Service Lynx Commander 600 E-Tec

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har ställt in skotern i garaget för vintern.
Bör jag hälla i nån vätska i tanken så kvarvarande bensin inte blir dålig tills nästa säsong?
Nej de är ingen fara för bränslet de klarar minst 3 år innan de tappar effekt. E-tec brukar ha ett storage mode man kan ställa in och ha den igång ett tag innan den ställs undan .Jag har inte koll på om just den modellen har det men de står nog i manualen. De gör att den får med olja vilket är bra när de ska stå över sommaren. Men om du kan starta den en gång i månaden så gör hellre det utan att köra storage mode. De är stor risk stiften går väck när man kört storage och starta den 1 gång i mån är bättre än att den står flera månader.
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nu var det ju några år sen men Jag vill påstå den svarta "fyrkanten" på sidan av vinkelnippeln ryggen på en låsklips som ska ut åt detta hållet. Så det gäller att lossa låset på andra sidan och dra ut det hitåt. Du har nog två "flärpar" på baksidan som antingen ska radiellt utåt eller inåt för att släppa taget så klipset kan dras ut.

Du borde väl kunna kika på det nya filtret hur det ser ut annars.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
JAAG:
Kommer endast byta själva metallfiltret dvs ej slangarna och snäpp-fästena. Vill dock hellst ta lös minst ett av snäpp-fästena för att komma åt bättre. Men går det inte går de sitta kvar.
Jag testade trycka in "rutan" med tummen och samtidigt dra, men lyckades inte få nått släppa. Försökte även öppna rutan med mejsel men den verkar sitta. Vill veta hur den är tänkt öppnas innan jag vågar "ta i" så jag inte bryter sönder nått.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Som sagt var, det var rätt många år sen men..
Efter en snabbgoogling så undrar jag om det inte är så enkelt att rutan där ska tryckas in för att låsningen ska släppa?
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Testade nyss trycka hårt på rutan och dra samtidigt men hände inget.
Jag tror dock du har rätt JAAG. Det verkar bekant att man ska trycka. Ska mecka en vända till och se om det lossnar.

Fästet sitter så trångt till att det inte går se hur det ser ut på baksidan/inne i det.
Ev ger jag mig på det andra fästet som ansluter mot tanken. Får jag loss det så räcker det för att byta filter.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
En eloge till JAAG. Efter lite fipplande släppte snäppfästet. Behövde bara trycka in det i motsatt riktning samtidigt som man tryckte på knappen 👍
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Slänger in en till fråga:

Ska köpa en fettspruta till smörjning nipplar i boogien.
Tänkte svänga förbi biltema och införskaffa verktyg/fett.

-Vilken spruta ska man köpa?
-Fungerar vanligt universalfett?
-Hur går det till rent praktiskt?
(Sätter man ett munstycke mitt nappen och trycker?... kommer det gamla fettet ut på sidan av nippeln eller ur nått annat hål?)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Fettsprutor är en källa till många sorger och söliga händer....
Hur just Biltemas är vet jag inte men som regel har alla sprutor för kort slang, min spruta har en "extralång slang" som är ca en halvmeter och det är definitivt inte för långt. En meter hade varit bättre än en halv!
Vilket fett som helst duger i boggin, smörja boggin går lika mycket ut på att trycka ut skit och vatten som att tillföra smörja så det är betydligt viktigare att göra det ofta än vilket fett du använder. Ingen smörjpunkt i boggin är känslig för att smörjas för mycket, så det är bara att pumpa i tills man ser att det kommer ut fett någonstans längs axeln du smörjer.
Ja du trycker fast smörjspetsen på nippeln. MEN det finns bra och dåliga spetsar som är mer eller mindre känsliga för hur rakt du håller spetsen i förhållande till nippeln. Nipplar, eller bussningen bakom, blir ibland täta så man inte får in fett etc

....och har du aldrig stoppat i en fettpatron i en smörjspruta så var beredd på att jävlas en stund. Mer än en människa har lyckats med att tömma patronen på golvet medans dom slagits med fjädern i sprutan.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tack för svar JAAG.
Den spruta jag tänkte på var denna:
Ser ut ha lång slang, dock inte 1m.
Kan jag räkna med att nippelmunsstycket passar mot nippel i min boogie?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Med enhandsspruta klarar du dig i regel med kortare slang, dock får du förmodligen inte upp lika högt tryck som med längre spak ifall det går trögt någonstans. Lång slang är nästan ett måste på en "vanlig" spruta med långt pumphandtag så man kan hålla i smörjspetsen med en hand men ändå kunna lägga ner sprutan på golvet så man kan pumpa med den andra.

Ja den kommer passa.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Var och köpte biltemas spruta samt universalfett.
Har även inhandlat bränslefiltret.
Dessvärre var det smått omöjligt få in fingrarna och lossa snäppfästet där bränslefilterslangen går in mot tanken.
Går det plocka bort plastkåpan ovanför? (Där växelspaken passerar).
Kunde inte se var den kåpan sitter fast.
På bilden pekar jag med mejsel mot spännet.30400
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Tack för svar JAAG.
Den spruta jag tänkte på var denna:
Ser ut ha lång slang, dock inte 1m.
Kan jag räkna med att nippelmunsstycket passar mot nippel i min boogie?
Jag har den sprutan och den passar på bogginipplarna på min Commander 2011
 
Reactions: Conpros