall där man bestämmer färg på tyg och dragkedja? Det skulle vara trevligt.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har varit i kontakt med firman jag köpte dom av och fick till svar att det berodde på yttre påverkan och därav ingen garanti.
Håller till fullo med dig att dagens fotsteg är vassa och river sönder kläder som inget. Men samtidigt så tycker jag man borde märka revor/märken på mina knäskydd? Och än värre för dom som kör utan knäskydd..?
Kan inte förklara hur jag lyckats få alla revor/hål jag har men att allt skulle bero på fotstegen har jag lite svårt att tro.
I samma takt som vassare fotsteg har utvecklats så har intresset för tekniskt skogskörning blivit mer och mer populärt.

Fick oxå förklarat för mig att det finns byxor men olika sorters material. Tunnare och tjockare. Och jag misstänker att jag köpt det förstnämnda men skulle kanske haft det tjockare.
Hur ser jag sånt som kund via er hemsida om jag ska köpa ett klädesplagg?

Dom skulle sätta mig i kontakt med serviceavdelningen om jag ville men det kändes tyvärr inte som en hjälp för stunden då jag tvivlade på hållbarheten på resterande av plagget. (Ovanför knäna)
Men då det är dom rymligaste/skönaste byxorna jag haft så kanske jag får överväga att skicka och reparera dom.
 

Tomas-TOBE

Ny medlem
5 mar 2013
4
0
1
Niro, Det är olika företag som säljer våra kläder i olika länder och jag tror inte distributören i Sverige gått ut med samma erbjudande.

Kenth, Det går, nästan i alla fall. Vi kan göra modifieringar på produktionsplagg i Sverige hos vår sömmerska. Ibland förlänger vi benen, lägger ut midjan eller gör brodyrer och andra modifikationer. Vi skulle t.ex kunna byta dragkedjor till en annan färg.

Fanzy, Ja, åka utan knäskydd skulle jag nog aldrig utsätta mig för. Kan potentiellt göra fruktansvärt ont...
Det stämmer att olika plagg från våra olika kollektioner under åren haft olika material och funktion. Kläderna vi tillverkar nu i TOBE 2.0 kollektionen är alla tillverkade i ett japansk tyg som heter Dermizax. Det är oerhört slitstarkt och har en andning och vattentäthet som överstiger prestandan i alla GoreTex material. Nu ska sådana här siffror tas med en nypa salt oavsett vem de kommer från. Det är trots allt resultaten ute i verkligheten som räknas, men vi är oerhört nöjda med Dermizax och hur det fungerar. Som förstärkning använder vi en kevlarförstärkt Cordura väv.


Som många säkert märkt har våra priser stigit sedan vi introducerade vår 2.0 kollektion.
Det är i sig beklagligt men förklaras av de nya tekniker och komponenter vi använder oss av för att göra kläderna så bra det är möjligt. Det är mycket facktermer och försäljningsknep i den här branschen, precis som i de flesta andra branscher. Det är mycket att hålla reda på så det är förståeligt att många konsumeter inte förstår skillnaden mellan allt som sägs. Det är kort sagt skillnad mellan t.ex vår overall för nästan 6000:- och en billigare kopia.

Jag satte ihop en liten ordlista ifall någon är intresserad.

#"Critical seam sealed" vs ett heltejpat plagg plagg. Det förstnämnda betyder helt enkelt att tillverkaren för att spara pengar tejpat valda kritiska delar av jackan eller byxans sömmar istället för alla sömmar. Att tejpa en söm är en dyr process som tar tid. Som Dermizax-märke använder vi endast tejp anpassad till det specifika tyg vi använder. På de flesta billigare klädmärken köps tejpen in från en tillverkare utan insikt i materialet den ska fästas mot. Resultatet blir också därefter.

#Nylon vs Polyester.
Polyester är en billigare typ av tyg och känns igen på att den har en glansig yta och i kyla upplevs som prasslig. Nylon har en mer naturlig känsla och är en starkare fiber. Den är också dyrare vilket påverkar priset på det färdiga plagget i hög grad. Exempelvis kan ett polyestertyg av det typ som används i vinterkläder kosta så lite som $2 - $3 per meter medan det Dermizax tyg vi använder kan kosta uppemot $11 - $13 per meter. Vi har just släppt en begränsad upplaga av vår overall helt tillverkad i ett Kevlar-förstärkt tyg. Jag avslöjar inga branschhemligheter om jag berättar att det tyget kostar nästan $18 per meter.

#Blixtlås är en annan dyr komponent där stora pengar finns att spara om man är beredd att ta lite genvägar.
Vi använder uteslutande blixtlås från YKK, världens största tillverkare. De är definitivt inte billigast men de har en hög och jämn kvalitet och vi får den spårbarhet på alla ingående komponenter vi behöver för att kunna garantera vår kvalitet. Hade vi nöjt oss med billigare asiatiska kopior som många gör hade vi riskerat att få mycket dyra reklamationer som följd.

