Kvalité Tobe kläder

burkman

Aktiv medlem
13 jan 2011
86
0
6
Var och prövade mono suiten idag och tyckte att vanliga 2.0 an kändes mycket stabil ner mot knäna och fötterna där de blivit förstärk. Detta var första overallen jag prövade och jag tyckte att den kändes rejäl och tror inte att det kommer vara några problem med småhål längst ner på benen. Då är frågan om kevlar modellen är så mycket "bättre" så att det är värt att betala 1500kr extra för att få lite mer förstärkningar eller om 2.0 kommer att funka alldeles nog bra?:)
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Jethwearoverallen är ju så herregud ful med trycket på ryggen! Eftersom jag är lite småsnål valde jag mellan den (innan jag såg ryggtrycket) och HMK:s nya för 4200 kr men valet föll på en överbliven (fjolårs) To Be overall (kraftigt rabatterad). Hoppas kvallan duger.. annars får man ju anledning att handla nytt nästa år = )
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Jethwearoverallen är ju så herregud ful med trycket på ryggen! Eftersom jag är lite småsnål valde jag mellan den (innan jag såg ryggtrycket) och HMK:s nya för 4200 kr men valet föll på en överbliven (fjolårs) To Be overall (kraftigt rabatterad). Hoppas kvallan duger.. annars får man ju anledning att handla nytt nästa år = )
Trycket på ryggen vet jag flera som har reagerat på och inte köpt pga av detta så det kan ju vara något att tänka på tills nästa års overaller.
Själv gjorde jag en noga koll på alla overallerna hmk, jet och fxr.

HMK: tråkig men säkert bra, inga onödiga dragkedjor mm, men hur fasiken kunde man missa snöskydd vid armarna. Bra pris.

Jet: Kändes rätt ok med tanke på priset, men sen vänder man på den så blä :) Oslagbart pris dock!

FXR: Den som jag var mest sugen på när jag bara sett den på bild, men för många dragkedjor, hela bena var dragkedjor, helt onödigt! Sen kändes den andelens för tjock fodrad. Så den gick också bort.

Så dum som man är så blev det en tobe kevlar istället, dyr och man vet vad man får?... ;)
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Trycket på ryggen vet jag flera som har reagerat på och inte köpt pga av detta så det kan ju vara något att tänka på tills nästa års overaller.
Själv gjorde jag en noga koll på alla overallerna hmk, jet och fxr.

HMK: tråkig men säkert bra, inga onödiga dragkedjor mm, men hur fasiken kunde man missa snöskydd vid armarna. Bra pris.

Jet: Kändes rätt ok med tanke på priset, men sen vänder man på den så blä :) Oslagbart pris dock!

FXR: Den som jag var mest sugen på när jag bara sett den på bild, men för många dragkedjor, hela bena var dragkedjor, helt onödigt! Sen kändes den andelens för tjock fodrad. Så den gick också bort.

Så dum som man är så blev det en tobe kevlar istället, dyr och man vet vad man får?... ;)
Låter ungefär som mitt resonemang som resulterade i samma sak. Bör få min Kevlar på måndag. ;) Ska bli intressant att se hur den håller under året.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Var oxå runt och klämde och kände på alla utom Tobe då jag inte var så sugen på att lägga ut dom slantarna.
Men valet blev då Hmk då den kändes rejäl.Så förhoppningsvis blir man inte besviken och att man trivs att köra i overall :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Har varit mest sugen på HMK men det blev en Jethwear nu, kommer dock att printa över den groteskt fula baksidan med något eget :)
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Inte ens en tur höll mina Tobe 2.0... sprack upp i sömmen nere vid dragkedjan vid foten på vänstra sidan.... känns ju bra när man betalat 3500kr för dem... nä försöka få tillbaka pengarna och köpa nått annat.. Men det svåra är att hitta bra skal-byxor...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag har kört 2 dagar i min Kevlar Mono Suit med diverse påhälsningar bland björkar och brunnar under granar. Än så länge verkar den hålla ihop fint, får väl se hur det går under säsongen.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Knepigt, ToBe måste tappat kvalla på senare år? Jag köpte mina Tobe-kläder 2007, lr om det var 2008? Har iaf kört med dom varje vinter sedan dess, jackar har jag även använt som "vanlig" jacka då det varit lite varmare ute (skaljacka ju.. sen luktar de ju gott! :D ) Och ja drar mig fan för den dagen jag måste byta, är så jävla nöjd! Det enda jag fått göra är att byta dragkedjan nu till denna vinter, (inte så konstigt efter 5-6 vintrar?) och att nå sömmar till ett karborreband lossnat lite. Och dom har fåt smaka träd och diverse :) Hade tyvärr bara en dålig bild på hur dom ser ut tillgänglig nu.
 

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
hade tänkt testa köpa mig en tobe overall men undrar.. hur mycket kläder måste man ha under den om man bara ska fara till stugan ca 1.5 mil att köra och de är 18 minus ?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
hade tänkt testa köpa mig en tobe overall men undrar.. hur mycket kläder måste man ha under den om man bara ska fara till stugan ca 1.5 mil att köra och de är 18 minus ?
De är väl en skaloverall? så lika mycket som under skaljacka/byxor skulle jag väl tro.
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Är det någon som vet en butik där det hänger en Tobe Kevlar i small/medium någonstans i sverige?
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
E de några som hunnit prova årets tobe sparkdräkt än??
Hur e kvallan,nån som spräckt sömmar,dragkedjan osv??