Kvalité Tobe kläder

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Visst var det så! All cred till Tompa som verkar ha tagit kritiken till sig och lyssnat på de som kört med de tidigare modellerna. Pratade med honom på telefon i samband med clinicen han anordnade i Jorm förra säsongen. Jag lämnade då mina egna önskemål om en svart med extra förstärkningar. Sa att jag var villig att betala extra för en sådan suit. La upp önskemålet i den här tråden också och nu får jag nästan som jag ville då det kommer en svart och en topp modell med kevlarförstärkningar. Grymt!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Pratade med TOmas BErntsson idag. Kevlar suiten har
kevlarförstärkningar i benslut, insida underben och knän.
Priset landar på 7995kr.
6495kr för den vanliga.
 

burkman

Aktiv medlem
13 jan 2011
86
0
6
Då är ju bara frågom om kevlar overallen är värd 7995kr isåfall så hoppas jag verkligen att den håller:)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ja, har man haft problem med sönderkörda byxben så bör man nog satsa på kevlarmodellen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hörs ju riktigt bra att dom lyssnat på oss och förstärkt kläderna på utsatta ställen.
Känns ju dock lite trist att prislappen börjar skena iväg.
För 8000 så måste plagget hålla bra länge för att det ska kännas lönt.
Men det lär ju visa sig under säsongen.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
8k för en "pyjamas" är ju fasiken bisarra priser.
Känns som den ska hålla närmare 10år för å va värt det. Iaf för mig.:p
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Mmm...sen efter att man inhandlat det billiga stället som kommer att bli blött både inifrån och utifrån så sätter man sig i bilen som det borde vara körförbud på, men man har ju iallafall försett den med sprillans nya Kina däck till ett riktigt bra pris. Dessutom är man en flitig användare av tillbehörskatalogen som tillverkar kopior till minst halva priset av original. Ja, va fan de ser ju exakt lika ut. Den årliga resan går till Bulgarien och Sunny beach. Inte så fina stränder men, vem fan går ner dit när det är all inclusive på hotellet?
Skämt och sido, men om man köper ett ställ som kostar 2795kr. Vad tror man att man får för pengarna då? Vad är produktionskostnaden på ett sånt ställ när en meter Gore-tex kostar ca 18$ i inköp?
 
Last edited:
J

Jona$

Tror inte priset helgar medlen i detta fall, det har juh denna tråd redan bekräftat. Klim,Hmk eller Halvarssons är bra grejer.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jag vill bara berätta lite om mina erfarenheter av Tobe kläder. Har kört med Tobes kläder sen vintern 2007 och sen dess har jag bytt kläder ca 3 gånger. Både byxor och jacka.

Men efter händelsen förra vintern så blir det inga mer Tobe kläder. Visst jag som kund kanske ska tänka mig för bättre men ändå, hur kan man sätta stora dragkedjor på baksidan av låren / baken när det är ett par skoter byxor?!

De byxor jag kört med som jag köpte nya inför vintern våren 2012 heter Tobe Carabiners.
Han väl köra kanske 10 mil innan jag för första gången märkte hur det som högg till i baken / dynan.
Stannade av och kollade men förstod som inte vad som hänt. Senare hände det igen vid väldigt aktiv ledkörning när man kastar sig från sida till sida på skotern då man ska köra riktigt fort.
De högg bara till igen och denna gång upptäckte jag vad felet är. Dragkedjan på baksidan av låret / baken har huggit tag i dynan på skotern och gjort hål på ca 1 cm.

Kul med ett par skoter byxor man köpt för ca 2800 kr inte går använda till att köra aktiv ledkörning med. Ännu trevligare var att min splitter nya Skidoo Freeride 2012a hade 3st 1cm hål i lädret på dynan.

Efter mycket bråk med Duells fick jag igen pengarna på byxorna samt fick behålla byxorna.
Har tagit bort dragkedjorna på baksidan av låret / baken som gör att det hugger fast i dynan. Och nu funkar byxorna sen dess.

Av alla år jag kört med Tobe allt jag märkt är att de kan bli hål relativt lätt vid knäna, det är nog både nötning & pga av att man kör med knäskydd.

Blir inga fler Tobe byxor för mig, inte med dragkedja på baksidan iaf...
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Hade ett par byxor för nåt år sedan militärgröna med fickor med benslutet snygga men dom var totalt värdelösa , man blev helt dyngsur i dom och redan första vintern så gick det hål i själva kanten på benslutet trots att jag inte hade använt dom så mycket .
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Jag har bara kört med TOBEs grejer en säsong men jag är då riktigt nöjd med dom hittils, smidiga och sköna kläder som hållt mig torr. Har "Full city" byxorna och "Ballchange" jackan som var ordentligt skitig och ful efter vintern men ser i princip ut som ny nu efter en tvätt. Håller dom ihop lika bra den här säsongen kommer då jag att fortsätta med dessa kläder!
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
jag har inte tobe själv då jag tycker dom är för dåliga för sitt pris men polaren har tobe, och jag tror aldrig jag har sett ett par vinter byxor som snön fastnar så innih-vete på. han blev ju dyngblöt efter bara en liten stund.

själv så har jag blåkläders vinterställ, mycket bra kläder. tråkig färg (svart) men hellre det än blöt.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Pratade med TOmas BErntsson idag. Kevlar suiten har
kevlarförstärkningar i benslut, insida underben och knän.
Priset landar på 7995kr.
6495kr för den vanliga.

Rebell som man är, så skickade jag ett mail till åtgård. Där jag frågade vad skillnaden på kevlar-suiten var, mot för dom andra. Tar mig friheten att sprida ordet!

Detta fick jag till svar:

Kevlar-overallen använder ett speciellt tyg där tråden spinns med en inblandning av kevlar-fibrer.
Detta tyg används alltså i hela overallen.
Den största fördelen är högre rivstyrka och bättre motstånd mot abrasion, (mekanisk nötning).
Tyget har samma avancerade Dermizax-membran som de vanliga overallerna, 20000mm vattenpelare och ca 45000g/24h i andning.

Känslan i tyget är även lite annorlunda mot de andra overallerna, en känsla som verkligen står ut!
Dels på grund av strukturen i tyget, kevlar-materialet och på grund av att det är ett sk 3-lagers tyg mot det vanligare 2-lagerstygerna i de andra overallerna.

Alla mono-suitar har samma extra förstärkningar.
Knän, insidan av benen och bensluten är ytterligare förstärka med ett Cordura-baserat förstärkningsmaterial.



Jag tycker detta låter som ett vinnande koncept, och tänker definitivt köpa en kevlar mono-suite :)