#Vattentäthet och andning. Att ett tyg kan vara vattentätt samtidigt som det andas låter kanske märkligt. Den vanligaste tekniken är den som goretex och många andra tillverkare använder. Tyget är på insidan belagt med ett material som är så finmaskigt att vatten i flytande form inte tar sig igenom på grund av ytspänningen. Vattenånga, dvs din svett, tar sig däremot igenom utan problem eftersom de enskilda molekylerna passerar igenom till skillnad från vatten.
Porösa material som Goretex är känsligt för smuts som olja eller svett (saltkristaller) eftersom de täpper igen porerna och försämrar funktionen. De är också känsliga för upprepade tvättningar.
Det är alltså på insidan av tyget som själva membranet sitter. Att vatten pärlas på tygets utsida beror endast på att man impregnerat tyget för att göra det vattenavstötande. Det har ingen betydelse för huruvida plagget är vattentätt eller inte.

#5000mm - 10000mm - 20000mm
Vattentäthet mätts i vattenpelare. Tänk dig ett rör med en tvärsnitts-area på 1 dm2. Ta ett 5m långt rör och res det rakt upp. Fäst en tygbit i botten och fyll röret med vatten. Det tryck som vattnet kan utöva på tyget utan att tränga igenom beskriver dess vattentäthet, i det här fallet 5000mm. De flesta enklare skoterkläder har idag mellan 5000-10000mm vattenpelare. Förlänger du röret till 20m får du det tryck som ett Dermizax-tyg klarar utan att släppa igenom något vatten, 20000mm

#Dermizax använder en annorlunda teknik än GoreTex för att göra samma sak. Skillnaden är att medan Goretex är poröst så är membranet i Dermizax solitt, dv det har inga hål. Med det uppnår man till att börja med en oerhört hög vattentäthet men det ger även andra fördelar. Själva andningen av fukt ut genom materialet är en process som försiggår på en ännu mindre nivå än i porösa material. Istället för att fysiskt släppas ut genom porer tillåter Dermizax att de enskilda molekylerna transporteras genom det solida membranet. Denna process är mycket snabbare och mer precis än i de porösa materialen och risken för att kondens ska hinna bildas på membranets kalla insida är väsentligt mindre. Om din svett (ånga) hinner omvandlas till vatten innan den transporterats bort så stannar den på insidan. Alla membran är nämligen lika vattentäta åt båda håll. Eftersom det inte finns några porer som kan skadas av att tvättas kan du tvätta ditt Dermizax plagg så ofta du vill. Tvätta på en låg temperatur och återimpregnera plagget med någon av de produkter som finns på marknaden för att bibehålla själva tygets vattenavstötande förmåga.

#Diffussion kallas processen som gör att din svett transporteras ut ur plagget och inte stannar där. Förenklat fungerar det så att atmosfären innanför i din jacka innehåller en större koncentration fukt än atmosfären utanför. Av rent statistiska skäl strävar naturen efter att utjämna dylika ojämnheter och din svett flyttas från den ena atmosfären ut genom tyget till den andra.

#"Real friends don't let their friends wear cotton"
Så sant som det är sagt. Så här ligger det till, din 349:- huvtröja i bomull kan med lätthet förstöra funktionen helt och hållet i en 6000:- TOBE overall.
Bomull suger åt sig vatten och släpper ogärna ifrån det. När du svettas sugs fukten upp av bomullen istället för att transporteras bort och när du sedan är mindre aktiv kommer den att kyla ner dig.
Köp istället ett lite bättre underställ som hjälper till att förflytta fukten bort från dig. Polyester är ok men luktar vedervärdigt och är långt från lika bra som ett underställ i Merinoull.
Merinoullen är ett komplicerat material och fungerar på ett helt annat sätt än polyester.

#TOBE Woolpower
Vi tillverkar våra underställ hos Woolpower i Östersund. Tittar du noga sitter det en lapp i nacken med namnet på sömmerskan som tillverkat plagget!
Woolpower har en unik teknik där den starkare polyesterfibern blandas med den svagare merinoullen. Materialet stickas så att merinoullen ligger närmast kroppen medan polyestern sitter på ytan och skyddar mot nötning och dragkrafter. Merinoull är en finare typ av ull där fibern är mycket tunnare än i vanlig ull. Till skillnad mot polyester är ullfibern ihålig och naturligt antibakteriell, polyestern är solid och är snarare att betrakta som en perfekt grogrund för bakterier. Det är också anledningen till att rena polyesterplagg luktar som de gör. Nu kommer något som kan låta som en motsägelse med tanke på det jag skrev om bomull.
Ullfibern är som sagt ihålig och den suger därför upp en viss mängd fukt. Detta gör dock att den hjälper till att utjämna klimatet innanför din jacka samtidigt som den lyfter bort fukt från din hud som annars skulle kyla ner dig. Fukten kapslas in i fibern och hjälper inte till att kyla ner dig som fukten i bomull gör. Tvärtom sker en kemisk process i ullen när den utsätts för väta som alstrar värme. Du har säkert hört att ull värmer även när den är fuktig?
Processen med andning komplicerad och mångfacetterad med många parametrar som påverkar.

Teori är en sak och praktik en helt annan. Efter många år av fastkörningar och ymnigt svettande vet jag att Dermizax plagg och underställ i Merinoull fungerar bättre än allt annat jag provat.
Ibland räcker det så och man kan överlåta den teoretiska sifferexcercisen på andra. Huvudsaken är ju att man kommer hem torr efter en lång dag.

Oj, det blev mycket text, sorry. Hoppas nån orkar läsa allt.
Är ganska nördig på sånt här så fråga gärna om ni undrar över något

Tomas Berntsson
VD/Puder-junkie
WWW.TOBEOUTERWEAR.COM